DYRERE OG SMARTERE MOBILER

Mobilmarkedet økte 22 prosent i fjor, takket være stadig dyrere og mer avanserte mobiletelefoner. Nettbrettene satte i fjor virkelig spor etter seg.

Publisert Sist oppdatert

Salget av mobiltelefoner har falt hvert år siden toppåret 2010, hvor det ble solgt 2,5 millioner mobiltelefoner. Fasit for 2012 ble en liten nedgang på to prosent, fra 2,25 til 2,2 millioner solgte enheter.

Mobilen er blitt personlig

Hele 86 prosent av de solgte mobilene i 2012 var en smarttelefon

Tross nedgangen i antall solgte enheter stiger omsetningen kraftig, opp hele 22 prosent i forhold til 2011 til 7.480 millioner kroner. Årsaken er enkel; nordmenn kjøper stadig dyrere og mer avanserte mobiler.

– Vi ser at nordmenn gjerne vil ha det beste av det beste, og de velger seg ofte flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Hvilken mobiltelefon og tilbehør man kjøper blir stadig mer en del av folks personlige stil, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Hele 86 prosent av de solgte mobilene i 2012 var en smarttelefon, det er en kraftig økning fra 2011 hvor andelen lå på 65 prosent.

– Det er en trend at produsentene nå lanserer færre og mer avanserte mobiler. Mens mange for bare få år tilbake gjerne kunne lansere 30 ulike modeller i løpet av et år, har det siden Iphonens inntreden på markedet blitt stadig vanligere å bare lansere noen få avanserte modeller. Dette påvirker naturlig nok også hvor ofte nordmenn skifter mobiltelefon, sier Røsholm.

Utviklingen fortsetter

Den store tekniske utviklingen for mobiltelefoner fortsetter for fullt. Vi ser at også de små enhetene nå får skjermer med Full HD-oppløsning, det puttes stadig mer kraft under dekslet i form av forbedrede og flere prosessorer, og både kameraoppløsning og -optikk fortsetter å forbedres – noe som gjenspeiles på utviklingen i det nedre segmentet kompaktkamera.

En av de store trendene vi ser for 2013 er utviklingen av nye typer sensorer og tilhørende tjenester som bruker smarttelefonen for å tilby folk nye bruksområder. Pulsbånd, diabetes- og blodtrykksmålere samt trådløse vekter som kobles til mobil og nettbrett gjør at helse- og treningstjenester er på full fart inn i det digitale tjenestemarkedet. GPS, navigasjonstjenester og AR-løsninger gir nye muligheter for å hente ut data om hvor du befinner deg og tilbyr tjenester ut fra dette.

Nettbrett med storm

Det har vært mye blest rundt nettbrett i 2012, og disse relativt nye produktene har gjort et kraftig innhogg i markedet. Stiftelsen Elektronikkbransjen har beregnet at det ble solgt rundt 500.000 nettbrett i konsumentmarkedet i 2012.

– Vi gjør oppmerksom på at våre tall er basert på estimater fra flere ulike kilder i bransjen, da segmentets største aktør, Apple, ikke leverer salgstall til oss, sier Røsholm.

Den aller største veksten kom årets to siste måneder, da mange ønsket seg et nettbrett til jul. 2013 blir et interessant år også på nettbrettsiden; Microsoft lanserer sitt Surface-brett, flere produsenter kommer med enheter basert på Windows 8, og Android-brettene vil fortsette å vokse. Det blir interessant å se hvordan dette vil påvirke Apples dominans på området.

Spiser av PC-omsetningen

Ett område som allerede har fått merke nettbrettenes inntog er PC-salget, som har falt 14,2 prosent målt opp mot 2011 i forbrukersegmentet. Stiftelsen Elektronikkbransjen tror PC-salget vil fortsette å falle. Det store spørsmålet blir hvordan de nye hybrid-maskinene, som kombinerer nettbrettmuligheter med noen av de tradisjonelle PC-fordelene, vil utvikle seg.

Prognosegruppen venter at mobiltelefonsalget vil holde seg stabilt på 2,2 millioner enheter også i 2013, og at andelen smarttelefoner vil øke til 90 prosent. For nettbrett forventer vi en økning på over 40 prosent, til rundt 570.000 enheter for konsumentmarkedet.

Les også:

Markedet vokser igjen

Større TV bremser prisfallet

Action i kameramarkedet

Kraftig vekst for digitalradio

Hvitevarer vokser videre

Powered by Labrador CMS