Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
![BearingPoint har nettopp publisert den årlige undersøkelsen «Digital Leaders in Norway».](https://image.elektronikkbransjen.no/186310.webp?imageId=186310&width=960&height=540&format=jpg)
INGEN LAURBÆR Å HVILE PÅ
KRONIKK: Elektronikkbransjens aktører kommer godt ut i den årlige undersøkelsen «Digital Leaders in Norway». Men det er ingen laurbær å hvile på.
BearingPoint publiserte den 7. november 2017 den årlige undersøkelsen «Digital Leaders in Norway». Også i år kommer elektronikkbransjen godt ut av det med gode plasseringer.
I undersøkelsen måles digital modenhet hos 70 norske selskaper. De blir vurdert ut ifra hvordan de håndterer dimensjonene digital markedsføring, digitale kundeopplevelser, e-handel, e-CRM, mobil brukervennlighet og bruk av sosiale medier. Ti bransjer er analysert innenfor totalt 256 parametere. I år hadde vi flere parametere enn noen gang tidligere og dette sier noe om hastigheten i den digitale utviklingen.
Pallplass til elektronikkbransjen
![Kronikkforfatter Fredrik Kallevig er leder for strategi og digitalisering i BearingPoint Norge. Foto: BearingPoing](https://image.elektronikkbransjen.no/186332.webp?imageId=186332&width=960&height=1280&format=jpg)
Kundereisen fra første inntrykket til gjennomført kjøp bør ikke undervurderes
Elektronikkbransjen, ved Elkjøp, Komplett.no og Power, tar pallplassene innen detaljhandel. I totalrangeringen er både Elkjøp og Komplett.no på topp 10-listen blant de 70 selskapene i undersøkelsen. Elkjøp og Komplett.no utmerker seg spesielt positivt innenfor digital brukeropplevelse og e-commerce. Begge disse dimensjonene er viktige, spesielt for Komplett.no som er et selskap basert på netthandel. Kundereisen fra første inntrykket til gjennomført kjøp bør ikke undervurderes.
![Kronikkforfatter Tore Hundsnes er leder for strategi og digitalisering i BearingPoint NorgeFoto. Foto: BearingPoing](https://image.elektronikkbransjen.no/186339.webp?imageId=186339&width=960&height=1280&format=jpg)
![Kronikken ble publisert i fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2017.](https://image.elektronikkbransjen.no/186363.webp?imageId=186363&width=960&height=1298&format=jpg)
Vinneren av undersøkelsen, det vil si Norges mest digitalt modne selskap, er FINN.no, fulgt av Telia og Telenor. FINN.no er et av få selskap som skårer bra i alle dimensjoner, og som utmerker seg spesielt innen mobil brukervennlighet. Telecom er bransjen som med klar margin er undersøkelsens digitale ledere.
Stort uutnyttet potensiale
Selv om noen av de beste selskapene i undersøkelsen kommer fra elektronikkbransjen, ser vi et stort uutnyttet potensiale innenfor hver av dimensjonene som er analysert.
Selskapene i elektronikkbransjen bør i langt større grad bruke digitale kanaler for å få et mer personlig og involverende forhold til sine kunder. Eksempelvis er det store muligheter for involvering og kundedialog i sosiale medier. Vi mener også at selskapene har mye å vinne på en langt mer strategisk tilnærming til digital transformasjon. De bør gjøre detaljerte analyser av hvordan digitalisering påvirker alle områder av virksomheten og hvordan forretningsmodellen kan forbedres for å skape konkurransefortrinn. I tillegg vil bruk av avansert dataanalyse og kunstig intelligens være avgjørende for å ligge de få centimeterne foran.
Fra fortrinn til selvfølgeligheter
For de som er godt plassert i årets undersøkelse, er det ingen laurbær å hvile på. Den teknologiske utviklingen skjer raskt og kundenes forventninger øker i takt med denne utviklingen.
Vi ser at mange av de parameterne som ga konkurransefortrinn i fjorårets undersøkelse, har blitt selvfølgeligheter i år. Denne utviklingen vil fortsette. For å sikre egen konkurransekraft, er det ingen vei utenom. Det ligger store muligheter for bedre forretningsmodeller og tjenester ved å digitalisere virksomheten. Norske selskap er avhengige av å gjøre de riktige tingene, men også i riktig tempo, for å lykkes.