Norgessjef Anders Nilsen. Foto: Power

VELLYKKET REPOWER-ÅR

Det første RePower-året er det betalt ut 6,5 millioner kroner i pant for 64.000 produkter. – Utrolig gøy, sier Power-sjef Anders Nilsen.

Publisert Sist oppdatert

– Både å kjøpe og levere inn brukt elektronikk er bra for både miljøet og lommeboka, og vi håper enda flere leverer inn brukt elektronikk til oss. Det ligger enorme mengder med fullt brukbar elektronikk i norske hjem som andre kan ha glede av, eller som inneholder materialer som viktige å gjenvinne, sier Anders Nilsen, administrerende direktør i Power Norge, i en pressemelding.

Kjeden lanserte bransjens første panteordning for elektronikk den 11. oktober i fjor. Første driftsår står Norge for 6,5 millioner av totalt 11,4 millioner kroner i utbetalte pante-poeng, mens Danmark og Finland deler resten.

Mer brukt

Brukt kommer til å ta over en større andel av de lavere produktsegmentene

Powers mål er at panteordningen skal stimulere til at flere leverer inn brukt elektronikk. Gjennom RePower vil produkter som fortsatt kan brukes bli satt i stand og solgt, øvrige produkter blir levert til resirkulering, og man får tilgang til at viktige materialer kan gjenvinnes.

– Jeg tror brukt kommer til å ta over en større andel av de lavere produktsegmentene. Med returordninger og panteløsninger som fanger opp større volum av aktuelle, brukte produkter, vil eksempelvis de brukte telefonene trolig kunne konkurrere med nye rimelige telefoner både på pris og egenskaper, sier Nilsen.

Han sier det spesielt er én kundegruppe som har fått øynene opp for RePower-konseptet:

Småbarnsforeldre

– Småbarnsforeldre! Å kjøpe en helt ny mobil til en 8-åring kan jeg godt forstå at er uaktuelt for mange, og her får man sikret seg en telefon som man både kan være sikker på at er gjennomgått teknisk og får garanti på, i motsetning til bruktkjøp privat. Det er en forsikring som mange setter pris på, sier Nilsen.

I varehusene med egen RePower-avdeling, på Alnabru og Rud, står brukte mobiler allerede for ti prosent av totalsalget i innen tele.

– De viktigste barrierene for at nordmenn ikke handler brukt elektronikk i dag, er frykten for at produktet ikke fungerer som det skal, at det er stjålet, samt fraværet av garantier og klage- og returrett. Å tilby tilrettelagt salg gjennom en kjent forhandler, i tillegg til garanti på brukte produkter, gjør at nordmenns syn på kjøp av brukt elektronikk nå endres, sier Nilsen.

Power samarbeider med OmBrukt AS, et datterselskap av Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2022, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS