Bosch og Siemens deler i år hall under IFA-messen,
og hadde til sammen 6.000 kvadratmeter å boltre seg på. Siemens viste fram nye
produkter med «gardens of intelligence» mens Bosch hadde «planet care» som
slagord under årets messe.
Lavere energibruk
Annonse
– BSH viste i år nyheter innen samtlige
produktområder, noen større enn andre i form av funksjoner vi ikke har sett
før, mens andre treffer energinivåer vi hittil ikke hadde turt å håpe på, sier Morten
Kristensen, nordisk prosjektansvarlig i BSH, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Bosch bruker blant annet CO2-redusert stål i produksjonen av
oppvaskmaskiner, som ifølge selskapet gir et lavere fotavtrykk på grunn av
mengden resirkulert materiale i produksjonen.
– Forbruk og bærekraft er nok en av de trendene som utmerker
seg i år blant flere leverandører. BSH, med spesielt Bosch i spissen, setter
kraftig fokus på ikke bare strømforbruk, men også ombruk og resirkulering, sier
han.
Blant nyhetene på kjøkken er at kameraet i ovnen blir mer
intelligent og kan kjenne igjen matvarer og automatisk gi forslag til korrekt
tilberedning.
– De som allerede har toppmodellene fra Siemens eller Bosch
vil også få tilgang til funksjonen gjennom en oppdatering, sier Kristensen.
Annonse
En helt ny stekesensor kalt «frying sensor pro» hos Siemens
og «perfect fry plus» under Bosch-merket lanseres også i disse dager.
– Her får brukeren sanntidsvisning i displayet på
platetoppen om hvor varm den aktuelle stekesonen er, og kan velge nøyaktig
temperatur for tilberedning, sier han.
BSH leverer også et bredt utvalg av egenproduserte kjelesett
og panner som er beregnet på selskapets egne platetopper.
Forbruk og bærekraft er nok en av de trendene som utmerker seg i år blant flere leverandører
For de som ønsker enda bedre kontroll på steketemperaturen
kommer BSH også med et nytt trådløst steketermometer som skal virke like bra på
grillen som i stekeovnen eller på platetoppen. Det kan kobles opp mot BSHs Home
Connect-app og gir beskjed når ønsket temperatur er oppnådd.
Større kjøleplass
– Vi har også flere nyheter på kjøle-siden, hvor
nøkkelordene er større volum på integrerte kjøl- og fryseskap, og nye flex-skap
hvor man kan gjøre opp frysedelen til kjøl med ett tastetrykk, sier Kristensen.
Annonse
På vask og tørk kommer det også flere nyheter, blant annet
med dampfunksjon som skal redusere rynkene i tøyet betraktelig.
– Så har vi nye kombimaskiner som har 12 og 8 kilos kapasitet
og iDos for å spare miljøet for unødvendig vaskemiddel- og vannforbruk, sier
han.
I etterkant av pandemien har det vært stort fokus på hygiene,
og BSHs nye oppvaskmaskiner har fått sine programmer testet for å ta knekken på
virus.
– Det er høyaktuelt i våre dager. På Eco 50gr program oppnår
maskinene «høy beskyttelse» mot virus som korona, mens på «Intensive 70gr»
oppnår de enda høyere beskyttelse også mot MVM-virus, som for eksempel Noro-viruset,
sier han.
– Når kommer nyhetene fra BSH ut i norske butikker?
– En del av nyhetene vil vi se i butikk allerede fra i høst
og fremover, mens andre kommer i løpet av første kvartal 2024, sier Kristensen.
– Hvor viktig er IFA-messen og deltakelse der for BHS som selskap?
BSH, som andre leverandører av hvitevarer og forbrukerelektronikk, merker at markedet er tøffere
– Det er viktig for
oss som en ledende aktør i Norden å være til stede med kundene våre på Europas
største messe for forbrukerelektronikk og hvitevarer. Det er tross alt her
innovasjonene først blir vist live, sier han.
Samtalestarter
Kristensen forteller at grunnlaget for selskapets
videre fokus i Norden blir lagt på IFA.
– Her har vi muligheten til å starte viktige samtaler med
kundene våre for fremtiden, hvordan vi skal videreformidle vesentlig fokus og
ikke minst vise frem innovasjoner på best mulig måte. Og så det er selvsagt
også en anledning for oss som er på messen til å møte både interne kollegaer og
ikke minst gode bransjekollegaer. I tillegg er det selvsagt spennende å se hva
konkurrentene har å by på her, smiler han.
– Hvordan har råvarepriser, høyere renter og dårlig kronekurs
påvirket det norske hvitevaremarkedet?
– Som du sier
opererer vi i en trangere økonomi nå enn for kort tid siden. Både prisstigning
på råvarer innenfor vår industri og andre faktorer som spiller inn og påvirker
kjøpekraften, gjør at forbrukerne må tenke seg om før de bruker penger. BSH,
som andre leverandører av hvitevarer og forbrukerelektronikk, merker at
markedet er tøffere, sier Kristensen.
Han påpeker likevel at BHS selger produkter som er
nødvendige i en husholdning.
– Vi opplever fortsatt at konsumentene er bevisst på
kvalitet. Jeg tror forbrukeren tenker seg om både en og to ganger ekstra før
han eller hun handler, sier han.
Kristensen er optimistisk med tanke på markedet framover.
– BSH ser lyst på tiden som kommer, og vi er trygge på at vi
klarer å henge med på forbrukertrendene på en god måte, og ikke minst også
tilpasse oss markedet der vi ser det nødvendig. Både når det gjelder nye
funksjoner, men kanskje helt spesielt med tanke på miljøet og måten vi
produserer på, og måten det legges til rette for et mer miljøvennlig og bærekraftig
livsløp for produktene, avslutter han.