Med Bora X Bo lanserer kjøkkenprodusenten sin første stekeovn. Foto: Bora
FØRSTE OVN FRA BORA
Det tyske høyende-merket for hvitevarer til kjøkken er mest kjent for sine koketopper med benkventilator, men nå lanserer de også ovnen Bora X Bo i Norge.
Det er familieselskapet Engebretsen som er det
tyske kjøkkenmerkets representant i Norge.
– Bora har holdt på i 15 år og vi har representert Bora i
Skandinavia i ti år. Engebretsen er et gammelt familieforetak som min oldefar
startet i 1901, og som har drevet med ulike produkter til norsk industri. I
2012 var det litt tilfeldig at jeg kom over Bora på Salone del Mobile-messen i
Milano. Rune hadde da jobbet hos oss i seks år, og var den første som sa at
dette har jeg tro på, la oss ta det ut til alle våre kjøkkenpartnere, sier Eva
Hannisdahl, daglig leder i Engebretsen, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
Vekst i benkventilasjon
Rune Olsen er norgesansvarlig, og sier
benkventilasjon er noe som har kommet kraftig de siste årene.
– De første produktene begynte å komme i 2012-2013, og da
var det mange som var skeptiske. Nå selges det nesten utelukkende integrert
ventilasjon i platetopper, og hettene er på vei ut. Det er en kjempedreining i
markedet, sier han.
Olsen sier de likevel fortsatt må forklare at den største
fordelen med benkventilator ikke bare er designet, men at inneluften blir
renere enn med hette.
– Det er et åpenbart designfortrinn, men den største
fordelen er renere inneluft, sier han.
Annonse
Nå selges det nesten kun integrert ventilasjon i platetopper, og hettene er på vei ut
Hannisdahl sier selskapet er med på et stort
forskningsprosjekt i regi av Sintef, sammen med flere andre aktører.
– Vi er fire kjøkkenvifte-produsenter, Miele, BSH og Røros
er også med, samt boligutbyggere som Obos og Selvaag, og andre organisasjoner
som er interesserte i boligventilasjon, som Astma- og allergiforbundet, sier
hun.
Engebretsen-eieren sier prosjektet allerede har pågått i tre
år, og to doktorgradsstudenter har testet og forsket på løsningene.
– De har laget et eget «kjøkkenlaboratorium» hvor de blant
annet har målt utslipp fra Bora Pure mot en ventilasjonshette. De er helt over
seg over funnene, det viser seg at downdraft som kategori er utrolig mye mer
effektivt enn den tradisjonelle hetten. Vårt os-oppfang er på 99,7 prosent,
mens hetten som henger 50-60 centimeter over koketoppen ikke greier å fange opp
mer enn maksimalt 60 prosent av os og fett, sier Hannisdahl.
Forskningsprosjektet er nå halvveis, og skal teste de tre
andre leverandørene og gjøre seg opp en mening om hva som er et godt
kullfilter, og hvor fornøyde man er med funnene fra bruk av kullfilter versus å
trekke luften ut.
– Foreløpig ser vi at kullfilter absorberer lukt og os
veldig bra, men at man ikke helt får eliminert ultrafine partikler. Om man kun
ser på inneluft-klimaet er det bedre å kaste luften ut, men det er også andre
hensyn å ta, for eksempel i leilighetsbygg hvor man ikke får perforere
yttervegger på grunn av brannsikkerhet, sier hun.
Hannisdahl sier at plan- og bygningsetaten i Kristiansand,
hvor selskapet selger mye Bora til prosjekter, mener det er viktigere at man
ikke har disse perforerte gangene som en brann kan spre seg i, i tillegg til at
man på energisiden også får gjenvunnet varme tilbake i rommet.
Annonse
– Kullfilter kommer i det store og hele veldig godt ut, men
har man særlige hensyn å ta som allergiker er det beste å kaste luften ut, sier
hun.
Fra garasje til kjøkkenbutikker
Willli Bruckbauer er mannen bak Bora, og drev
opprinnelig Tysklands største Bulthaup-butikk.
