Det sier nordisk markedsdirektør Anders Kjekstad, når vi møter ham og nordisk kategorisjef Tommy Lindquist Christoffersen på IFA-messen i Berlin i september.
De to innrømmer at man kan klare seg uten både pyrolyse og HydroClean, så lenge man husker å vaske ovnsrommet etter bruk.
– Hvis du steker noe som gir fettsprut, bør du rengjøre stekeovnen med én gang, slik at det ikke brennes inn neste gang du bruker ovnen. Hvis man ikke gjør dette, står man der etter en stund med et produkt det nesten er umulig å få rent, sier Christoffersen.
Annonse
– Utfordringen med å kjøre pyrolyse i kombidampovner, er at den høye temperaturen ville ødelagt pakningene. Nå har vi utviklet et automatisk vaskesystem, som gjør jobben for deg. Jeg tror mange forbrukere vil kjenne seg igjen i dette, at de sliter med at fettsprut og annet brenner seg fast, fordi man glemmer å rengjøre ovnen fra gang til gang, sier Kjekstad.
Lukket system
Med HydroClean tilsetter man vaskemiddel i ovnsrommet.
HydroClean-programmet tar fra 2,5 til 5 timer, avhengig av hvor skitten ovnen er
– Dette er et lukket system, som bruker vann fra samme beholder som dampfunksjonen, og sammen med vaskemiddelet rengjør hele ovnsrommet på 75 grader. HydroClean-programmet tar fra 2,5 til 5 timer, avhengig av hvor skitten ovnen er, sier Christoffersen.
HydroClean kommer på kombidampovnene i DGC HC Pro-serien, som kommer både i 45 og 60 cm høyde.
Annonse
– HydroClean kommer i det som erstatter dagens DGC-serie, og vil komme i over 20 modeller, med priser fra 42.000 til 83.000 kroner. De nye kombidampovnene ligger faktisk litt under dagens modeller i pris, sier Christoffersen.
– Hvorfor det?
– Vi ønsker å gjøre produktene tilgjengelig for flere, og kommer også med en serie uten HydroClean, som ligger enda lavere i pris.
– Hvor viktig er stekeovnene som produktgruppe for Miele?
Viktig produktgruppe
– Ovner er en svært viktig kategori for oss. De har en sentral plass i kjøkkenet, og er gjerne kundens første valg før de velger platetopp, ventilator, oppvaskmaskin og kjøleskap. Det er her mye starter for de gode opplevelsene på kjøkkenet, sier Christoffersen.
– Miele kommer med mange innovasjoner i denne produktgruppen, for eksempel med oppskrifter som automatisk overføres til stekeovnen. Vi ønsker å hjelpe kundene å lage gode måltider, og ovnene våre er et av stedene Miele differensierer seg mest i forhold til resten av markedet, sier Kjekstad.
Annonse
– Hvem er den typiske Miele-kunden her?
– De som er interessert i matlaging, og hva man kan gjøre med ovnen. De som kjøper litt dyrere produkter hos oss, gjør gjerne dette i forbindelse med at de oppgraderer kjøkkenet, sier Christoffersen.
Den nye DGC HC Pro-ovnene med HydroClean kommer i butikkene i Norge i november.
Elektromagnetisme-ovnen
Den viser absolutt hvilke innovasjoner vi er i stand til å bringe til markedet
– Her på IFA i 2017 lanserte dere det dere kalte en dialogovn, som bruker elektromagnetisme. Hvor er det blitt av denne?
– Den er i sortimentet i de øvrige nordiske landene, som rakk å få den lansert før pandemien. Siden det er snakk om en helt ny teknologi, som krever at den fysisk demonstreres, ble lanseringen i Norge utsatt på grunn av smitterestriksjonene, og per i dag har vi ingen konkrete planer om å ta den inn til Norge, sier Christoffersen.
– Dette er ingen volumselger, og ellers Europa selges den stort sett i bedriftsmarkedet, men den viser absolutt hvilke innovasjoner vi er i stand til å bringe til markedet, supplerer Kjekstad.
I Sverige koster en dialogovn rundt 100.000 kroner.
Platetopper med ventilator
På IFA viser Miele også nye platetopper med integrert ventilator.
– De har fått et lavere lydnivå, med en nyutviklet og kraftigere motor. Installasjonssystemet er nytt, og enklere. Du kan velge mellom utlufting og resirkulering, samt en løsning der luften føres i bakkant og ut i sokkelen. Dette gjøres uten kanalsett, siden kullfilteret når er plassert i toppen av produktet, sier Christoffersen.
De nye platetoppene kommer i to modeller; den ene med fire enkeltsoner, den andre har høyere effekt og fire soner med brobygging mellom to og to soner, for bruk av større panner.
