BEGRENSET ANTALL WII U

Wii U lanseres 30. november. Vil vi oppleve en reprise av Wii-salget, der Bergsala slet med å levere nok maskiner i tre år etter lanseringen?

Publisert Sist oppdatert

Det er nesten nøyaktig seks år siden Nintendo Wii ble lansert i Norge. Mens hverken Sony eller Microsoft virker interessert i å oppdatere sine nåværende spillkonsoller Xbox 360 og Playstation 3, er Nintendo nå klar med arvtageren til Nintendo Wii. Wii U lanseres 30. november i Norge, i to ulike pakker. Nintendos nordisk leverandør Bergsala sliter med å skaffe nok maskiner for å dekke etterspørselen, men vil ikke si hvor mange maskiner som kommer til Norge på lanseringsdatoen.

Samme antall som Wii

Det knyttes fortsatt stor usikkerhet til hvor stor denne lanseringen denne blir i våre butikker, grunnet svært lave antall på slippdagen

– Vi pleier å være åpne med tall, men denne gangen får vi ikke lov av Nintendo å gå ut med konkrete tall. Det jeg derimot kan si er at antall maskiner på lanseringsdagen er omtrent likt med det vi hadde da Wii ble lansert, forteller Örjan Öberg, administrerende direktør i Bergsala.

Populariteten til Wii kom overraskende på de fleste, inkludert Bergsala. Det tok hele tre år før de klarte å dekke etterspørselen til butikkene.

– Vi håper det blir litt bedre denne gangen. Men det kommer nok til å bli utsolgt raskt. Mange av butikkene har tatt i mot forhåndsordre fra kunder på maskiner, og har allerede solgt ut alt de får, forteller Öberg.

Innebygd gyroskop

Wii U viderefører den familievennlige profilen Wii har, men har kraftigere maskinvare. Det betyr HD-grafikk, utvidede nettfunksjoner, og mer avanserte spill. Den største nyheten med Wii U er håndkontrolleren, som er en slags blanding av et nettbrett og en tradisjonell håndkontroller. Spill kan kontrolleres via en stor trykksensitiv skjerm, og innebygd gyroskop, mikrofon og kamera åpner for helt unike spillopplevelser.

Håndkontrolleren har fått så mye fokus, at Bergsala har en utfordrende jobb med å forklare kundene at Wii U ikke er en ny håndkontroller til Wii, men en helt ny konsoll.

TV-reklame

– Dette er noe det legges fokus på å forklare i TV-reklamene som skal gå frem mot lanseringen, samt i forbrukerkataloger som dukker opp i butikkene i disse dager. Det er også fokus på dette på nettsiden vår, som har mange besøkende. Så snart demomaskinene kommer på plass i butikkene kommer også kundene til å forstå. Ikke bare at det er en ny konsoll, men hvilke muligheter den nye kontrollen gir, forteller Öberg.

Prioriterte butikker

Etterspørselen ved lansering av en ny konsoll overgår nesten alltid antall tilgjengelige maskiner. Bergsala har valgt å prioritere butikker de har godt forhold til når de har fordelt maskiner til lanseringsdatoen.

– Vi har valgt å prioritere våre gode kunder. Har man vært bra kunde hos oss i mange år, så får man prioritet og bra tildeling av maskiner på lanseringsdatoen, forteller Öberg.

Lave antall

Likevel er det ingen av forhandlerne fagbladet Elektronikkbransjen har snakket med som er fornøyd med antallet de får. De fleste vil ha mer, og påpeker at få maskiner er den største utfordringen med Wii U-lanseringen.

– Det knyttes fortsatt stor usikkerhet til hvor stor denne lanseringen denne blir i våre butikker, grunnet svært lave antall på slippdagen, forteller Jan Henning Bystrøm, spillansvarlig i Elkjøp Norge.

– Vi vurderer kontinuerlig hvor mye trykk vi kan legge på den, avhengig av tilgangen på varer.

Nytt er spennende

Til tross for lavt antall maskiner på lanseringsdagen, ser butikkene vi har snakket med frem til lanseringen.

– Vi ser frem til at det kommer en ny og kraftigere konsoll. Konsollene som er på markedet i dag, sett bort i fra de håndholdte konsollene, begynner å dra på årene, så det blir spennende med noe nytt. Wii U leverer kraft og ytelse sammen med nyskapning, slik at man i tillegg til Mario også kan spille de andre store multi-format titlene, forteller Bystrøm til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ny person på veien

Bergsala har allerede begynt markedsføringen av den nye konsollen. Wii U-budskapet skal spres via TV-annonsering i store og kommersielle kanaler, med ulike spotter for ulike målgrupper. I tillegg vil det dukke opp annonser i medier for barn og unge, blant annet i blader som Donald Duck og Pondus. Bergsala har også ansatt en ny mann i Norge som reiser rundt og dekorerer butikker over hele landet. Likevel har de valgt å holde litt igjen i markedsbudsjettet.

– Ettersom mange av butikkene som driver med forhåndssalg allerede har solgt ut det vi får, orker vi ikke å overbruke penger på markedsføringen. Da sparer vi heller litt slik at vi kan fortsette å spre budskapet i tiden etter lanseringen, forteller Öberg.

Bredere nedslagsfelt

Budskapet skal nå både erfarne og uerfarne spillere, men butikkene er ganske samstemt når vi spør de hvem de typiske kundene som kjøper Wii U på lanseringsdatoen er.

– Familier og gamere som vil teste det nyeste, svarer Øyvind Rugnes, salgssjef for data og underholdning i Expert.

– Før markedsføringen har startet er det nok de trofaste Nintendo-brukerene som handler, mens den nok på sikt nok vil treffe mye av det samme markedet som Wii har gjort. Men som nevnt tidligere, med bedre ytelse enn de nåværende konsollene, kan den også bli en vare som "hardcore-gamere" kan vurdere, mener Bystrøm fra Elkjøp.

WII U

Wii U er Nintendos nyeste stasjonære konsoll som lanseres i Norge 30. november. Maskinen lanseres i tre utgaver:

WII

Wii er forgjengeren til Wii U, og ble lansert i november 2006. 97,18 millioner Wii-konsoller er solgt på verdensbasis siden da. Til sammenligning har konkurrentene Playstation 3 og Xbox 360 solgt henholdsvis 63,9 millioner og 70 millioner konsoller.

Powered by Labrador CMS