Det sier Lasse Thing Helseth, skandinavisk produktsjef for blås- og orkesterinstrument i Yamaha, når vi møter ham på Musikmesse i Frankfurt den andre uken i april.
Gammel årgang, på engelsk vintage, er et viktig stikkord for blåseinstrumentene hos Yamaha.
Nå har Yamaha ønsket å gjenskape denne, i samarbeid med mange artister verden over
– Selmers saksofoner fra rundt 1960 er veldig populære, særlig i jazz-miljøet. Yamaha hadde også en fantastisk modell, tenorsaksofonen YTS 61, som på 70-tallet ble mye brukt. Nå har Yamaha ønsket å gjenskape denne, i samarbeid med mange artister verden over – blant annet norske Kåre Kolve og Erlend Jentoft. Resultatet heter 82Z, og kommer i ravgul lakk (amber) og ulakkert. Den er uten klaffen for høy fiss, noe som er viktig for jazzmusikerne, og det er også gjort endel med boringen. Dette er en viktig nyhet for oss, og vi regner med at den kommer for salg i Norge i løpet av sommeren, til rundt 50.000 kroner, sier Helseth.
Annonse
– Hvem kjøper denne?
– Det kan være musikere, samlere og de som ønsker en saksofon utenom det vanlige.
– Har Yamaha tradisjon for å hente frem elementer fra klassiske instrumentmodeller?
– Dette er første gang vi går ut og bruker tilbakemeldinger fra artistene for å komme frem til det endelige produktet, men vi kommer sikkert til å gjøre dette også i fremtiden, sier Helseth.
82Z-saksofonen stilles under Musikmesse i Hamburg ut sammen med klarinetten CSVR.
Annonse
– Denne er noe av det samme, og er også utviklet ved vårt atelier i Hamburg. På klarinett har vi ikke så stor markedsandel, så vi arbeider intensivt med å få de rette artistene og lærerne med på laget, og tilpasser instrumentene etter deres ønsker, sier Helseth.
Hybridtrommer
Som Yamahas øvrige instrumenter er disse produsert i Japan.
I brassavdelingen viser Helseth oss et eufonium med en klaff for stemmejustering (trigger).
– Triggere er i årevis brukt på trompeter og kornetter; nå kommer dette også på litt større instrumenter. De trengs hvis man skal finjustere seg i orkesteret mot de andre instrumentene, sier Helseth.
Et eufonium i brassverdenen er det samme som en baryton i janitsjar.
Innen klassisk slagverk viser Yamaha basstrommer de har satt på høykant.
Annonse
– De er påmontert ben, og kommer i ulike størrelser; her viser vi et oppsett med 18, 20, 22 og 24 tommer. De gir en veldig fin klang, og blir gjerne brukt i slagverkensembler, sier Helseth.
På Musikmesse viser Yamaha for første gang hybridtrommesettet DTX Hybrid Stage Custom.
– DTX er navnet vårt på digitale trommer. Her får du et sett med skinn, trommemodul, high-hat, mikrofoner og alt man trenger, som du setter på et analogt trommesett. På denne måten får man et trommesett man kan øve på, med lyden i hodetelefonene. For at lyden skal høres av flere, må man kople til en forsterker. Prisen for digitalsettet er 13.000 kroner, eller 21.000 kroner hvis man samtidig kjøper trommesettet, sier Helseth.
Electronic Acoustic Drum Module (EAD) brukes til å lage et hybridtrommesett, der man kan få digitale lyder på sitt akustiske trommesett – her er det altså ikke snakk om noe lydløst øvingssett.
FS-TA er en ny akustisk gitar med stålstrenger, der de to siste bokstavene står for TransAcoustic, og prisen er 7.500 kroner.
– Denne teknologien gjør at man med en akustisk gitar får noe av den samme lyden som når man kjører gitaren gjennom en forsterker med klang. Lyden genereres gjennom gitarkroppen, og vi lanserte i fjor en modell i L-serien, sier Erik Sæther, skandinavisk produktsjef for piano i Yamaha.
Aktive høyttalere
Yamaha FS-TA har innebygd chorus og reverb, med en liten transducer og mekanikk som driver klangen i gitaren.
– Hvem kjøper denne?
– Det kan være mange, men vi har vel sett for oss at det er en som har spilt en stund, og kanskje allerede har et par gitarer, men ønsker seg en gitar som låter som på scenen – uten at man trenger å kople til en forsterker, sier Sæther.
DZR er en ny serie aktive høyttalere, som erstatter DSR.
– Disse kan brukes i mange sammenhenger. Vi har toppkasser med 10, 12 og 15 tommer, og to størrelser på dypbasshøyttalerne. Alle har intern digitalprosessering (DSP) av lyden, de er programmerbare med equalizere, og har forhåndsinnstilte lydprofiler tilpasset ulik bruk. De har en langt høyere utgangseffekt enn forgjengeren, med 2000 watt per høyttaler, sier Sæther.
