Peter Andersson er detaljhandelssjef i NetOnNet. Foto: NetOnNet

FORBRUKERNE ER SKEPTISKE TIL BLACK FRIDAY

Mange mener det er luretilbud under kampanjeperioder som Black Friday, og synes fokuset på tilbud er for stort, viser en undersøkelse fra NetOnNet.

Publisert

Samtidig vil kun 15 prosent ha spesielt lave priser i kampanjeperioder. De aller fleste ønsker heller generelt lave priser hele året uten salgstilbud. Tallene viser at norske kunder begynner å få nok av det enorme salgs- og tilbudsjaget, heter det i en pressemelding fra NetOnNet.

– Så mange som 74 prosent mener at det er mange luretilbud i forbindelse med Black Friday, hvor prisene egentlig ikke er satt ned fra utgangsprisen. Det tyder på at mange har fått med seg at de må være på vakt og ikke godta et tilbud før det er undersøkt nærmere. Samtidig er dette et signal fra forbrukerne vi i bransjen bør høre på. Det har vært en del fokus på dette temaet de siste årene, og det ser ut til å ha vekket forbrukerens påpasselighet rundt ulike tilbud. Og det er bra, sier Peter Andersson, detaljhandelssjef for i NetOnNet, i pressemeldingen.

Den landsrepresentative undersøkelsen er gjennomført av YouGov på vegne av NetOnNet blant 1007 norske forbrukere i perioden 20. til 25. november, og Andersson råder kundene til å bruke prissammenligningstjenester for å få konkret prishistorikk på produktet de vurderer å kjøpe.

Samtidig er dette et signal fra forbrukerne vi i bransjen bør høre på

Vil være transparente

– Da vil du også se om noen andre har en enda bedre pris som kanskje til og med ikke er annonsert. I NetOnNet er vi opptatt av å ikke lure forbrukeren. Vi ønsker å være tydelige og transparente, og på produktsidene våre lenker vi derfor til Prisjakt.no så det skal være enkelt å se hvordan prisen har utviklet seg og hvordan den står seg mot konkurrentenes priser. Det synes vi er ærlig og riktig overfor forbrukerne, sier Andersson i pressemeldingen.

Her heter det videre at NetOnNet med dette håper at færre føler seg lurt i etterkant av et tilsynelatende godt kjøp.

Andersson mener det er positivt at norske forbrukere er mer skeptiske til spesielle salgstilbud.

– Forbrukerne skal være kritiske hele året! Det gir færre bomkjøp, og det stiller også tydeligere krav til detaljhandelen om å være ærlige og transparente. Det skal være enkelt å sammenligne priser, spesielt i kaotiske perioder som Black Week og Black Friday. Vi er opptatt av at du skal finne de beste prisene når du har behov for et nytt produkt - enten det er i november, februar eller i juli. Husk også å legge til mulige fraktkostnader i sammenligningen av priser. Hos NetOnNet er det gratis frakt, noe som betyr at den prisen du ser er den totale prisen du får, sier Andersson i pressemeldingen.

For mye fokus på tilbud

I undersøkelsen kommer det også frem at norske kunder mener det er blitt for mye fokus på tilbud og kampanjer under de store salgsperiodene mot slutten av året.

– Tallene taler for seg selv. 73 prosent, eller omtrent tre av fire, mener det er for mye fokus på tilbud og kampanjer i forbindelse med salgsperioder som Black Friday. For mange har det altså blitt for mye jag. Selv om det finnes gode tilbud for norske forbrukere i slike perioder, mener de fleste likevel at tilbudene gir et for stort salgspress. Vi er opptatt av å balansere salgsjaget i hektiske kampanjeperioder som Black Friday slik at forbrukerne ikke blir lurt eller presset til å kjøpe noe de egentlig ikke har behov for, sier detaljhandelssjefen.

15 prosent ønsker Black Friday

I pressemeldingen viser han til at NetOnNet også har undersøkt om norske forbrukere helst foretrekker generelt lave priser hele året, eller spesielt lave priser i kampanjeperioder som rundt Black Friday.

– Her er de ferske tallene svært tydelige. Bare 15 prosent vil ha spesielt lave priser under kampanjeperioder som Black Friday. Det bekrefter at folk synes det er for mye fokus på disse salgskampanjene, sier Andersson i pressmeldingen.

Samtidig foretrekker faktisk 75 prosent av de spurte generelt lave priser året rundt, i stedet for spesielt lave priser i kampanjeperioder, mens nærmere 10 prosent ikke vet hva de foretrekker.

– Mange kan nok også kjenne seg presset til å kjøpe når de ser et stort avslag i pris eller prosent, selv om de egentlig ikke behøver det, noe som er med på å skape et overforbruk, sier Peter Andersson i NetOnNet.

Powered by Labrador CMS