– Grunnen til at han startet å lage Bora-produkter var at
han som drev med salg av kjøkken, syntes kjøkkenet kunne gjøres så mye bedre og
funksjonelt dersom man fikk bort hetten som hang i veien. Han begynte å forske
på hvordan det kunne la seg gjøre, og få til nok effekt for å trekke utslippene
i motsatt retning av det som er normalt, at det stiger, sier Hannisdahl.
Bruckbauer tok fem patenter med fokus på lufthastigheten i
nedtrekket, men hadde liten suksess med å selge ideen til eksisterende
hvitevareprodusenter.
– De sa at markedet ville være alt for lite, så han begynte
i stedet sin egen produksjon. Det er en Askeladden-historie, hvor han bygde
testmodeller i papp og hadde omtrent produksjon i garasjen sin. Han fikk heller
ikke bankene med på laget, men fant til slutt noen som kunne lage de første
produktene, men han måtte love å kjøpe minst 20.000 stykker. Løsningen ble en
avbetalingsordning, hvor han kunne hente ut 1.000 enheter om gangen, sier hun.
I 2013 da Engebretsen kom inn i bildet hadde Bora allerede
rukket å etablere et marked Tyskland.
– Da kom flere av de store aktørene på banen og ville kjøpe
selskapet, men Bruckbauer nektet å selge. Konkurrentene , som først lo av hans
forsøk på å starte et nytt hvitevare-brand, begynte etter hvert å mislike at han
tok ikke bare viftesalget, men også markedsandeler fra salget av platetopper.
Da fant de andre aktørene ut at de også måtte tilby denne type løsning, og fra
2017 til 2019 kom de store produsentene på banen med benkventilasjon, sier
norgesansvarlig Olsen.
Denne spesielle ovnen tar meg seg patenter og tankesettet fra benkventilatorene, det å jobbe med luftens hastighet i ovnen
Bora har over 70
patenter på sin downdraft-løsning i dag, og til sammen over 100 patenter når
man inkluderer ovnen.
– Så vi sier vi har ti års forsprang på konkurrentene, sier
han.
Den første kunden i Norge var en premium kjøkkenbutikk i
Bygdøy Allé, som allerede kjente litt til benkventilasjon.
– Vi var oppe hos dem og viste fram Bora og fortalte at
modellen trakk 400 kubikk med luft. De hadde en annen modell som trakk 800
kubikk, og mente den måtte da være dobbelt så god. Men da vi målte hastigheten
med en vindmåler, viste det seg at Bora trakk fire meter luft i sekundet, mens
den andre kun klarte to meter i sekundet. Så det er viktig at et godt avtrekk
ikke bare går på volumet av luft, men også hastigheten, sier Olsen.
Han forteller at mange av patentene i Bora-produktene går på
å gi god aerodynamikk som gjør det mulig å ha høyere hastighet med lavere
luftvolum.
Enkelhet og design
Designfortrinnet med å slippe å ta hensyn til en
ventilasjonshette ligger også bak benkventilasjonens suksess.
– Det er både penere og enklere, og du kan nå plasserer
koketoppen akkurat hvor du vil. Det er også utrolig enkelt, selve platetoppen
er en boks som kun bygger 20 centimeter i høyden, og der ligger alle koplinger,
sier Hannisdahl.
– Montører digger det fordi det er kjempeenkelt, og
designerne omfavner det fordi det er enkelt å tegne inn, og kundene elsker det
fordi det er lett å holde rent, sier Olsen.
Han forteller at det nesten kun selges benkventilasjon til
privatkunder om dagen, mens byggeprosjektene ligger litt etter.
– Noen sier de er skeptiske fordi de tror benkventilasjon
tar plass fra selve kokesonene?
– Det gjør egentlig ikke det. Systemet på våre toppmodeller
har en slisseventilator, med to kokesoner på hver side. De kan også seriekoples
for enda mer plass. Vi har solgt en del av disse til hoteller og restauranter,
og de kan også settes på hjul slik at man får en mobil kokesone som tillater at
restaurantene kan lage mat foran gjestene, og likevel ta unna fett og damp,
sier hun.
De litt mindre modellene har en rund ventilator i midten av
platetoppen.
