Under IFA-messen i Berlin møter vi fire av de fem
deleierne i Wellectronics, som alle arbeider i selskapet. Inne på eiersiden er
også den tyske produsenten Beurer, som er mest kjent for sine helse- og
velværeprodukter.
– Vi har lykkes godt i Sverige, og Beurer ønsket at vi
skulle gjøre det samme i Norge. Siden den 1. april har vi vært i gang også på
dette markedet, sier administrerende direktør Kristian Stark til fagbladet
Elektronikkbransjen.
Beurer, som i 2019 kunne markere sitt 100 års-jubileum, har
gjennom årene blant annet vært representert av Sting Nordic og Mercante i Norge.
Annonse
– I første omgang er det vår svenske organisasjon som bygger
opp Beurer i Norge, men på sikt ønsker vi å etablere oss lokalt, sier Magnus
Hartzell.
Han etablerte Wellectronics i 2004, sammen med Jonas Bååth. Hartzell
var tidligere markeds- og Sverige-sjef i Grundig, mens Bååth var tidligere
salgsdirektør for brunevarer i LG i Norden, og de to var tidligere kolleger i OnOff-kjeden.
– Vi fikk også i oppdrag å lansere Urbanears og Marshall, og
fikk så mye å gjøre med dette at vi tok inn en tredje kollega fra OnOff; Thomas
Hellström, sier Hartzell.
I fjor kom Kristian Stark og Niklas Andersson inn i
selskapet, og de fem eier i dag 75 prosent av Wellectronics gjennom morselskapet
Brownbox AB, mens tyske Beurer eier resten.
Annonse
Apotekene viktig
I Sverige omsetter Wellectronics for rundt 100
millioner kroner. Kristian Stark vil ikke si noe konkret om ambisjonene i Norge,
men viser til at det norske markedet blir beregnet å være omtrent halvparten av
det svenske.
I Sverige er både elektrofaghandel og apotek salgskanaler
for Beurer.
– Vi har sett at svenske apotek har et mye bredere sortiment
enn de norske, og i Sverige har Beurer hatt en fantastisk utvikling i disse
kanalene. Dette var noe Magnus startet med, for mange år siden, sier Stark.
Dette bekrefter Magnus Hartzell.
Svenske apotek har et mye bredere sortiment enn de norske
– Apotekmonopolet i Sverige ble avviklet rundt 2010, og da
kom det nye aktører inn på markedet. Noen av disse har vært veldig dyktige til
å bygge opp netthandelen sin, i alle produktgrupper, samtidig som de har de
utvidet sortimentet til å omfatte nesten alt innen helse og velvære, sier
Hartzell.
– Nå er målet at det samme skjer i Norge?
Annonse
– De norske apotekene er veldig interesserte i hva vi har
gjort i Sverige, og vi kommer nok til å synes også i disse kanalene fremover,
sier Stark.
– I Sverige er det ikke lenger slik at folk kun går til
apoteket når de er syke. De kommer også til apotekene fordi de er opptatt av
helse og velvære, sier Niklas Andersson.
– For Beurers del spiller de to bransjene godt sammen. At apotekene
selger Beurer er viktige både for oss og elektrokanalene, siden det gir en viss
legitimitet til våre helse- og velværeprodukter. Beurers produkter er i stadig
større grad oppkoplet, og her ligger det en enorm mulighet elektrofaghandelen, siden
de på dette området står mye sterkere enn apotekene, sier Hartzell.
Komplett leverandør
Han forteller at veien deres inn i den svenske
elektrohandelen med Beurer ikke var den enkleste.
– Siden vi kom fra elektronikkbransjen, var det mest
naturlig å først gå til kontaktene vi hadde her. De synes Beurer var kjempebra,
men vi fikk beskjed om å komme tilbake når markedet var der. Dermed måtte vi
bygge oss opp i andre kanaler, som i helsekostbutikker og lignende. Det hele
snudde i 2007, da MediaMarkt kom inn i Sverige. De ville ha Beurer, kanskje
fordi de kjente merket fra sitt eget hjemmemarked Tyskland. Da våknet alle, og
siden har både vi og elektrokjedene lykkes godt med disse produktene, sier
Hartzell.
– Hvordan vil dere beskrive Beurer som leverandør?
– Vi har arbeidet med Beurer siden 2007. De representer tysk
kvalitet, er svært innovative, og driver utviklingen innen helse- og
velværeprodukter. I mange selskap sies det at man er en del av en familie, men
jeg har aldri opplevd det i samme grad som hos Beurer. Alt er veldig
transparent, omgangstonen er lett og god, og det er korte beslutningsveier. Det
er et fantastisk selskap å arbeide med, og det er derfor vi i Wellectronics er fullt
fokusert på Beurer, sier Hartzell.
– Hva er de viktigste kategoriene fra Beurer hos dere?
– Det hele begynte med varmeprodukter, og dette er fortsatt
en av de største kategoriene. Medisinske produkter, som blodtrykksmålere, pulsoksymetre
og termometre, vokser veldig, sier Hartzell.
– Hvem er konkurrentene til Beurer?
– Det er mange, men de befinner seg i ulike segment. Styrken
til Beurer er posisjonen som verdens største og mest komplette leverandør innen
helse- og velværeprodukter, sier Hartzell.
Beurer tilbyr mer enn 500 produkter innen helse, velvære, aktivitet, skjønnhet og barneutstyr
Hår og skjegg
– Trenger Beurers produkter å selges, eller finner
kundene dem selv i hyllene?
– Mange produkter kjenner folk godt til, siden det er så mye
snakk om dem, som blodtrykksmålere. Mye selger seg derfor selv, sier Hartzell.
– Beurer tilbyr mer enn 500 produkter innen helse, velvære,
aktivitet, skjønnhet og barneutstyr, og produktutviklingen skjer i samarbeid med
ledende institutter og spesialister, sier Andersson.
Skjønnhet er et område i sterk vekst hos Wellectronics.
– Her på IFA lanseres helt nye produktserier innen hår- og
skjeggtrimmere. Kvaliteten er fantastisk god, i mellom- og høystegmentet, og vi
ser virkelig frem til å ta disse ut på markedet, sier Andersson.
Stark sier hjertet hos Beurer er HealthManager Pro-appen,
som kommer på alle nordiske språk.
– Har kan man overføre dataene fra den smarte personvekten,
blodtrykksmåleren og termometeret, og det blir enklere å følge med, uansett
hvilket produkt det er snakk om. Informasjonen kan enkelt deles med
helsevesenet, sier Andersson.
Beurer TENS/EMS elektrostimulering er produkter som skal gi
smertelindring med transkutan nervestimulering og elektrisk muskelsimulering.
– Her har vi blant annet to produkter som skal gi lindring av
menstruasjonssmerter og endometriose. Disse koster 800 og 1.100 kroner,
avhengig av størrelse, sier Andersson.
RH 112 Lifepad kan se ut som en musematte, og er et
hjelpemiddel for å gi riktig gjenopplivning med hjertekompresjon.
– Den gir lys- og lydsignal, slik at trykk og tempo blir
riktig, og koster 700 kroner, sier Andersson.