EN PERFEKT KOMBINASJON

Måns Gustafsson (t. v.) og Armand Munther Gustavson viser Temptech Oslo OZ90DB og Bora XBO i samme kjøkken. Foto: Stian Sønsteng

– Siden vi har mange av de samme kundene, er Bora og Temptech en perfekt kombinasjon, sier Gustafsson og Gustavson.

Publisert

Måns Gustafsson og Armand Munther Gustavson leder henholdsvis Morten Engebretsen AB og Temptech Frio Nordics. Når vi i april møter dem på opplæringsmessen Elon Expo i Örebro, har de slått sine pjalter sammen.

– Butikkene som satser på Temptechs produkter, er ofte de samme som satser på Bora. De som kjøper våre vinskap og Boras fantastiske produkter, er dem som vil ha det lille ekstra. Dessuten har vi gjennom årene møtt hverandre på veien og ulike messer, og funnet ut at vi virkelig har det hyggelig sammen. Derfor har vi i stedet for å ha hver vår mindre utstilling her i Örebro slått oss sammen i én stor, sier Armand Munther Gustavson.

– Hva har Temptechs og Boras produkter til felles?

– Kundens følelse for kvalitet. Vi konkurrerer ikke på produktsiden, men kan her på Elon Expo skape synergier når det gjelder matlaging og god drikke. Vi retter oss begge til kunder som ser det gode i livet. Dessuten liker vi hverandre, og produktene vi selger, sier Måns Gustafsson.

Han er sverigesjef i det norske selskapet Morten Engebretsen.

 

Peter Nilsson i Temptech med vinskapet Stockholm. Foto: Stian Sønsteng

OZ90DB og XBO

– Selskapet ble grunnlagt i 1901, drives i dag av fjerde generasjon, og har en lang historie med distribusjon og grossistvirksomhet. Siden 2014 har vi i Skandinavia distribuert tyske Bora, og det er dette merket vi viser her på Elon Expo, sier Gustafsson.

Den norske vinskapspesialisten Temptech ble i 2021 kjøpt av franske Frio Group, og har siden 2023 vært ledet av Armand Munther Gustavson.

Vi konkurrerer ikke på produktsiden, men kan her på Elon Expo skape synergier

Når vi møter Gustafsson og Gustavson på Elon Expo, er produktene deres plassert om hverandre, der de hører hjemme i kjøkkenet.

– For eksempel viser vi vårt vinskap Oslo OZ90DB, som passer perfekt i høyden ved siden av en ovn og varmeskuff fra Bora. Vi ønsker å skape realistiske kjøkkenmiljø, som butikkene kan hente inspirasjon fra, sier Gustavson.

Ovnen er en Bora XBO, til 89.000 kroner.

– Dette er en profesjonell ovn for oss konsumenter. Den har minus 100 prosent damp, som gjør det mulig å tørke ut fuktighet og væske, for eksempel for å få den perfekte ribbesvoren. Den har avtrekksvifte med kull- og partikkelfilter, og en innebygd vaskemaskin som rengjør ovnsrommet, sier Gustafsson.

Nellie Aalhuizen (t. v.) og Madelen Ljung i Morten Engebretsen AB selger Bora i Sverige. Foto: Stian Sønsteng

 

Proffe vinskap

– Hvilke merker vil du sammenligne Bora med?

– Temptech, ler Gustafsson, og fortsetter:

– Jeg vil egentlig ikke sammenligne Bora med andre. XBO-ovnen er et eksempel på noe vi er alene om. Bora er et innovativt selskap, og var blant annet lenge alene om å tilby avtrekksvifter som sitter i kjøkkenbenken og trekker matosen ned, sier Gustafsson.

– Hvor ligger Bora prismessig?

– Medium til høyt. Våre rimeligste platetopper koster 30.000 kroner, men da har du også fire soner og integrert avtrekksvifte med kullfilter. Toppmodellene koster over 100.000 kroner, sier Gustafsson.

– Hva med Temptech?

På Elon Expo blir Bora og Temptech vist i samme utstillling. Foto: Stian Sønsteng

– Vi henvender vi oss til et bredt kundespekter, men selger nok mest til dem som virkelig er opptatt av mat og vin, samt det profesjonelle markedet. I sortimentet har vi merker som Temptech, La Sommelière og Avintage, med priser fra 2.000 til 60.000 kroner, sier Gustavson.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2024, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS