Mads Kogsgaard Hansen, sjef for produktsirkularitet i Bang & Olufsen, med blåtannhøyttaleren Beosund A5 i stråutførelse. Foto: Stian Sønsteng

LUKSUS MED NYTT LIV

– Beosound A5 er et godt eksempel på at vi ønsker å styrke oss i luksussegmentet, med produkter som kan få et nytt liv.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Mads Kogsgaard Hansen, sjef for produktsirkularitet i Bang & Olufsen.

Vi møter ham i juni, under et arrangement i Bang & Olufsens butikk i Oslo sentrum. Her vises den nye wifi- og blåtannhøyttaleren Beosound A5, som er det andre produktet fra Bang & Olufsen utviklet etter de nye prinsippene om sirkularitet og modularitet.

– Det ligger i vårt DNA, at vi tilbyr et tidløst design og produkter som er bygd for å vare lenge. Det nye er at vi utvikler produkter som kan få et nytt liv, der man enkelt kan bytte ut de fleste elementene.

Beosound Level. Pris: 17.000,- Foto: Bang & Olufsen

– Dette er gjort for å møte EU-kravet om reparerbarhet?

Her sier enkelte tall at vi har 20-25 prosent global markedsandel

– Både EU og andre marked kommer med slike krav, men vi gjør dette vel så mye fordi vi ser på vår målgruppe for fremtiden, der vi fortsatt ønsker å være et relevant luksusmerke.

Beousound A5 er i handelen, koster 10.600 kroner.

Vugge til vugge

– Beosound Level-høyttaleren var vårt første produkt sertifisert og utviklet etter Cradle to Cradle-programmet.

– Koster sirkulærtankegangen mer?

Butikksjef Didrik Winberg ved Bang & Olufsen Oslo sentrum er vertskap for arrangementet. Foto: Stian Sønsteng

– Bang & Olufsen ligger allerede høyere i pris, med kvalitetsprodukter som skal holde i ti år eller mer. Det koster mer å utvikle og produsere disse, det skal være reservedeler tilgjengelig for en enda lenger periode, og dette gjenspeiles i prisene, sier Kogsgaard Hansen til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvilken posisjon har dere i markedet?

– Det kommer an på kategori og marked. Sammenligner man oss med de store aktørene, har vi en liten markedsandel. Mer relevant er det å se på luksussegmentet innen audio, og her sier enkelte tall at vi har 20-25 prosent global markedsandel, sier Kogsgaard Hansen.

Fortsatt dansk

– Hvem kjøper en Beosund A5?

Beosound A5 er bygd for å få et nytt liv, med deler som lett kan skiftes ut. Foto: Bang & Olufsen
Beosound A5 i mørk eik. To høyttalere kan settes opp i stereo. Foto: Bang & Olufsen

– En yngre målgruppe, siden den er så allsidig, både batteridrevet og med kapasitet til å fylle en mindre leilighet med god lyd. En annen målgruppe er våre eksisterende kunder, som vil bruke den i fritidshuset, i hagen eller på stranden. Den kommer i to utførelser; materialet man kjenner fra stråhatten, og mørk eik.

– Vil dette for mange være deres første Bang & Olufsen-produkt?

– Det kan det være, men mange starter også med våre hodetelefoner og mindre blåtannhøyttalere.

– Hvor dansk er Bang & Olufsen i dag?

– Vi er børsnotert, også med danske eiere, og har sterke danske tradisjoner. Fortsatt har vi vår fabrikk i Struer, der vi er blant de dyktigste i verden til å arbeide med aluminium, og vi bruker mange danske underleverandører av tre og tekstiler. Jeg har kolleger som har vært 20-30 år i firmaet, så du kan trygt si vi har en sterk dansk forankring, sier Kogsgaard Hansen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS