BankAxepts omsetning i fysiske butikker Black Friday
gikk ned fra 2,4 milliarder kroner i fjor, til 2,3 milliarder i år, mens nettsalget
hos Vipps økte 10 prosent. Begge betalingstjenester melder om en økning i
salget av elektronikk og hvitevarer.
– Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week
holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og
verdiøkendetjenester i BankAxept, i en pressemelding sendt ut mandag 27. november.
Betalingstjenesten registrerte i fjor et totalt forbruk under
Black Week, inkludert dagligvarer og tjenester, på 12,5 milliarder kroner. I år
ble totalhandelen på 12,1 milliarder, en nedgang på 3 prosent.
Annonse
Selv om varehandelen gikk litt ned i år, ser vi at handelsvolumet lå høyere enn i fjor både mandag og tirsdag
– Selv om varehandelen gikk litt ned i år, ser vi at
handelsvolumet lå høyere enn i fjor både mandag og tirsdag, sier Frantzen.
Sammenlignet med en tilfeldig uke i september, er forbruket via
BankAxept 17 prosent høyere under Black Week.
Nye Vipps-rekorder
Hos Vipps melder de om en økning fra i fjor på 10
prosent via Vipps netthandel på Black Friday. Dette satte ny døgnrekord for
betalingstjenesten, og da de sendte ut sin pressemelding lørdag ettermiddag kunne
de melde at omsetningen under Black Week natt til lørdag hadde bikket godt over
én milliard kroner.
Hos Vipps ble det Black Friday satt nye rekorder, både for
antall kjøp og omsetning i løpet av ett døgn, med 280.000 kjøp og 318 millioner
kroner. De tidligere rekordene fra fjorårets Black Friday var på 272.000 kjøp
og 290 millioner kroner.
Annonse
Sammenlignet med en vanlig fredag, ble det gjort omtrent tre
ganger så mange Vipps-kjøp. Tallene baserer seg på statistikk fra butikker som
har tilbudt Vipps i minst ett år, heter det i pressemeldingen.
Her vises det til at kommersiell leder Vegar Heir i Vipps nylig
hevdet at både Black Friday og Black Week har mistet noe av sin
tiltrekningskraft.
Flere tilbud er spredt ut over det som egentlig kan kalles for Black November
– Handelsstanden utvider stadig perioden for annonser med
Black Week- og Black Friday-priser. Dermed får vi en utjevning av nettkjøp
gjennom hele november. Vi ser også at veksten på selve Black Friday er lavere
enn i tidligere år, noe som tyder på at flere tilbud er spredt ut over det som
egentlig kan kalles for Black November, sier Heir i pressemeldingen.
Han trekker fram tre grunner til hvorfor Vipps satte nye
netthandel-rekorder på Black Friday.
Parfymeri vinner
– Tøffe økonomiske tider gjør at mange
sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på
netthandel. I tillegg har Black Friday for lengst etablert seg som
utstillingsvinduet for årets største tilbud på tvers av bransjer, og i år er
det tilbud på alt fra elektronikk og kosmetikk, til bjørkeved og mobildata. Det
er rett og slett langt mer å velge i, sier Heir.
Hos BankAxept melder de som nevnt at salget av elektronikk
og hvitevarer under Black Week har hatt en økning på én prosent sammenlignet
med i fjor. Hos dem er parfymeri den store vinneren, med en økning på 27
prosent. Klær, sko og tilbehør gikk ned med fem prosent, mens sport og fritid
hadde en nedgang på ti prosent.
Annonse
– Det går spesielt unna med klær, sko og tilbehør, parfymeri
og elektronikk, sier Anita Frantzen i BankAxepts pressemelding.
Her vises det til at dagligvarer vanligvis utgjør 40 prosent
av handelsvolumet, mens andelen under Black Week går ned til 30 prosent.
Elektro opp 18 prosent
Også hos Vipps har de sett på hvilke kategorier
som øker mest. Totalt for november, blant butikkene som har tilbudt tjenesten i
minst ett år, kårer de en klar volumvinner.
– Apotek og kosmetikk vokser med 28 prosent. Hvitevarer og
elektronikk følger litt bak med 18 prosent vekst, sier Vegar Heir i Vipps.
Da Vipps lørdag 25. november sendte ut sin pressemelding,
var snitthandlekurven for varehandel på nett med Vipps så langt i november 893
kroner. I samme periode i fjor var den 841 kroner. Justert for inflasjon er det
derfor reelt sett på nivå med fjoråret, heter det.
Vi handler varer som er litt billigere, og vi er litt mer nøye med hvilke varer vi legger i handlekurven
– Det forteller meg at vi kniper lommeboken litt mer igjen i
år. Vi handler varer som er litt billigere, og vi er litt mer nøye med hvilke
varer vi legger i handlekurven, sier Heir i pressemeldingen.
Hos BankAxept tikker Black Friday fortsatt inn som toppdag
for handelen.
– Tendensen i år er at handelen sprer seg jevnere gjennom
uken. Både mandag og tirsdag ble det handlet for mer enn i fjor, heter det i
pressemeldingen.
Selskapet har også
sett på når i løpet av dagen det handles mest på Black Friday. I
elektronikkbransjen går kasseapparatene varmest mellom klokken 15 og 16, klær
og sko fra 12 til 13, mens det blir handlet mest møbler mellom klokken 13 og 14.
Dagligvarehandelen gjør at det største volumet totalt handles mellom klokken 15
og 16.
Skuffede prisjegere
Pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no
overvåker ifølge en pressemelding 6,1 millioner priser. Mens de på Black Friday
i fjor registrerte en gjennomsnittlig rabatt på 16 prosent, hadde denne i år gått
ned til sju prosent. Mer enn 1,1 millioner priser (19 prosent) hadde sitt
bunnivå på Black Friday, en nedgang på to prosentpoeng fra i fjor. Elleve
prosent av prisene, tilsvarende 650.000 tilbud, hadde økt i pris 30 dager før
den lovpålagte sammenligningsprisen ble satt.
Black Week i volum har vært den største handleuken noensinne
– Selv om kjøpeaktiviteten var høy gjennom hele døgnet, og
hele Black Week i volum har vært den største handleuken noensinne, så sitter
nok mange skuffede prisjegere igjen med inntrykket av at det i går var lengre
mellom de gode kuppene enn de hadde håpet og forventet, sier Prisjakts norgessjef
Christoffer Reina i pressemeldingen.
Varekategoriene med mest prisnedgang (snittrabatt i
parentes) hos Prisjakt var gryter og kasseroller (-33%), bøker (-33%), PC-spill
(-33%) og vaskemaskiner (-32%). Størst prisoppgang hadde VR-tilbehør (+8%),
vaffeljern (+7%), samt trommer og basstrommer (+6%).
Det mest populære produktet hos Prisjakt.no var Apple
AirPods (2. generasjon).
Prisjakt.no er eid av Schibsted Media Group. Ifølge
pressemeldingen er de Norges eneste uavhengige pris- og
produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for
rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.