SORTE TALL DE SORTE DAGENE

Illustrasjon generert av kunstig intelligens (DALL-E/ChatGPT)

Det ble handlet like mye mandag til lørdag som i fjor, melder BankAxept. Black Friday satte Vipps ny rekord, og Power økte med sju prosent.

Publisert Sist oppdatert

Dette går frem av pressemeldinger fra de tre selskapene.

Norgessjef Anders Nilsen. Foto: Power

– Det er helt rått med stor økning to år på rad. Først økte vi med 27 prosent under Black Friday-helgen i fjor, og nå øker vi omsetningen ytterligere med 7 prosent i år. Folk har åpenbart benyttet denne salgskampanjen til å gjøre noen gode kjøp. Nå har julegavehandelen startet for alvor, sier Power Norge-sjef Anders Nilsen i en pressemelding.

Totalt i Norden hadde Power en omsetningsvekst på 10 prosent sammenlignet med de sorte dagene i fjor.

 

BankAxept

Betalingsløsningsleverandøren BankAxept melder at handelen mandag til lørdag endte på samme nivå som i fjor.

– Det ble handlet varer for til sammen 2,5 milliarder kroner med BankAxept-kort i fysiske butikker på årets Black Friday. Det er 2,6 prosent mindre enn i fjor, skriver BankAxept i sin pressemelding.

Kjetil Bøe, leder for BankAxept. Foto: BankAxept

Selv om Black Week-tilbudene nå strekker seg over flere uker, viser tallene at mange fortsatt venter med å gjøre de største kjøpene på selve Black Friday

Handelen i fysiske butikker hadde også en nedgang fra 2022 til 2023.

– Nedgangen i fysisk handel på Black Friday skyldes nok at mer og mer handel skjer på nett, både under Black Week og ellers, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.

Nesten halvparten av volumet i butikk på Black Friday var innenfor faghandelen, med klær/sko og elektronikk som de største bransjene.

Mandag til lørdag handlet nordmenn for omtrent det samme som i fjor, med en marginal oppgang på 0,1 prosent. I fjor var det en sterk start på uken mandag og tirsdag, men i år var det onsdagen som trakk opp totalvolumet. Handelsvolumet på onsdagen havnet 10 prosent over nivået på onsdagen i fjor, melder BankAxept.

 

Vipps

Vipps melder at det aldri før er handlet like med deres betalingsløsning, både når det gjelder antall nettbetalinger i løpet av ett døgn, og hvor mye det ble netthandlet for.

Den nye Vipps-rekorden for antall nettkjøp i varehandelen på ett døgn er nå 326.000, opp fra 280.000 i fjor, noe som er en vekst på 16 prosent. Rekorden for antall kroner er 403 millioner, opp fra 318 millioner i 2022, en vekst på 26 prosent. Begge de tidligere rekordene ble satt Black Friday i 2023.

Samtidig er snittsummen det er vippset for i nettkjøp på Black Friday økt fra 1.120 kroner i 2023, til 1.200 kroner i år. Vipps' tall viser også at folk handler på kveldstid; frem til klokken 23.00 ble det gjort over 20.000 Vipps-kjøp på nett i timen.

Vegar Heir, kommersiell leder. Foto: Vipps

– Stadig flere oppdager hvor enkelt det er å sammenligne priser og gjøre gode kjøp fra sofakroken eller hvor enn de måtte være. I tillegg har prisveksten det siste året gjort at mange er bevisste på å finne de beste tilbudene. Selv om Black Week-tilbudene nå strekker seg over flere uker, viser tallene at mange fortsatt venter med å gjøre de største kjøpene på selve Black Friday, sier Heir i pressemeldingen.

 

Tæpp med Vipps

Han er spent på mottakelsen av selskapets nye betalingsløsning.

– I desember lanserer vi tæpping med Vipps. Det betyr at folk kan legge igjen lommeboken hjemme og gjennomføre julehandelen ved å tæppe mobilen på butikkens betalingsterminal. Tæpping med Vipps kommer til å endre måten vi betaler på, men spørsmålet er hvor raskt det vil skje, sier Heir.

Powered by Labrador CMS