Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
FENOMENAL DAB-VEKST
Norske radiolyttere tar steget fra analogt til digitalt. Salget av dab-radioer økte med nesten 140 prosent fra 2012 til 2013.
Det betyr at det i 2013 ble solgt rundt 511.000 dab-radioer, opp fra 214.000 i 2011.
Innen bærbart lydutstyr, det vil gjerne si den typiske bordradioen, er salget opp fra 80.000 enheter i 2012 til 220.000 i 2013, en vekst på 175 prosent. Totalt ble det solgt 270.000 bærbare radioer, det vil si at over 80 prosent av antall solgte bordradioer hadde støtte for dab i 2013.
– Vi ser at blant annet NRKs nye dab-kanaler har vært med å drive salget av den klassiske bordradioen med dab, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Totalt ble det solgt 220.000 bilradioer i 2013, noe som vil si at nesten 55 prosent har støtte for dab
Bil på topp
Den aller største økningen finner vi likevel innen andelen bilradioer med dab, fra 40.000 enheter i 2012, til 120.000 enheter i 2013, en vekst på 200 prosent. Totalt ble det solgt 220.000 bilradioer i 2013, noe som vil si at nesten 55 prosent har støtte for dab.
Bransjen forbereder også salg av separate digitalmottakere tilpasset biler som ikke har dette som standard. Det dreier seg om enheter som koples til ekstrainngang på bilanlegget, eller som gjør om digitalsignalene til en FM-frekvens.
Også stadig flere musikkanlegg selges med dab. 2013 viste en økning fra 17.000 til 40.000 solgte anlegg med dab-støtte, en vekst på over 135 prosent.
Krav før slukking i 2017
Det økte salget øker sannsynligheten for at dab-utbyggingen går som planlagt, ettersom myndighetene har stilt som krav at minst halvparten av radiolytterne må lytte til en digital plattform daglig innen 2015 for at FM-nettet slukkes i 2017. I tillegg må det foreligge «tilfredsstillende og rimelige løsninger for bil». Om kravene ikke oppfylles, vil slukkingen bli utsatt til 2019.
Les også:
Større TV og flere nettbrett
Større, men færre TVer
Ny bilderekord og mer action i video
Fenomenal DAB-vekst
Vi kjøper mer til kjøkkenet
Dobling i antall nettbrett