Denne illustrasjonen viser hvordan Bell Nexus vil fly i luften. Foto: Jan Røsholm

NÅ KOMMER PERSONDRONENE

Små droner med filmkamera har vært tilgjengelig lenge. Nå kommer transportdronene for personer.

Publisert

Droner for konsumentmarkedet finnes i størrelser fra et par centimeter til noen kilo. Halvprofesjonelle droner som for eksempel brukes til sprøyting av åkere, har vært på markedet noen år, men nå ser vi større droner som kan frakte personer.

Proffmarkedet vokser

Denne enmanns-dronen er tenkt brukt av politi- og redningspersonell. Foto: John Olav Olsen.

– Trenden fremover er at konsumentmarkedet er flatere, mens proffsegmentet fortsetter å stige, sier Anders Martinsen, leder i UAS Norge.

UAS Norway er interesseorganisasjonen for droner i Norge. Vi treffer Martinsen i dronehallen på CES-messen, hvor vi ser droner i alle fasonger og størrelser.

Trenden fremover er at konsumentmarkedet er flatere, mens proffsegmentet fortsetter å stige

– Nå er fokus på hvordan man best kan optimalisere bruken av droner i luftrommet opp til 400 fot. På sikt også med flere brukere samtidig, men alltid på en trygg og sikker måte, sier han.

Fire hundre fot tilsvarer en høyde på rundt 125 meter.

– En annen trend er at flere av dronene er planlagt for bruk til transport av mennesker og gods, sier Martinsen.

Drone taxien Bell Nexus var på størrelse med et helikopter. Foto: Jan Røsholm.

Politi og redningstjeneste

Det er plass til fire passasjerer i cockpiten på Bell Nexus. Foto: Jan Røsholm.
Det var flere varianter av enmanns-droner på CES. Foto: Jan Røsholm.

Mange av dronene som var utstilt var tilpasset søk- og redningstjeneste. Vi fikk blant annet se en som er planlagt brukt av politiet i Dubai. Bell Helicopters viste frem en drone i full helikopterstørrelse. Den hadde passasjerkapasitet til fem personer inkludert piloten. Dronen er tiltenkt å fungere som en lufttaxi. I motsetning til en rotor på et vanlig helikopter, hadde denne seks rotorer. Nyheten heter Bell Nexus eVTOL, og fremdriften er basert på elektriske turbiner. Et helikopter må vippes fremover for å få fremdrift, mens på Bell Nexus vippes alle rotorene. Det betyr at passasjerene sitter helt rett. I tillegg gir seks rotorer høyere sikkerhet enn kun en. Denne dronen kan lette og lande med fem fungerende rotorer. I følge Bell starter testflyginger i slutten av året, og modellen er planlagt lansert i løpet av neste år.

Powered by Labrador CMS