– Der ligger kokesonene rundt, og de tar stekepanner på 28 centimeter,
så det er samme plass du forventer å ha med vanlige koketopper. I tillegg har
Bora betjeningen i nede i midten av platetoppen, slik at man får brukt hele
dybden, sier Olsen.
Bora har fem ulike varianter av sine benkventilatorer, Bora
Classic 2.0, Bora Professional 3.0, Bora Pure, Bora X Pure og Bora S Pure, og
enda mer utvalg i valg av kokesoner.
– På de to toppmodellene er det valgfrie kokesoner, du kan
ha gass, teppanyaki, induksjon, brobare eller ikke-brobare soner, eller
keramisk om du har gamle kobbergryter du vil benytte, sier Hannisdahl.
Fra benk til ovn
Det er et åpenbart designfortrinn, men den største fordelen er renere inneluft
Nå har Bora tatt med seg sine erfaringer fra
aerodynamikk og luft og lansert sin første stekeovn, Bora X Bo.
– Denne spesielle ovnen tar med seg patenter og tankesettet
fra benkventilatorene, det å jobbe med luftens hastighet i ovnen. Vi har blant
annet mye perforeringer på stekebrettene for å sikre rask luftgjennomstrømning
i ovnen, da kan du lage mat med halv steketid og få veldig jevnt temperatur,
sier hun.
For å få med seg ekspertise innen ovnsproduksjon har Bora
inngått et samarbeid med en storkjøkkenprodusent i Tyskland som heter MKN.
– Konseptet er en storkjøkkenovn med lekkert design og
fantastisk funksjonaltet til privatbruk. Blant annet går luftsirkulasjonen to
veier, ikke bare én som i en vanlig stekeovn, noe som gjør at
temperaturforskjellene i ovnsrommet blir veldig små, sier Olsen.
Ovnen har også damp-funksjon og mange automatiske
programmer.
– Bora X Bo er egentlig en kombi-damp-ovn, men vi kaller den
en multifunksjonsovn, fordi du kan både bruke fukt og styre nøyaktig hvor mye
damp du vil ha. Du kan også bruke negativ fuktighet. Har du lagt til damp for å
få en saftig helstekt kylling, men vil likevel ha sprøtt skinn, kan du gå til
negativ fuktighet som suger dampen ut og gir en knusktørr og sprø overflate.
Det er helt unikt, og noe ingen andre på privatmarkedet har, sier Hannisdahl.
Bora har også fått proff-hjelp på å utvikle de automatiske
programmene.
– Ovnen har et 19 tommer stort panel hvor du velger hva du
vil tilberede, og automatprogrammene er utviklet i samarbeid med
Michelin-kokker. Du trykker bare på hva du ønsker å lage, så kommer maten ut
perfekt stekt. Det føles som en egen Michelin-kokk sitter inne i ovnen og lager
mat til deg, sier hun.
Ovnen har også et kullfilter som hindrer matlukt i hjemmet,
og en funksjon som suger damp og os tilbake før du åpner døren.
– Vi har også en varmeskuff som kommer i to ulike høyder, og
som styres via panelet på ovnen. Skuffen går helt opp til 100 grader, der mange
konkurrenter kun går til 70 grader, så den kan fungere som en type slow
cook-ovn, sier Hannisdahl.
– Hvordan er markedet for premiumprodukter til kjøkkenet i
Norge?
– Bora eksporterer til over 60 land og dekker så å si hele
Europa. De er veldig fornøyde med salgstallene i Skandinavia, hvor det er en
stor vilje til å bruke penger på å pusse opp og innrede kjøkkenet, sier hun.
Engebretsen har også fått salgsrettighetene på Bora i Sverge
og Danmark.
– Eva satser hardt og tør å kaste seg inn i noe nytt. Det er
tøft å satse med nye selgere, ny organisasjon og et nytt produkt i nye land,
sier Olsen.
Utfordringen i starten var at både Bora og Engebretsen var
ukjente navn i Sverige og Danmark.
– Det var noen år hvor vi måtte tenke veldig mye nytt.
Kjøkkenmarkedet i Skandinavia er jo veldig flettet sammen og vi har mange
svenske og danske kjøkkenforhandlere i Norge, sier Hannisdahl.