Marketingsjef Simen Schikulski (t. v.) og daglig leder Ronald Hernes i Benum Norway AS, som både har nytt navn og ny visuell profil. Foto: Stian Sønsteng
BENUM MED NYTT NAVN OG NY PROFIL
Med Benum Norway som nytt firmanavn og ny visuell profil med en sinuskurve i logoen, ønsker selskapet å tydeliggjøre hvem de er.
– Nå har vi den samme profilen både i Norge og hos datterselskapet i Sverige. Dette handler om at vi profesjonaliserer oss i alle ledd, sier daglig leder Ronald Hernes i Benum Norway AS.
– Satt det langt inne å ta bort «Siv Ing» fra firmanavnet?
– Nei. Dette har vi snakket om i mange år, også før Bjørn Benum gikk bort, sier Hernes.
Annonse
Bjørn Benum etablerte Siv Ing Benum AS i 1976, men historien går tilbake til 1971. Selskapet har lager og kontor på Vollebekk i Oslo, og er distributør av lyd- og musikkutstyr i Norge, med erfaring fra elektroakustiske anlegg fra omfattende installasjoner blant annet i Den Norske Opera i Bjørvika, Nidarosdomen og Oslo Rådhus. Blant varemerkene de distribuerer er Shure, Allen & Heath, Genelec og Universal Audio.
– At vi nå heter Benum Norway forteller også at vi er en del av noe større, siden datterselskapet vårt i Sverige heter Benum Sweden, sier marketingsjef Simen Schikulski.
Datterselskap i Sverige
Da han ble ansatt for halvannet år siden, begynte han blant annet arbeidet med å tydeliggjøre Benums merkevare og strategi.
– Benum Norway kjøpte i fjor Benum Sweden av morselskapet i Sveits, så nå er vi blitt et konsern med datterselskap i Sverige. Nina Elisabeth Braarud Benum eier det meste av selskapet gjennom Topscore Management, i tillegg er noen av oss ansatte inne på eiersiden, sier Hernes.
Annonse
– Har dere planer om å utvide til flere marked enn Norge og Sverige?
I 2019 hadde vi en omsetning på 130 millioner kroner i Norge og 90 i Sverige
– Vi tapte for noen år siden veldig mye penger i Danmark. Men, etter hvert som vi i større grad går inn i forbrukermarkedet, skal du ikke se bort fra at vi igjen satser i Danmark, sier Hernes.
Han har vært daglig leder i selskapet i et par år.
– Tidligere var jeg salgssjef på papiret, men jeg drev i praksis selskapet, sier Hernes.
Benum har 23 ansatte i Norge, og 15 i Sverige.
– I 2019 hadde vi en omsetning på 130 millioner kroner i Norge og 90 i Sverige. I Sverige vokser vi voldsomt, ikke minst fordi vi for halvannet år siden fikk agenturet på Shure også der. For tre år siden hadde vi en omsetning på 48 millioner kroner i Sverige, så dette har gått veldig fort, sier Hernes.
Også i Norge kan han vise til en god vekst, siden selskapet i 2017 omsatte for rundt 90 millioner kroner.
Annonse
Kunnskap og produkter
– I hvor stor grad samarbeider det norske og det svenske selskapet?
– Vi hjelper hverandre hele tiden, og bruker hverandre der vi er best, sier Hernes.
Når det gjelder den nye identiteten, sier Schikulski de ønsker å tydeliggjøre at de er en distributør som formidler både kunnskap og produkter relatert til lyd.
– Vi formidler best mulig lydopplevelse. Vi hjelper kundene fra problem til løsning, fra usikkerhet til kompetanse, fra planlegging til installering, fra scenen til publikum, fra input til output. I alle disse situasjonene plasserer Benum seg i midten av økosystemet, symbolisert ved at N-en i midten av firmanavnet er formet som en sinuskurve - det arketypiske symbolet for lyd, sier Schikulski.
Han sier selskapet har ønsket å være mer tydelig overfor både kunder og leverandører.
– Dette handler om hva vi står for, hva vi gjør, og hvordan vi skiller oss ut. Tidligere har det ikke vært noen konkret plan eller strategi for hvordan vi fremstår utad, så min oppgave har vært å utvikle en felles merkevarestrategi. Vi har arbeidet med dette internt både i Norge og Sverige, fått innspill fra kunder og gjennomført spørreundersøkelser, og vi har analysert konkurrentene og markedet forøvrig, sier Schikulski.
Profesjonaliseres
– Er Benum i ferd med å endre seg på noen annen måte, eller er dette kun snakk om en ny innpakning?
Vi har blant annet kommet opp med konseptet «Fra uttrykk til inntrykk», som forteller at vi sitter på kompetanse og løsninger hele veien
– Dette handler om at vi profesjonaliserer oss i alle ledd. Vi er nødt til å bli mer effektive, og det kan bety to ting: enten må vi si opp folk, eller vi må bli flinkere til å tjene mer per arbeidstime staben nedlegger. Det første er ikke noe alternativ, vi vil heller utvide. Porteføljen vår endrer seg i takt med markedet, for eksempel selger vi i større grad møteromsprodukter, og vi er dermed kommet tettere på en bransje som tidligere lå litt til siden for oss. Alle kjenner Shure når de ser produktene, men de vet kanskje ikke hva Benum er og står for. Derfor hadde vi et behov om å tydeliggjøre hvilke produkter, tjenester og løsninger vi tilbyr. For noen år siden brukte vi slagordet «fra mikrofon til sender». Nå har Simen arbeidet ett år med vår nye merkevarestrategi, og vi har blant annet kommet opp med konseptet «Fra uttrykk til inntrykk», som forteller at vi sitter på kompetanse og løsninger hele veien. Enten det er utrykk fra scenen til inntrykk hos publikum, eller uttrykk i studio til inntrykk hos lytteren, sier Hernes.
– Var det vanskelig å få med seg de ansatte på dette?
– Det gikk veldig enkelt. Da vi ansatte Simen, var dette en av oppgavene hans. De ansatte har deltatt i prosessen, og vi ser allerede at de er blitt stolte av selskapet på en helt annen måte, og det er interessant, sier Hernes.
SINUSKURVEN
Sinuskurven er kurven av funksjonen f(x)=sin x. Sinuskurven har form av en jevnt buet, ubegrenset bølgelinje og representerer en kontiunerlig oscillasjon. Den opptrer i både ren og anvendt matematikk og også i fysikk, ingeniørfag, signalbehandling, og mange andre fag. Den kan sees på som y-koordinaten til et punkt på enhetssirkelen med vinkel x.