– Miele var tidlig ute med innebygd ventilator i platetoppene?
– Til å være en liten og familieeid bedrift er Miele ganske gode på innovasjon. Vi ser at dette segmentet vokser, fordi det gir så mange muligheter, ikke minst siden man slipper å begynne planleggingen av kjøkkenet med å finne ut hvor ventilasjonen skal plasseres. Også her har vi utvidet sortimentet, slik at vi kan tilby platetopper med ventilator i flere prisklasser, sier Kjekstad.
– Hvor langt ned i pris er dere her?
Diamant-topp
– Frem til nå har vi startet på 50.000 kroner, nå lanserer vi modeller fra 44.000 kroner, sier Christoffersen.
– Er det en gjennomgående utvikling hos Miele, at dere beveger dere nedover i pris?
Med den nye overflaten er det 95 prosent mindre sjanse for riper
– Vi beveger oss både opp og ned. Miele oppfattes fortsatt som kostbart, vi er absolutt et premiummerke, og du vil aldri se oss i de laveste prissegmentene. Du ser også at vi utvikler produkter som er lettere å montere, samt at produktene får økt ytelse samtidig som de tar mindre plass, sier Kjekstad.
– Med de nye platetoppene kan man droppe kanalsettet, noe om medfører en besparelse på nesten 6.000 kroner, samtidig som man får økt kapasitet med et lavere lydnivå, supplerer Christoffersen.
– Dere selger også tradisjonelle kjøkkenventilatorer. Hvor stor andel av platetoppene dere selger har integrert ventilator?
– En vesentlig del, kanskje rundt halvparten, sier Christoffersen.
De nye og sonefrie platetoppene til Miele har det de kaller DiamondFinish.
– Her flytter du kjelene frem og tilbake mellom sonene, og da kan det fort bli riper. Med den nye overflaten er det 95 prosent mindre sjanse for riper, sier Christoffersen.
– Når kommer dere med sonefrie platetopper med integrert ventilator?
– Vi har ikke dette på trappene per i dag, sier Christoffersen.
Dampsky i kjøleskapet
På kjølesiden viser Miele nye skap der det tilføres fuktighet i skuffene hver gang døren åpnes.
– Dette ser man med det blotte øye, der det tilføres en dampsky fra en vannbeholder. Skuffene er tette for å holde på fuktigheten, noe som spesielt er viktig for holdbarheten til for eksempel frukt og grønnsaker, sier Christoffersen.
Løsningen er tilgjengelig fra Reference-serien, og en stor andel av de nye Miele-modellene har dette.
– Innstegsmodellene har det vi kaller DailyFresh, som holder bedre på fuktigheten og dermed dobler holdbarheten på frukt og grønnsaker.
– En annen nyttig funksjon i de nye kombiskapene er at man også kan bruke frysedelen som kjøleskap, hvis man skulle ha behov for det, sier Kjekstad.
Sentralt hos Miele på IFA, er en miljøgate som går gjennom utstillingsområdet.
Spent på totalmarkedet
– Våre produkter skal vare i 20 år, men vi lagerfører reservedeler 15 år etter at produksjonen er sluttet. Vi ønsker å lage tidløse produkter, som skal vare lenge. Her på IFA viser vi hva vi gjør for å være en bærekraftig virksomhet, for eksempel at våre løsninger for automatisk dosering av vaskemidler reduserer forbruket med 30 prosent. Som produsent har vi et stort ansvar. Det vi tror er neste steg, er hvordan vi lærer forbrukerne hvordan de kan ta de riktige valgene fremover. Dette kan handle om å bruke de riktige vaskeprogrammene, vaske på riktig temperatur, bruke riktig vaskemidler, samt å bruke produktene på riktig tid av døgnet med tanke på totalforbruk i strømnettet og de gjeldende strømprisene, sier Kjekstad.
Vi ønsker å lage tidløse produkter, som skal vare lenge
– Hvordan går forretningen for Miele i Norge og Norden?
– Det går bra. Som andre bedrifter har vi vært preget av utfordringer når det gjelder leveranse og logistikk, men her er hele bransjen på bedringens vei. Samtidig ser vi med bekymring på fallende totalmarkeder, som vil være utfordrende for hele bransjen, ikke minst fordi vi har arbeidet i voksende markeder over mange år, sier Kjekstad.
– Hvilken fordeler og utfordringer har Miele her, siden dere leverer produkter i det øvre segment?
– Vi har et godt distribusjonsapparat, med mange dyktige forhandlere både i elektro og kjøkken. Vi har en god spredning og bred distribusjon, både i Norge og Norden. Vi velger også å samarbeide med partnerne våre, og tror vi sammen vil lykkes i et fallende marked, sier Kjekstad.