Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
TV-LYD NY AVDELING HOS ELKJØP
– Vi har tatt hånd om lyd for TV på en ny måte, der vi demonstrerer de ulike produktene sammen med TVene våre, sier Torfinn Schau Halvorsrud.
Han er nordisk salgsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp, eller det de i kjeden kaller Consumer Electronics, og vi møter ham på Elbit-delen av kjedens Campus-arrangement på Gardermoen.
– Vi har utvidet sortimentet kraftig både når det gjelder hodetelefoner og høyttalere, og har selvfølgelig også en egen avdeling der vi bare viser lyd, men vi har i tillegg får en ny avdeling med TV-lyd, sier Halvorsrud til fagbladet Elektronikkbransjen.
– For et par år siden snakket dere om Audio 2.0, der dere utvidet lydavdelingene og gjorde det enklere for kundene å prøve produktene. Hvordan ligger dere an her?
– Vi ruller konseptet ut i stadig flere butikker, og dette er en suksess. Økningen i kategorien har vært 40 prosent i de butikkene som har åpnet Audio 2.0, bare fordi vi bedre har klart å vise hvilke muligheter som ligger der for kundene våre, sier Halvorsrud.
– I året etter at det riksdekkende FM-nettet ble slukket; hva betyr dab for dere?
Oppgraderte fjernsyn
– Dette var kjempestort i fjor, men i år har veldig mange byttet ut radioene sine, så nå har vi som ventet igjen et normalt salg av radioer.
– Hva er det viktigste lydproduktet i dag?
– Det er et vanskelig spørsmål. Vi har mange typer kunder med ulike behov.
– Er det for eksempel hodetelefoner, blåtannhøyttalere eller multirom?
– Alle disse er viktige. Multirom er gått til værs, og vi dobler salget i de fleste perioder av året. Hodetelefoner har også en enorm vekst, vi trender nå på en dobling i forkant av sommeren. Når det gjelder blåtannhøyttalere har disse økt med 35 prosent, så du kan klart si alle disse lydproduktene er viktige, sier Halvorsrud.
– Hvilke trender ser du på TV-siden?
– TV-apparatene er blitt kraftig oppgradert det seneste året. Det er to dominerende TV-typer her; Samsung med sin qled, samt oled som har skutt i været. Prosessorene har gjort at man har kunnet øke antall ruter/bildepunkt som vises per sekund, slik at man får enda bedre bilder også når motivene har raske bevegelser. Dessuten, og ikke minst, er sortnivået blitt bedre.
Hvilken ruter har du?
Økningen i kategorien har vært 40 prosent i de butikkene som har åpnet Audio 2.0, bare fordi vi bedre har klart å vise hvilke muligheter som ligger der for kundene våre
– Hvor flinke er selgerne i dine kategorier til å spørre kundene hvilken ruter de har hjemme, når de kjøper en TV eller et lydprodukt som skal koples til internett?
– Det er viktig å ha et godt nettverk når det gjelder disse produktene, og vi er i gang med å utvikle smarthjem som en ny kategori. Vi ønsker at våre selgere skal være flinke til å fokusere på rutere og nettverksprodukter, og dette er en del av det de skal spørre kundene om, sier Halvorsrud.
– Hvor viktig er kategoriene dine i kjeden?
– Vi ønsker å være den ene plassen alle mennesker kommer til for å kjøpe elektronikk, vil vise den fantastiske verdenen med teknologi – og da gjelder jo alle kategorier. Veldig mange av produktene går på kryss og tvers; du kjøper en ny telefon og et nytt hodesett til. Dette er to kategorier, men likevel en viktig kombinasjon. Det samme ser vi i stadig flere sammenhenger, og dermed blir alle kategorier like viktige, sier Halvorsrud.