– Ja, dette er den største filmavdelingen
i Elkjøp- og Lefdal-konsernet i Norge, forteller avdelingsleder Rune Dyrhaug (30).
Kristiansunderen har, tross sin unge alder, allerede tolv års erfaring fra kjeden. Han startet karrieren i hjembyen på Nordvestlandet, hvor også artikkelforfatteren kommer fra. Praten går lett på kjent dialekt og med en åpenbart filminteressert avdelingsleder. Det skal vise seg at han brenner for området – fra hjemmekinoutstyr, til fysiske medier, nye leveringsmetoder, og også Mac. Undertegnede noterer nemlig alt på en MacBook Air 11,6’’.
Vekst i synkende marked
Vi er en av de få avdelingene som kan vise til vekst i salget av film, både i antall, omsetning og inntjening
I en tid hvor det er mye snakk om et synkende fysisk marked: ikke alle synker. Noen øker.
– Vi er en av de få avdelingene som kan vise til vekst i salget av film, både i antall, omsetning og inntjening. Det er litt moro, sier Dyrhaug.
– Markedet er ikke så dødt som det svartmales. Det er en tøff tid
for bransjen, med VOD (klikkevideo, video on demand) seilende inn. Jeg selger smart-TVer med Netflix og HBO, som er portalen for mye av film. Selv om det selges mindre fysisk film, så er ikke filminteressen mindre, den er større. Men tilgjengeligheten er annerledes, mener Elkjøps avdelingsleder.
Klikkevideo
– Hva spør kundene om når det gjelder VOD?
– Innhold og kvalitet. Det er to grupper. De som har prøvd VOD fra før
av. De er opptatt av dette. Og de som aldri har prøvd. De lurer på «hva skal jeg prøve først?» Viaplay er kjent og stor. Netflix er populært, «alle» skal prøve det. HBO er en stor skuffelse. Det er min mening og det folk flest sier. Uansett er vi inne i en spennende tid. Alt blir integrert i TVer, hjemmekinoanlegg og BD-spillere.
– Og de som har prøvd VOD, hva sier disse forbrukerne?
– At VOD har mye gammelt, og ikke klarer konkurransen mot nyheter. Det
er der bransjen har størst utfordring og taper terreng mot piratene. Men det var der HBO skuffet. De lovet ting straks etter USA-visninger. Så er det bare en brøkdel av basen som vises og siste sesonger, vist i USA, er ikke i den nordiske tjenesten.
Blu-ray (BD)
– Så har vi de fysiske filmkunder. Hvem er de?
– Det er de som vil ha en god deal. Vi har, som kjent, mye aggressiv prisføring på nyheter. Det er ingen hemmelighet og bransjen er kjent med dette. Vi selger mye av hardwaren. Har du kjøpt ny TV til 20.000 kroner vil du teste den med en ordentlig film. Hva kan du anbefale av god kvalitet av Blu-ray, er det folk spør om.
– Dere har gitt BD meget god plass?
– Strategien er å vise frem nyheten,
de hotteste titlene, de nyeste. Vi har en nyhetsvegg for å samle alle nyhetene. Skjermer viser trailere fra en serverpark. Så har vi mye katalognyheter, her kan vi samle for eksempel alle Harry Potter-filmene.
– Hvem kjøper Blu-ray Disc?
– I dag kjøper alle. For ett år siden var det de som skal ha det siste - og ungdom. En typisk kundegruppe er menn i slutten av 30-årene og begynnelsen av 40-årene. De som har en god HD-TV. I dag koster en BD-spiller ned til 399 kroner. Det er ingen unnskyldning å ikke ha BD kontra DVD. De fleste har HD-TV hjemme.
Da er DVD-spillerne blitt erstattet. Vi ser det på salget. Vi bestiller mindre og mindre av DVD-utgaven kontra BD. Combo Pack er også bra. Jeg synes det
er positivt. Den eneste grunnen til å beholde DVD for mange er den bærbare DVD-spilleren i bilen til barna. Prismessig er det ikke så stor forskjell mellom BD og DVD.
Fortsatt VHS
Rune Dyrhaug mener at folk har skjønt hva BD er.
– Men noen av dem kaller det DVD fremdeles, og så tar de den ”blå DVDen”.
– Noen som ikke våger Blu-ray?
– De som ikke har hoppet på tror gjerne at BD ikke spiller DVD. Vi har et par rene DVD-spillere. Men det er alt. Årsaken er at det ikke er scart på mange HD-TVer, men de med gamle TVer trenger dette. Vi har også en kombispiller med VHS, og den selger over all forventning. Jeg blir stadig overrasket og må bestille den opp hele tiden. Mange har hjemmelagde VHS-kassetter de vil se på.
Sortiment
– Hvem bestemmer sortimentet og utvalget?
– Vi har en viss bestemmelsesrett. Kjeden sentralt styrer en del av det via innkjøpsansvarlig. Så er det opp til hver enkelt butikk om hvor mye de vil satse, hvor mye plass de vil gi til videofilm.
– Vi forstår det slik at det er endringer på plass i 2013?
– Ja, utfordringen, slik vi ser det, er at det blir et mer segmentert marked – med nyheter og billig katalogfilm. Det selger vi mer av. Markedsverdien på en film er grei de første ukene, så går det rett ned. Da blir det lavpris. Vi har en god avtale med Play Nøjesdistribusjon i Sverige. Det er via dem vi kjøper inn mye av katalogen, for å holde lønnsomheten i det. Vi får jevnere distribusjon ved bruk av Play.
– På sikt vil avdelingen krympe, medgir avdelingslederen.
Årsaken er at fysisk media går ned.
– Det ser vi på spill og film. Det blir mindre katalogbredde. Vi skal ha mest nyheter og solid katalog.
Filmentusiast
– Hvordan konsumerer du selv film, Rune Dyrhaug?
– Jeg bruker mye VOD. Som Elkjøp-ansatt må du gjøre deg kjent med tjenestene og innholdet og kvaliteten. Jeg har ikke tid til å se på TV-sendinger. Med varierende arbeidstid er det utrolig deilig med VOD-tjenester, da kan jeg se det når det passer meg. Jeg er også glad i å se hele serier på BD, i stedet for å vente på neste episode. Jeg kan godt vente til serien er ferdig på TV og så ser jeg det på BD, sier Dyrhaug som selv har 2.000–2.500 filmer hjemme.
– VOD åpner nye dører. Alt jeg ikke har brydd meg om å kjøpe. Netflix med sine 79 kroner i måneden gjør det verdt å se de filmene jeg nødvendigvis ikke ville kjøpt. Det er artig at det er kommet et lovlig alternativ. Det var veldig på tide!