KURSER ANSATTE PÅ HVITT

Siden 1995 har Elkjøp arrangert sitt store hvitevarekurs for sine selgere, og i år var nesten 1000 ansatte med på arrangementet.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Martin Jensen, salgsdirektør for kjøkken og store hvitevarer hos Elkjøp til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Vi har deltagere fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. Kurset gikk over tre uker, og vi deler det opp etter de ulike landene. Opplæring av ansatte er noe vi setter høyt, det er viktig for oss at kundene opplever god kompetanse når de kommer til oss for å handle, sier Jensen.

Mat og tøyvask

Vi ser at det kommer inn en del nye produkter som er veldig høyt spesifiserte, og som sikter seg inn mot høyende-markedet

Han forteller de i år var 10 leverandører med på kurset, for å gjennomgå sine viktigste produkter framover.

– Whirlpool, Hotpoint, Bosch Siemens, Electrolux, Miele, Samsung, Asko, Gorenje, Witt og Beko var til stede, og vi hadde også egen Epoq-opplæring. Leverandørene legger ned veldig mye tid under de ukene vi holder på, og gjør en fantastisk jobb med å lære opp våre selgere, sier salgsdirektøren.

– Hvilke trender ser dere på produsentenes nye produkter?

– Vi ser at det kommer inn en del nye produkter som er veldig høyt spesifiserte, og som sikter seg inn mot høyende-markedet. Dette er nok i tråd med at forbrukere nok har blitt enda mer bevisst på valg av hvitevarer, og at mange ønsker seg produkter som har det lille ekstra.  I dag er kjøkkenet blitt det nye samlingspunktet i huset, og det gjør også at mange legger litt ekstra i de produktene som skal være her, sier han.

Også på matsikkerhet og tøyvask ser Jensen at norske forbrukere blir mer bevisste.

– Det er ellers også en klar trend innenfor oppbevaring av mat, med blant annet tanken på å utvide holdbarheten på matvarene. Samtidig ser vi at det legges mye fokus på behandling av tøy i forhold til vaskemaskiner, og vi tror også mange forbrukere er opptatt av at dette. Mange bruker mye penger på klær, og da er det viktig at de blir godt ivaretatt, sier han.

– Hvilke hvitevarer er det som selger best i disse dager?

Hvitevarer selges jevnt hele året da dette er varer som folk alltid vil ha behov for, men når sommeren kommer merker vi spesielt økning i salget av kalde produkter. Det er også mange som investerer i kjøkken for å få dette ferdig til sommeren, sier han. 

Smart kommer

 – Elkjøp har jo egen kjøkkenløsning i Epoq, hvordan har satsningen gått så langt?

– Vi kjører egen sertifisering av samtlige kjøkkenselgere, og ingen får selge dette i butikk før de har gjennomført kurset.  Satsningen har gått veldig bra, og vi har nå tosifret markedsandel.  Vi jobber mot en vekst på 30-50 prosent i år.  Vi har rundt 200 butikker i Norden som fører kjøkken i dag, og antallet vokser hver måned, sier Jensen.

– Er nordmenn villige til å betale for å få toppmodeller også innen hvitevarer?

– Det vi ser, er at folk som pusser opp og for eksempel bytter kjøkken, gjerne legger ganske mye i hvitevarene sine. Da er det viktig med god funksjonalitet og riktig design.  Vi merker også at mange kunder stadig blir mer beviste på dette med å velge produkter som bevarer klær og mat på en best mulig måte. Da kan det være at de velger en litt dyrere vaskemaskin eller kjøleskap, med bakgrunn i nettopp disses funksjonalitetene, sier salgsdirektøren. 

– Spiller miljøhensyn en rolle når nordmenn velger hvitevarer?

– Alle hvitevarer har i dag EU-merking som gir kundene en mulighet til å se blant annet forbruk av strøm og vann på produktene de kjøper, og dette er viktig for mange, sier han. 

– Det har vært snakket mye om «smarte hvitevarer» på messer det siste året, har det begynt å selge ute i butikk?

– Vi ser at flere av de smarte produktene nå begynner å treffe markedet, og det vil kommer ytterligere produkter utover året. Dette er en trend som det vil legges mye fokus på i tiden fremover, og det vil alltid være kunder som ønsker smarte og innovative løsninger, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS