– 2013 var et veldig bra år for oss, med en vekst på i underkant av 40 prosent, sier markedssjef Tom Vedvik.
Han og broren Tore Vedvik, som begge arbeider i TT Micro AS, eier 90 prosent av selskapet. Daglig leder Ole Morten Skymoen eier de siste ti.
– Vi har fått et godt feste i radiomarkedet, takket være lanseringen av Pinell Go, der vi fant en nisje med en dab-radio som har god batterikapasitet, lyd og design. Denne har solgt mer enn budsjettert, også fordi den kom i rett tid med nye radiokanaler og opplysningsarbeidet som er lagt ned i dab, sier Vedvik.
Det er beregnet at cirka to millioner biler skal ha slike adaptere innen tre år
Nå satser selskapet på dab-adaptere for bil. Nå lanserer de modellen Tiny Audio C3, med blåtann og håndfriløsning.
– Vi solgte noen få tusen bil-adaptere i fjor, men venter en voldsom vekst. Det er beregnet at cirka to millioner biler skal ha slike adaptere innen tre år, og vi er ganske sikre på at FM-nettet slukkes i 2017 sett i lys av hvor rask dab-penetrasjonen er. Dermed har vi tre år til å fylle et kjempemarked, sier Vedvik til fagbladet Elektronikkbransjen.
Tiny Audio C3 etterfølger C2, som var selskapets første plugg-inn-adapter til bil.
Mye skjer på Skullerud
– C2 koster 800 kroner, og begynte å få fotfeste i fjor. I C3 har vi har lagt inn blåtann, større skjerm og håndfriløsning i ett adapter, samt en aktiv antenne som limes til frontruta. Prisen er 1.300 kroner, og etter det vi vet er vi blant de første som har alt i én eske, sier Vedvik.
– Hvor mye er utviklet ved hovedkontoret deres på Skullerud i Oslo?
– Tiny Audio C3 var 70 prosent ferdig hos en produsent i Kina, men vi har modifisert produktet til norske forhold. Arbeidet med de kommende generasjonene er allerede i gang, og vi vil kontinuerlig arbeide med disse slik at produktet blir bedre for hvert år. Neste versjon kommer i butikkene på nyåret i 2015.
– Kommer dere med biladaptere under Pinell-merket?
– Det kan hende. Innen bordradioer er Pinell fra midtsegmentet og oppover, mens Tiny er fra midtsegmentet og nedover. Pinell Go var det første produktet vi selv har utviklet fra bunnen av, og dette vil vi fortsette med under dette varemerket. Når det gjelder Tiny Audio gjør vi justeringer av produkter vi blir tilbudt på messer, men vi tar ikke inn produkter uten at de er tilpasset det norske markedet, sier Vedvik.
TT Micro har flere ben å stå på. Elektro, bil og telekom står for henholdsvis 60, 20 og 20 prosent av omsetningen.
Satser i utlandet
– Vi har også god vekst i salget til bensinstasjoner, der vi leverer mobiltilbehør som vi produserer selv i Kina under varemerket Mobx. Til telekom-bransjen leverer vi håndfriløsninger, mens radio og ulike typer tilbehør går til radio og TV-butikkene, sier Vedvik.
Selskapet har 14 ansatte, i tillegg kommer fire eksterne salgsagenter.
– Vi har økt sakte men sikkert, i takt med at vi har fått større markedsandeler. Nå er vi i gang i Tyskland, Sveits, England og Danmark, og vi er klare til å gå inn i Sverige når de starter med dab. Det er 16-17 dab-land i Europa, og disse representerer store muligheter når vi ser på hvor godt vi har gjort det her i Norge med våre 5 millioner innbyggere hvor det er beregnet at det skal byttes ut mellom sju og åtte millioner apparater. Vi vil i september møte våre internasjonale kunder med egen utstilling på IFA-messen i Berlin, der vi også vil vise nye produkter, sier Vedvik.
Han mener det er viktig at selskapet hele tiden ligger i forkant teknologisk.
Oppladbare varmesåler
– Men, det vanskeligste når man satser i utlandet er å få gode partnere. Derfor er det viktig at vi ikke gjør oss avhengige av utlandet for at selskapet skal gå rundt, sier Vedvik.
Selskapet har nylig ansatt én person i Panyu i Guangzhou i Kina, som hovedsakelig skal være deres representant når det gjelder logistikk. Planen er at de skal utvide med flere, slik at de selv kan gjennomføre kvalitetskontroller ved fabrikkene de bruker.
Selskapet TT Micro AS ble etablert i 2001, men Vedvik karakteriserer det som halvsovende frem til 2005.
– Vi hadde ett produkt og to kunder; promilletestere til to kjeder. Vi driver fortsatt med dette, og selger nesten 30.000 enheter i året. Rundt ti prosent av disse kommer inn hvert år for å kalibreres hos oss, sier Vedvik.
Selskapet ser seg hele tiden rundt etter nye forretningsmuligheter, og lanserer i disse dager oppladbare varmesåler til alle typer sko.
– Disse gir en god lunk på beina i seks timer. Etter hvert kommer det også modeller med blåtann, der du kan skru dem av og på og variere temperaturen via en egen applikasjon på mobilen. Vi kommer også med promilletestere med en egen applikasjon, der du kan dele resultatet med andre og føre statistikker, sier Vedvik.
Promilletestere
Han forteller at alle i selskapet er opptatt av nye produkter og teknologi, slik at de hele tiden har en strøm av produkter inne til vurdering.
– Vi skal drive videre med dette og kose oss med det, smiler bedriftseieren.
– Hva synes du selv om utviklingen i selskapet?
– Den har vært fantastisk. Vi har klart å følge med på muligheter som har kommet i markedet; vi startet med promilletestere da grensen ble satt ned i 2002, da den nye håndfriloven kom i 2005 var vi klare for denne, og nå er vi med ved overgangen til det digitale bakkenettet, sier Vedvik.
Et viktig produkt for TT Micro var bordradioen Supersound, som hadde både FM, internett og dab.
– Den fikk en veldig popularitet siden de fleste norske hjem har wifi; dab og FM fikk de med på kjøpet. Dermed var folk sikre på at det fikk et produkt som ville fungere uansett hvilken vei det gikk. Det vil komme tilsvarende muligheter, og vi skal følge med på dette, sier Vedvik.
TT Micro holder til i Vekstsenteret på Skullerud. Her har de kontorplasser, demonstrasjonsrom og eget lager. I samme bygg holder EET og Tura Scandinavia til.