BRANSJEØKNING DE SORTE DAGENE

Fra Black Week hos Elon Larvik i 2021. Foto: Elon

Salget av elektronikk og hvitevarer økte én prosent i butikkene under Black Week hos BankAxept, og 18 prosent hos Vipps netthandel i november.

Publisert

BankAxepts omsetning i fysiske butikker Black Friday gikk ned fra 2,4 milliarder kroner i fjor, til 2,3 milliarder i år, mens nettsalget hos Vipps økte 10 prosent. Begge betalingstjenester melder om en økning i salget av elektronikk og hvitevarer.

– Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept, i en pressemelding sendt ut mandag 27. november.

Totalt forbruk i milliarder kroner, fordelt på dager under Black Week. Illustrasjon: BankAxept

Betalingstjenesten registrerte i fjor et totalt forbruk under Black Week, inkludert dagligvarer og tjenester, på 12,5 milliarder kroner. I år ble totalhandelen på 12,1 milliarder, en nedgang på 3 prosent.

Selv om varehandelen gikk litt ned i år, ser vi at handelsvolumet lå høyere enn i fjor både mandag og tirsdag

– Selv om varehandelen gikk litt ned i år, ser vi at handelsvolumet lå høyere enn i fjor både mandag og tirsdag, sier Frantzen.

Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester. Foto: BankAxept

Sammenlignet med en tilfeldig uke i september, er forbruket via BankAxept 17 prosent høyere under Black Week.

Nye Vipps-rekorder

Hos Vipps melder de om en økning fra i fjor på 10 prosent via Vipps netthandel på Black Friday. Dette satte ny døgnrekord for betalingstjenesten, og da de sendte ut sin pressemelding lørdag ettermiddag kunne de melde at omsetningen under Black Week natt til lørdag hadde bikket godt over én milliard kroner.

Hos Vipps ble det Black Friday satt nye rekorder, både for antall kjøp og omsetning i løpet av ett døgn, med 280.000 kjøp og 318 millioner kroner. De tidligere rekordene fra fjorårets Black Friday var på 272.000 kjøp og 290 millioner kroner.

Sammenlignet med en vanlig fredag, ble det gjort omtrent tre ganger så mange Vipps-kjøp. Tallene baserer seg på statistikk fra butikker som har tilbudt Vipps i minst ett år, heter det i pressemeldingen.

Vegar Heir, kommersiell leder. Foto: Vipps

Her vises det til at kommersiell leder Vegar Heir i Vipps nylig hevdet at både Black Friday og Black Week har mistet noe av sin tiltrekningskraft.

Flere tilbud er spredt ut over det som egentlig kan kalles for Black November

– Handelsstanden utvider stadig perioden for annonser med Black Week- og Black Friday-priser. Dermed får vi en utjevning av nettkjøp gjennom hele november. Vi ser også at veksten på selve Black Friday er lavere enn i tidligere år, noe som tyder på at flere tilbud er spredt ut over det som egentlig kan kalles for Black November, sier Heir i pressemeldingen.

Han trekker fram tre grunner til hvorfor Vipps satte nye netthandel-rekorder på Black Friday.

Parfymeri vinner

– Tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på netthandel. I tillegg har Black Friday for lengst etablert seg som utstillingsvinduet for årets største tilbud på tvers av bransjer, og i år er det tilbud på alt fra elektronikk og kosmetikk, til bjørkeved og mobildata. Det er rett og slett langt mer å velge i, sier Heir.

Kostemtikk og parfymeri er årets Black Week-vinnere både hos BankAxept og Vipps. Foto: BankAxept

Hos BankAxept melder de som nevnt at salget av elektronikk og hvitevarer under Black Week har hatt en økning på én prosent sammenlignet med i fjor. Hos dem er parfymeri den store vinneren, med en økning på 27 prosent. Klær, sko og tilbehør gikk ned med fem prosent, mens sport og fritid hadde en nedgang på ti prosent.

– Det går spesielt unna med klær, sko og tilbehør, parfymeri og elektronikk, sier Anita Frantzen i BankAxepts pressemelding.

Her vises det til at dagligvarer vanligvis utgjør 40 prosent av handelsvolumet, mens andelen under Black Week går ned til 30 prosent. 

Elektro opp 18 prosent

Også hos Vipps har de sett på hvilke kategorier som øker mest. Totalt for november, blant butikkene som har tilbudt tjenesten i minst ett år, kårer de en klar volumvinner.

– Apotek og kosmetikk vokser med 28 prosent. Hvitevarer og elektronikk følger litt bak med 18 prosent vekst, sier Vegar Heir i Vipps.

Da Vipps lørdag 25. november sendte ut sin pressemelding, var snitthandlekurven for varehandel på nett med Vipps så langt i november 893 kroner. I samme periode i fjor var den 841 kroner. Justert for inflasjon er det derfor reelt sett på nivå med fjoråret, heter det.

Vi handler varer som er litt billigere, og vi er litt mer nøye med hvilke varer vi legger i handlekurven

– Det forteller meg at vi kniper lommeboken litt mer igjen i år. Vi handler varer som er litt billigere, og vi er litt mer nøye med hvilke varer vi legger i handlekurven, sier Heir i pressemeldingen.

Hos BankAxept tikker Black Friday fortsatt inn som toppdag for handelen.

– Tendensen i år er at handelen sprer seg jevnere gjennom uken. Både mandag og tirsdag ble det handlet for mer enn i fjor, heter det i pressemeldingen.

Selskapet har også sett på når i løpet av dagen det handles mest på Black Friday. I elektronikkbransjen går kasseapparatene varmest mellom klokken 15 og 16, klær og sko fra 12 til 13, mens det blir handlet mest møbler mellom klokken 13 og 14. Dagligvarehandelen gjør at det største volumet totalt handles mellom klokken 15 og 16.

Skuffede prisjegere

Pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no overvåker ifølge en pressemelding 6,1 millioner priser. Mens de på Black Friday i fjor registrerte en gjennomsnittlig rabatt på 16 prosent, hadde denne i år gått ned til sju prosent. Mer enn 1,1 millioner priser (19 prosent) hadde sitt bunnivå på Black Friday, en nedgang på to prosentpoeng fra i fjor. Elleve prosent av prisene, tilsvarende 650.000 tilbud, hadde økt i pris 30 dager før den lovpålagte sammenligningsprisen ble satt.

Norgessjef Christoffer Reina. Foto: Prisjakt

Black Week i volum har vært den største handleuken noensinne

– Selv om kjøpeaktiviteten var høy gjennom hele døgnet, og hele Black Week i volum har vært den største handleuken noensinne, så sitter nok mange skuffede prisjegere igjen med inntrykket av at det i går var lengre mellom de gode kuppene enn de hadde håpet og forventet, sier Prisjakts norgessjef Christoffer Reina i pressemeldingen.

Varekategoriene med mest prisnedgang (snittrabatt i parentes) hos Prisjakt var gryter og kasseroller (-33%), bøker (-33%), PC-spill (-33%) og vaskemaskiner (-32%). Størst prisoppgang hadde VR-tilbehør (+8%), vaffeljern (+7%), samt trommer og basstrommer (+6%).

Det mest populære produktet hos Prisjakt.no var Apple AirPods (2. generasjon).

Prisjakt.no er eid av Schibsted Media Group. Ifølge pressemeldingen er de Norges eneste uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Powered by Labrador CMS