Power melder om godt besøk i butikkene under Black Friday. Bildet over er tatt fra kjedens butikkåpning på Lørenskog tidligere i år. Foto: Power

BLACK FRIDAY-REKORD FOR KJEDENE

Både Power og Elkjøp melder om nye handelsrekorder under Black Friday-uken, og nordmenn handler både på nett og i butikk.

Publisert

Power doblet omsetningen og økte antall besøk i butikkene med over 50.000 under årets Black Friday-uke, mens Elkjøp oppgir at de bare på selve fredagen omsatte for 1,46 milliarder kroner i Norden, hvorav 429 millioner av disse kom fra Norge.

– Vi har hatt en eksplosiv vekst under årets Black Friday-uke, faktisk en dobling av salget. Vi er utrolig stolte av å la 40.000 kunder være inne på nettsiden samtidig på jakt etter de gode tilbudene. Det er faktisk første gang det oppsto kø i kassa på nettbutikken, men det løste seg relativt raskt, sier administrerende direktør i Power Norge, Anders Nilsen, i en pressemelding.

Elkjøp hadde også tilbud gjennom uken, men fokuserer mest på selve fredagen i sin pressemelding.

Power Norge-sjef Anders Nilsen doblet omsetningen under Black Friday-uken. Foto: Power.

– I snitt omsatte vi for én million kroner i minuttet i 24 timer, det er helt rått! Black Friday har blitt vår aller største handelsdag, og den har kommet for å bli. Høysesongen startet med singels’ day 11. november, og fortsetter etter Black Friday med innspurten til julen. Vi tror ikke at folk har handlet fra seg, så vi tolker dette som et godt tegn når vi snart går inn i julehandelen, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Elkjøp Nordic.

Under Black Friday i fjor satte Elkjøp ny handelsrekord med en omsetning i hele gruppen på mer enn 1,3 milliarder kroner. Aldri før hadde én butikkjede i Norden solgt like mye på én dag. I år gikk omsetning enda noe opp, og endte på 1,46 milliarder kroner.

Størst omsetning hadde butikkene i Sverige som solgte forbrukerelektronikk for 525 millioner kroner, etterfulgt av Norge med 429 millioner, Danmark med 313 millioner og Finland som omsatte for 201 millioner.

Black Friday får også folk inn i de fysiske butikkene til kjedene.

 Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch, satte ny rekord på Black Friday. Foto: Stian Sønsteng

– I årets Black Friday-uke har vi hatt over 50.000 flere mennesker inne i våre fysiske butikker sammenliknet med samme uke i fjor, sier Nilsen og peker på reservasjonsløsningen i nettbutikken som en av driverne til Powers vekst.

– Stadig flere benytter seg av reservasjonsløsningen Click&Collect, som innebærer at butikkpersonalet finner frem varene og «holder den av», slik at kunden kan titte nærmere på den når de kommer innom butikken, sier Nilsen.

Hos Power var trådløse hodetelefoner det mest populære produktet, sammen med robotstøvsugere og droner. Salget av nettbrett tredoblet seg også.

Hos Elkjøp var det litt andre kategorier som toppet listen.

– Storselgere i år var store TVer, mobiltelefoner og pc. Vi merker at mange har ventet til Black Friday for å kjøpe ting de uansett skulle ha. Mange har ventet på gode Black Friday-tilbud for å oppgradere hjemmeelektronikken. De færreste kjøper kjøleskap på impuls, sier Semlitch.

Powered by Labrador CMS