TAR SELV OVER DISTRIBUSJONEN

Cecilia Liss er Nordensjef i KitchenAid SDA, her med deres klassiske kjøkkenmaskin. Foto: KitchenAid

– Vi endrer forretningsmodellen for å komme nærmere både våre partnere i handelen og sluttkundene, sier Cecilia Liss i KitchenAid SDA.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet selger de småelektriske produktene fra det amerikanske varemerket KitchenAid, som er eid av Whirlpool Corp. Cecilia Liss har siden 2016 ledet den nordiske avdelingen, som rapporterer til KitchenAids hovedkvarter for EMEA i Brüssel.

– Den 1. juli tok vi selv over distribusjonen for Sverige og Finland, og nå står Norge og Danmark for tur, sier Liss.

I den anledning har KitchenAid SDA meldt seg inn i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som er utgiver av fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvilke endringer må til når dere går fra å bruke lokale distributører til selv å håndtere de ulike kanalene?

Nå står Norge og Danmark for tur

– Vi kommer til å arbeide litt smalere med partnerne, og har i første omgang utvidet staben med to nøkkelkundesjefer og én på markedssiden slik at vi til høsten blir åtte personer ved hovedkontoret i Stockholm. I tillegg kommer våre kolleger ved hovedkvarteret i Brüssel, som utfører en rekke oppgaver for oss, sier Liss.

I hus med Whirlpool

Pebbled Palm skal være en av KitchenAids mest populære farger. Fra venstre Toaster 5KMT2204EPP (3.500,-), Standmixer KSM185 (8.000,-), Kettle 5KEK1522EPP (2.500,-) og Blender K400 5KSB4026EPP (4.000,-). Foto: KitchenAid

KitchenAid SDA i Stockholm deler hus med Whirlpools nordiske avdeling. – Vi er stolte av å være med i et så stort selskap. KitchenAids hvitevarer håndteres av Whirlpool, mens vi har de småelektriske produktene, sier Liss. – Dere har ingen ansatte i Norge? – Nei, men vi ser på hvordan vi best skal dekke de enkelte markedene i Norden. Vi vet at varemerket er satt pris på i Norge, samtidig ser vi muligheter når det gjelder å styrke oss. Det er nok ikke alle som kjenner hele sortimentet vårt, sier Liss. Hun karakteriserer KitchenAid som et fantastisk varemerke. – Folk vil ha ting som holder, av premium kvalitet, og vår ikoniske kjøkkenmaskin The KitchenAid Standmixer er over 100 år gammel. Denne er fortsatt produsert ved fabrikken vår i Greenville i USA, og tilbehøret til gamle og nye maskiner kan brukes om hverandre. Dette er vårt viktigste produkt, og står for en stor del av omsetningen. For min egen del har jeg alltid kjent en dragning til nettopp denne kjøkkenmaskinen, der både design og holdbarhet er fantastisk, og det er tydelig at markedet ønsker våre solide maskiner med utskiftbare deler, sier Liss til fagbladet Elektronikkbransjen.

Fargerikt

Da hun i 2016 ble ansatt i KitchenAid i forbindelse med at de etablerte sitt nordiske kontor, hadde hun vært drøyt 10 år i OBH Nordica.

– Du nevner KitchenAids historie. Hvordan konkurrerer dere med ny teknologi?

KitchenAid Artisan 5KSM185PS kjøkkenmaskin med vippehode i fargen Almond Cream. Rustfri stålbolle på 4,8 liter. Trådvisp, flatvisp og eltekrok medfølger. Pris: 8.000,- Foto: KitchenAid

Porteføljen er en blanding av klassikere og spennende innovasjoner

– Vi skiller oss fra en del av våre konkurrenter. For å ta våre kjøkkenmaskiner, har de en motorfunksjon som er velprøvd og dette er en stor styrke for oss. Vi konkurrerer på farge, har nærmere 30 farger i sortimentet og slipper nye hvert år. Vi slipper også nye produkter, og kommer i høst blant annet med en ny trådløs serie, slik at man skal være mer fleksibel i matlagingen. Porteføljen er en blanding av klassikere og spennende innovasjoner. Et eksempel på dette er blenderen K400, som har fått en utrolig god mottakelse i hele EMEA. Den er gedigen, solid og har flere funksjoner. Dessuten kommer den i mange farger, slik at den kan matches med de produktene man allerede har, sier Liss.

Hun sier KitchenAids utvikling i EMEA har vært fin de siste fem årene.

Frem til 2015 var de småelektriske produktene fra KitchenAid representert av Howard i Norge. I forbindelse med etableringen av det nordiske kontoret i 2016, ble Bastian eid av danske Thuesen Jensen Group ny distributør.

Lykkelig skilsmisse

– Siden har vi hatt en hybridløsning, der jeg og mine medarbeidere har hatt ansvar for markedsføring, varemerket og lansering av nye produkter, med salg mot enkelte direktekunder, samtidig som vi har samarbeidet tett med våre distributører. De har gjort et fantastisk arbeide, men tiden var inne for at vi fikk det samme oppsettet i hele EMEA. Dette henger også sammen med handelen over landegrensene, og at vi hadde et behov for å arbeide tettere mot kanalene, sier Liss.

Den nye batteriserien fra KitchenAid skal gi full kraft uten ledning, med kort ladetid, her i matt sort. På bildet håndmikseren (1.800,-), minikutteren på 1,19 liter (1.600,-) og stavmikseren (1.600,-). Foto: KitchenAid

Hun karakteriserer det som skjer som en lykkelig skilsmisse.

– Den nye organiseringen skjer ikke fordi distributørene gjorde en dårlig jobb. Når man først skal skille lag etter et langt og godt samarbeid, synes jeg vi har gjort dette på en god måte, der alle har hatt fokus på partnere og kunder. Når det er sagt, ser vi et stort potensial for hva den nye organiseringen kan gjøre når det gjelder å styrke varemerket og vår egen kunnskap om markedene, sier Liss.

Stort pandemi-salg

Når det gjelder distribusjonsstrategien, ønsker KitchenAid å ha god bredde der de møter ulike kunder.

KitchenAid Artisan 5KSM7580XECA har ekstra stor bolle på 6,9 liter der den vanlige har 4,8 liter. KitchenAids kraftigste kjøkkenmaskin for Europa, med 1,3 hestekrefter uteffekt (956W). Pris: 11.000,-

– Vi skal finnes både i varehus og elektronikkbransjen, både online og offline. Derfor er det viktig å ha en god bredde, og vi arbeider med å differensiere sortiment i ulike serier.

Folk har unnet seg kvalitet

– Hvem er den skarpeste konkurrenten deres?

– Det er mange sterke SDA-spillere i EMEA, men skal jeg trekke frem én på kjøkkensiden er det Kenwood - tett fulgt av flere andre.

– Hvordan har dere merket halvannet år med pandemi?

– Kjøkkenmaskinmarkedet har hatt en sterk vekst, og vi ser tydelig at folk har unnet seg kvalitet. Kjøkken og bakst har solgt i store mengder, og selv om vi stort sett har vært leveringsdyktige skulle vi ønske vi hadde hatt tilgang på enda flere produkter slik at kundene hadde fått akkurat den fargen de ønsket seg.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2021, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Powered by Labrador CMS