SVENSK STORSATSING PÅ CES

Svenske Zound Industries International AB satser sterkt på CES-messen, med varemerkene Urbanears, Marshall, Molami, Coloud og Swerige.

Publisert Sist oppdatert

Peter Österman er lydutvikler ved Zound Industries, og viser på CES en ny versjon av hodetelefonene Marshall Major.

– De har fått navnet Major II, og ligner forgjengeren. Vi har derimot forbedret byggekvaliteten, komforten og ikke minst lyden med en ny driver.

– Vil man høre forskjell?

De låter renere, du kan spille høyere, bassen er dypere og diskanten er høyere

– Absolutt. De låter renere, du kan spille høyere, bassen er dypere og diskanten er høyere.

Fra Marshall har Zound fire høyttalere i porteføljen, og de kommer nå med en blåtannversjon.

Under varemerket Urbanears slipper Zound Industries hodetelefonene Plattan ADV Wireless.

Sesongens farger

– Dette er en forbedret versjon av vår storselger, og vi lanserer for første gang en hodetelefon med blåtann.

– Hvilke vurderinger gjør dere når det gjelder å slippe trådløse produkter?

– Det er bekvemt med hodetelefoner uten ledning, og markedet skriker etter slike produkter. Det er naturlig at vi går denne veien, sier Österman.

Kommunikasjonssjef Paula Thelin i Urbanears forteller at Plattan ADV kommer i tre nye farger.

– Hver vår og høst kommer vi med tre nye farger, da forsvinner tre av de gamle slik at vi hele tiden har ti farger i sortimentet. Vi har med ADV-modellen gitt Plattan et lite løft, med et vaskbart hodebånd, bedre ergonomi og blåtann 4.0. Volum, skift, spill, pause og telefonsamtaler styres enkelt ved å ta på hodetelefonen. Vi sier at batteritiden er 14 timer, men brukeren vil nok oppleve at den er et par timer lenger. Prisen blir 1.000 kroner, som tidligere, og vi vil nok med tiden fase ut modellen uten blåtann, sier Thelin.

Tilbehør

På CES viser Urbanears for første gang tilbehør.

– I løpet av året slipper vi batteripakker, ulike ladere, mobildeksler og annet tilbehør som gjør livet lettere når man er på reise. Når det gjelder hodetelefoner og øreplugger har vi en rekke modeller, der vi tilfører stadig flere smarte funksjoner, sier Thelin.

– Hvor vil Urbanears posisjonere seg i markedet?

– Vi har en bred målgruppe, og retter oss mot alle fra morfar til datteren på fem år. Vi har en aggressiv prissetting som gjør produktene tilgjengelig for mange.

Fra Coloud viser Thelin The Hoop, som er øreplugger for sporsbruk.

– Du kan justere kabelen i en løkke, AnchorLoop, og bruke den til å feste pluggen i øremuslingen. Prisen er 250 kroner.

– Hvor posisjonerer dere Coloud sammenlignet med Urbanears?

– I et lavere prissegment, tidligere mot et yngre publikum. Med The Hoop retter vi oss mot alle som sporter, uansett alder.

Kontor i New York

– Hvordan går det med Zound Industries?

– Bra, takk. Vi har vokst i noen år, og 2014 gikk riktig godt. Vi har mye spennenende på gang i 2015, så det ser riktig lyst ut, sier Österman.

Thelin forteller at gruppen finnes i 95 land.

– Vi satser sterkt på USA, og har åpnet et kontor i New York. Norden og Norge er hjemmemarkedet, og er fortsatt veldig viktig for oss. All produktutviklingen skjer i Stockholm, produksjonen i Kina.

– Hvilke varemerker er viktigst for dere?

– Jeg vil si alle, men Marshall og Urbanears er våre to største. Marshall har vi på lisens, Urbanears har vi bygd opp fra grunnen, sier Thelin.

Powered by Labrador CMS