AUTOMATISK DOSERING

Med 12 sensorer skal den nye oppvaskmaskinen fra Beko selv finne ut hvor mye oppvaskmiddel som trengs for å gjøre serviset gullende rent.

Publisert Sist oppdatert

De siste IFAene har vi sett vaskemaskiner med automatisk dosering bli lansert, nå er det oppvaskmaskinen som står for tur.

– Dette er Bekos største nyhet på messen, og den som skiller oss mest fra konkurrentene. Det er lagt til en egen doseringsenhet i døren, og ved hjelp av 12 ulike sensorer måler maskinen selv hva som står i, og hvor skittent det er, og bruker tilsvarende mengde oppvaskmiddel. Du slipper også å fylle på med såpe like ofte, litt avhengig av hvor møkkete oppvasken er rekker hver dosering til 22-24 vask, sier Kjetil Mikkelborg, nordisk markedsansvarlig for Beko og Grundig, til fagbladet Elektronikkbransjen.

To merkevarer

Noen ganger trenger du isbiter kjapt, så vårt kombiskap får en ny funksjon hvor du kan lage isbiter på bare 40 minutter

Den nye maskinen har også fått en ekstra spylearm, for å enda bedre ta unna smuss, og et aktivt selvrensende filter som kverner opp smusset slik at maskinen ikke tetter seg og som ikke må renses like ofte.

– Noen av modellene vil ha kun ekstra spylearm, noen vil komme med bare autodosering, mens toppmodellene vil ha begge deler. Vi venter at de kommer på markedet i Norge i februar/mars, sier Mikkelborg.

– Du jobber med både Beko og Grundig som merkevarer i Norge, hvordan posisjonerer dere disse i det norske markedet?

– Det er to spennende merker med litt ulik posisjonering. Beko er et litt rimeligere merke og treffer inn i et noe lavere prispunkt enn Grundig. Vi har ikke jobbet så mye med Beko mot forbruker ennå, så der har vi en oppside. Samtidig må vi få fart på distribusjon før vi markedsfører produktene. I Norge er hovedvekten hos Elkjøp, hvor vi har fått en økning i sortimentet og ser en veldig god utvikling vi skal bygge videre på, sier han.

Både Beko og Grundig er merkevarer eid av den tyrkiske hvitevaregiganten Arçelik.

En annen av Bekos nyheter er en stekeovn med tre ulike temperatursoner.

– Her sirkulerer luften slik at de enkelte sonene er adskilte, og du kan lage tre ulike retter samtidig uten å blande hverken smak eller aroma, og med ulik temperatur. Det er en funksjon flere har jobbet med, men i vårt prissegment er Beko en av få som tilbyr denne løsningen, sier markedssjefen.

Hurtigkjøling av drikke

Beko kommer også med nye produkter innenfor vask.

– Vaskemaskiner er en sterk kategori i Norge og her har vi også noen nyheter å komme med, blant annet en damp-funksjon som gjør at du slipper å stryke skjortene dine. En runde med SteamTherapy-funksjonen både glatter ut skjortene og øker hygienefaktoren, sier Mikkelborg.

I det hele tatt er det mange som fokuserte på damp under årets IFA.

– Om det ikke blir en standard-feature på vaskemaskinene så tror vi det kommer på stadig flere modeller, også i lavere prisklasser, sier han.

På kjøleskap-siden viser Beko også fram noen nyheter som skal gjøre livet enklere for forbrukeren.

– Noen ganger trenger du isbiter kjapt, så vårt kombiskap får en ny funksjon hvor du kan lage isbiter på bare 40 minutter. Vi har også laget en hurtigkjøler for flasker eller bokser, slik at vinflasken eller brusen er klar til å nytes etter kun kort tid. Vi kjøler nå 1,5 liter væske ned til 10 grader på bare 15 minutt, i et eget lite rom i kjøleskapet, sier Mikkelborg.

Også Beko har merket fokuset på at folk vil lage maten sin fra grunnen av, men kanskje ikke vil ha mange apparater som kan oppta plass på kjøkkenbenken.

– Vi har for eksempel et kjøleskap med innebygd iskremmaskin, som lar deg mikse og fryse hjemmelaget iskrem i en separat del av fryseren. Du kan også bruke denne til å hurtigfryse andre matvarer, for å ta vare på næringsinnholdet, sier han.

Fotball og hvitevarer

Noe uvanlig for en hvitevareutstilling er andelen unge gutter som frekventerer Bekos IFA-stand. Årsaken er at Beko er sponsor av FC Barcelona, og utstillingen har egne områder med mer fokus på fotball enn oppvaskmaskiner.

– Nordmenn er glade i utenlandsk fotball, hvordan kommer vi til å se dere bruke sponsoravtalen inn mot det norske markedet?

– Vi holder på å planlegge det i disse dager. Vi må først få på plass budsjettet, og så se hva vi kan gjøre på butikknivå og direkte ut mot forbruker. Vi har jo tilgang på alt materiell, fra TV-reklamer og print til sosiale og digital medier. Pakken ligger der, vi må bare bestemme hva vi ønsker å satse på. Det er et veldig spennende samarbeid, sier Mikkelborg.

Powered by Labrador CMS