Prisen per høyttaler er fra ca. 10.500 kroner.
– Hvilken posisjon har Yamaha når det gjelder høyttalersystem?
– Det spørs hvilket segment man ser på. Med de nye og aktive høyttalerne, der vi har truffet bra med ytelse og pris, er vi totalt sett er vi blitt en betydelig aktør, sier Sæther.
– Hva med miksere?
– Vi har lenge levert alt fra små til store profesjonelle bord, og også her er vi totalt sett en betydelig aktør, sier Sæther.
Stage Pass er små og kompakte høyttalersystem som ifølge Yamaha kan brukes til alt fra et taleanlegg på torget til et mindre bandoppsett. Disse kommer i to versjoner, til 6.500 og 10.500 kroner.
– De kommer nå med en blåtannmodul, som kan brukes til å strømme musikk fra håndholdte enheter, sier Sæther.
Lydløse piano
Silent Piano er et akustisk piano som man også kan spille lydløst på.
– Dette er en teknologi Yamaha har hatt i nærmere 25 år, der vi fant en løsning for å gjøre instrumentet lydløst. Takket være et sensorsystem, som registrerer anslaget og sender det til en lydmodul, kan man få pianolyden i hodetelefonene – og dermed muligheten til å øve uten at andre hører det. Dette er et system som har kommet i oppdaterte versjoner, og i den siste utgaven har vi en oppdatert lyddel med nye instrumentlyder. Det er også mulig å styre instrumentet trådløst via en app, og man kan gjøre opptak i appen, sier Sæther.
Det er også mulig å spille av lydfiler fra appen i pianoet, men da uten at tangentene beveger seg.
– Dette er derimot mulig i Disklavier, som vi har både som piano og klaver.
– Da snakker vi om en annen prisklasse?
– Ja. Et Disklavier-piano koster fra 174.000 kroner, mens vårt nye Silent Piano, Yamaha B1SC2, koster 53.000 kroner, sier Sæther.
B1SC2 er 109 centimeter høyt.
Dermed kan man frigjøre seg fra hodetelefonene, og samtidig ha full kontroll på lydvolumet fra instrumentet
– Er det et stort marked for denne type piano?
– Ja, og det er helt klart voksende når man ser på andelen i det totale pianomarkedet, som nok er svakt nedadgående. Mange ser nok på den praktiske fordelen det er å kunne øve uten å forstyrre andre, men ikke minst betyr det mye for mange at man kan kople seg til et musikkprogram på datamaskinen og gjøre opptak, sier Sæther.
En mer påkostet versjon er SH2, som både finnes på piano og flygel. Her har man flere instrumentlyder å velge blant, og man kan også strømme lyd via blåtann til pianoet slik at man kan spille sammen med denne.
– Disse modellene koster fra 95.000 til 190.000 kroner for en konsertpianomodell, sier Sæther.
Litt turbulent år
I tillegg til de to Silent Piano-seriene, SC2 og SH2, har Yamaha også på tangentsiden TransAcoustic.
– Dette gir én viktig funksjon i tillegg; lyden du får i hodetelefonene kan du også forsterke ved hjelp av klangbunnen i instrumentet. Dette gjøres ved hjelp av to tranducere, som tar lydsignalet fra lydmodulen og gjør om dette til vibrasjoner i klangbunnen. Dermed kan man frigjøre seg fra hodetelefonene, og samtidig ha full kontroll på lydvolumet fra instrumentet, sier Sæther og demonstrerer.
I praksis kan han hamre løs på flygelet, mens lyden knapt nok høres når han skrur ned volumet.
– Dette gir en ny dimensjon for øving, og det er også mulig å kombinere den akustiske lyden med en annen instrumentlyd – der begge deler er forsterket av klangbunnen, sier Sæther.
Prisen er fra 135.000 kroner, opp til 390.000 kroner for flygelet C3X.
– Dette er den største flygelmodellen vi leverer med denne teknologien, sier Sæther.
– Hvordan har det gått med Yamaha i Norge det seneste året?
– Det har vært et litt turbulent år. Musikkbransjen generelt opplever en nedgang, og det har vært store utfordringer med konkurranse fra internasjonale nettbutikker og aktører som henvender seg til det norske markedet. Til tross for det har salget gått relativt greit, sier Sæther.
Helseth supplerer:
– Vi havnet nok litt bak fjorårets omsetning, men jeg tror vi kan være ganske godt fornøyd likevel, i lys av de tidene vi er inne i.
– Når det gjelder forhandlerne er det viktig for oss at de som virkelig gjør et stykke arbeid med produktene våre i butikk og på nett, i form av profilering og produktkunnskap, får noe igjen for dette, sier Sæther.