– Vi kommer med en helt ny serie helautomatiske espressomaskiner, Philips 3200 Lattego. Vi gjorde en hel del konsumentundersøkelser, og fikk til svar at konsumentene vil ha det enkelt både i bruk og rengjøring. Dette er resultatet, sier Dan Bechor, nordisk kanalsjef i Philips, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Mer avansert Airfryer
Maskinen har seks ulike typer drikker å velge i, deretter kan du bestemme styrken på kaffen, hvor mye kaffe du vil ha, og mengden melk.
Annonse
– Vi har utviklet og patentert en ny melkeskummer som kun har to deler. Den kan enkelt skylles i vann eller settes i oppvaskmaskinen. Vanntanken er også lett å komme til, og vårt nye Aquaclean-filter bytter du hver tredje måned og sørger for at du ikke trenger å avkalke maskinen før du har laget 5.000 kopper kaffe, sier han.
Det kommer tre modeller i serien til det nordiske markedet, med priser fra 3.500 til 6.500 kroner.
Philips har også tatt fram en ny versjon av sin populære Airfryer, som kommer på det norske markedet i første kvartal neste år.
– Vi har hørt på tilbakemeldinger fra kundene om at det kan være vanskelig å vite når ulike typer matretter er ferdig. Vi har derfor lagt til sensorer og algoritmer i fem ulike program for de vanligste rettene folk lager; fisk, kylling, pommes frites og så videre. Nye Airfryer XXL vil koste rundt 3.800 kroner, sier Bechor.
Han sier Philips har hatt stor vekst i salget av Airfryers.
Annonse
– Vi har jobbet med å få fram budskapet om at Airfryer ikke bare er for å lage pommes frites, men også andre retter. Vi har lansert en app som heter New to you, med oppskrifter, næringsinnhold på rettene og mer for å inspirere folk til å prøve nye ting, sier Bechor.
Philips nye luftrenser kommer også i første kvartal neste år, og har fått et oppdatert design.
– Designet har vært hvitt og boksete, nå lanserer vi en mykere, stoffkledd versjon som ser pen ut i stuen, sier han.
Vi gjorde en hel del konsumentundersøkelser, og fikk til svar at konsumentene vil ha det enkelt både i bruk og rengjøring
– Hvordan er markedet for luftrensere i Norge?
– Markedet i dag ligger rundt 300 millioner kroner, men vi tror det kommer til å vokse ganske kraftig. Selv om vi har relativt ren luft generelt i Norden, er mange av oss urolige for luftforurensning innendørs. På vinteren stenger vi oss inne, tenner stearinlys og fyrer i peisen, og det skaper partikler, sier Bechor.
Statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at IPL, hårfjerning med laser, er produkter som vokser kraftig, og Philips har også her en ny modellserie.
– Vi har blant annet forbedret sensoren som måler hudtone og -type, sier han.
Annonse
To nye oled-TVer
Nederlandske TP Vision er selskapet som produserer TVer for Philips, og på IFA viste selskapet fram to nye Oled-modeller, 65-tommeren OLED+984 har og OLED+934 i 55 og 65 tommer.
– Vi har nå trappet opp samarbeidet Bowers & Wilkins på lyd, og i disse to modellene har de fått mer plass å jobbe på i TVene våre, sier Pär Josefsson, nordisk produktansvarlig i TP Vision, til fagbladet Elektronikkbransjen.
I motsetning til forgjengeren 903, har begge enhetene høyttalersystemer med flere drivere i separate, akustisk optimaliserte eksterne rammer, som har mange av designfunksjonene og teknologien som finnes i øvrige Bowers & Wilkins lydprodukter.
Begge enhetene har Dolby Atmos-dekoding, og OLED+934 er Philips første TV med stående Dolby Atmos-enheter.
Vi har tatt over Philips Audio på TP Vision, etter Gibsons konkurs i fjor
Både Philips OLED+934 og OLED+984 har de nyeste oled-panelene og selskapets tredje generasjon P5-bildeprosessor. Det skal ifølge TP Vision gi enda bedre bildekvalitet enn tidligere modeller, med i bedre støyreduksjon, større skarphet, mer nøyaktige farger, hudfarger og bedre kontrast.
– Oled er framtiden, det er der vi satser. Selv om prisene fortsatt er høye, ser vi at de faller noe, sier Josefsson.
– Hvordan ser dere på 8K-utviklingen?
– Vi følger selvsagt med på 8K-utviklingen, men siden vi ikke produserer panelene selv, så ligger vi ikke helt i front. Det er foreløpig et veldig nisjet marked, men når markedet er modent kommer vi også til å være der, sier han.
De nye TV-apparatene har fortsatt stoff fra danske Kvadrat, og et glass- og metall-design.
Tar over audio
Josefsson har også fått nye Philips-produkter inn i sin portefølje i TP Vision.
– Vi har tatt over Philips Audio på TP Vision, etter Gibsons konkurs i fjor. Vi har allerede noen lanseringer innen soundbars og hodetelefoner klar, og nå først kommer vi med produkter i midtsjiktet. Til neste år vil du se vår inntreden i høyende-delen av markedet, sier han.
På IFA var det hodetelefonene Philips PH805 som fikk mest oppmerksomhet.
– Vi viser fram vår nye støykansellerende hodetelefon, som gir veldig bra lydkvalitet til en meget god pris, sier Josefsson.
De trådløse over-øre hodetelefonene har aktiv støyreduksjon, ifølge Philips selv fjernes 95 prosent av all uønsket lyd.
Hodetelefonene har både trykkfølsomme og fysiske knapper, og veier knappe 235 gram.
PH805 bruker Bluetooth Wireless 5.0-teknologi, og skal ifølge Philips kunne kjøre i 30 timer. Hurtiglading gjør det mulig å få to timers ekstra batterilevetid med bare fem minutters lading.
Skulle du likevel gå tom for strøm, kommer PH805 også med ledning slik at hodetelefonene kan kobles til og fortsette å brukes uten batteri, og for å gi muligheten til å koble til flyselskapenes underholdningssystem.