Hyunday S-A1 får en rekkevidde på 100 kilometer. Foto: Jan Røsholm

TIL LANDS, TIL VANNS - OG I LUFTEN MED

Personmobilitet og transport er en av hovedtrendene på CES-messen i Las Vegas. Nå kommer produkter for alle formål av transport.

Publisert

Overskriften spiller på det norske folkeeventyret, hvor Askeladden vant prinsessa og halve kongeriket. Dette gjorde han ved hjelp av et skip som kunne gå like godt til lands som til vanns og i luften med. Vi er ennå ikke kommet dit at samme produktet dekker alle transportbehov, men det kommer stadig nye løsninger på markedet. Felles for de alle er de de er smarte, tilkoblet og drives av elektrisitet.

Til lands

Ford Mustang Mach-E var en av de elektriske bilene som ble vist frem. Foto: Jan Røsholm.

Når det gjelder landbaserte transportmidler er utvalget stort. Vi har lenge hatt elektriske biler, sykler, rullebrett og sparkesykler. I tillegg kommer en rekke varianter av dette. Det var avsatt en egen messehall til elektrisk transport, og de ulike elektriske bilene utgjorde mye av utstillingen. Kjente merker som Ford og Hyundai viste frem nye tanker, mens også merker vi ikke har så mye kjennskap til innen bilproduksjon. Av de nye og mindre kjente, så var vel Byton den bilen som fikk mest oppmerksomhet.

Segway S Pod er en lenestol på hjul. Foto: Stian Sønsteng.

Segway-Ninebot utvider produktspekteret og viste frem et nytt konsept. Segway S Pod ser ut som et egg, og kan vel sammenlignes med en godstol med hjul. Rekkevidden er oppgitt til å være 70 kilometer og toppfarten er 40 km/t. Vekten er 150 kilo. Tanken bak produktet er at det skal brukes i lukkende områder, som for eksempel flyplasser og sykehus.

På messa ble det vist frem en smartbåt. Den ble drevet fremover av elektromotorer. Foto: Jan Røsholm.

Til vanns

Vingene løfter vannsykkelen ut av vannet, og da får man en toppfart på 22 km/t

Foreløpig har vanntransport vært forbundet med båter i ulike former. Den tradisjonelle båten er som før, men blir nå tilkoblet internett og dermed smart. Dette gir brukeren en rekke nye funksjoner, og sammenlikningen med elektriske biler blir relevant. Drivverket blir oftere elektrisk, og rekkevidden mer akseptabel enn tidligere. Elektriske biler kan regenerere strøm i nedoverbakke, noe en båt ikke kan. Batterikapasitet blir derfor viktig.

På CES fikk vi se en elektrisk vannsykkel som drives fremover ved hjelp av hydrofoiler og en propell.

Den elektriske vannsykkel kommer til Norge før sommeren. Foto: Jan Røsholm.

– Vingene løfter vannsykkelen ut av vannet, og da får man en toppfart på 22 km/t, sier gründer Guy Howard-Willis.

Manta 5 Hydrofoiler XE-1 er utviklet på New Zealand, og vil være tilgjengelig i Norge til sommeren. Vekten på vannsykkelen er 27 kilo, og den slås sammen for transport. Batteriet har en kapasitet til en times bruk.

– Sykkelen gir beskjed når batterikapasiteten gjør at du bør komme deg inn til land, sier Howard-Willis.

Samarbeidet med Uber fremkommer godt på flyet. Foto: Jan Røsholm.

Prisen på vannsykkelen vil være rundt 65.000 kroner.

Bell-dronen er utstyrt med vribare propeller. Foto: Jan Røsholm.

Og i luften med

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Tanken om flyvende biler har figurert lenge. Elektriske fly og droner til å frakte mennesker begynner så smått å komme. Dette vil øke mer i tiden fremover. Hyundai, som blant annet produserer biler, viste på messen frem et nytt konsept. Å kalle den nye S-A1 for bil er ikke riktig, men at det er et elektrisk fly er det ingen tvil om. Det spennende er at Hyundai har inngått et samarbeid med Uber. Uber er kjent for å utfordre den tradisjonelle drosjenæringen med sine biler, som kjøres av private. Det nye elektriske flyet fra Hyundai vil få en rekkevidde på rundt 100 kilometer. Vingespennet er på 15 meter, mens totallengde er 10,7 meter. Propellene har en diameter på 3,2 meter, og flyets totalvekt er 3.125 kilo. Ifølge produsenten vil støyen fra flyet, når det flyr over, være mindre enn 55 desibel. Til sammenligning er en vanlig samtale på rundt 60 desibel.

Helikopterprodusenten Bell viser frem en oppgradert versjon av sin persondrone. Ifølge Bell vil denne være sikrere enn et tradisjonelt helikopter, da det kan lande med to av propellene skadet. Propellene er vribare, noe som skal gi god manøvreringsevne. Både Bell og Hyundai har startet testflyginger med sine respektive modeller.

Powered by Labrador CMS