STØRRE TV OG FLERE NETTBRETT

Nordmenn kjøper større TVer og flere nettbrett. Det viser årets bransjetall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Tallene for 2013 viser en oppgang på 11 prosent i forhold til året før, og ender på 29,788 milliarder kroner.

Dette var samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og datamaskiner til forbrukermarkedet.

– Veksten kommer i stor grad av at vi i år har tatt inn nettbrett i totaltallene. Tar vi bort omsetningen fra denne kategorien ville vi sett et ørlite fall på 1,4 prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det er nesten en dobling i salget av nettbrett i år, og det går direkte ut over konsumentmarkedet for PC

Vekst i nettbrett

Det er nettbrett, smarttelefoner og kjøkkenprodukter som bidrar mest til de hyggelige tallene, mens vi fortsatt ser en nedgang i varegruppene lyd og bilde, foto og PC.

Etter en liten nedgang i salget av mobiltelefoner i 2012 øker nå antall solgte mobiler til 2,4 millioner enheter i 2013, opp ni prosent fra 2,2 millioner i 2012. Nordmenn kjøper både dyre og avanserte mobiletelefoner, snittprisen ligger på 3.500 kroner.

Antall solgte mobiltelefoner i 2013 er det høyeste siden toppåret 2010, da det ble solgt 2,5 millioner telefoner.

– Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Mobilen og dens tilbehør er blitt en del av folks personlige stil, og fra 2014 starter vi også å måle salget av såkalte «wearables», mobiltilbehør som smartklokker og fitness-armbånd, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Også nettbrettmarkedet fortsetter veksten. Stiftelsen Elektronikkbransjen estimerer at det i 2013 ble solgt rundt 950.000 nettbrett i konsumentmarkedet, opp 90 prosent i forhold til 2012.

– Det er nesten en dobling i salget av nettbrett i år, og det går direkte ut over konsumentmarkedet for PC. Men det selges fortsatt betraktelig mer nettbrett enn det PC-markedet minsker, sier Røsholm.

Dab tar over

Nordmenn tar steget fra analog til digitalt på radio. Salget av dab-radioer økte med nesten 140 prosent fra 2012 til 2013.

Det betyr at det i 2013 ble solgt rundt 511.000 digitalradioer, opp fra 214.000 i 2012. Innen bærbart lydutstyr, det vil gjerne si den typiske bordradioen, er salget opp fra 80.000 enheter i 2012 til 220.000 i 2013, en vekst på 175 prosent. Totalt ble det solgt 270.000 bærbare radioer, det vil si at over 80 prosent av antall solgte bordradioer hadde støtte for dab i 2013.

Fokus på sunnhet

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med to prosent i 2013, fra 9.149 millioner kroner til 9.333 millioner kroner.

Veksten i verdi kommer til tross for at salget av antall store hvitevarer faller noe, fra 1,516 millioner enheter i 2012 til 1,483 millioner enheter i 2013. Det er i stor grad kjøkkenproduktene som bidrar til veksten, med en økning fra 1,625 millioner solgte apparater i 2012 til 1,774 millioner i 2013.

Størst vekst er det i kaffemaskiner og kjøkkenapparat mange forbinder med ønsket om en sunnere livsstil. Salget av kjøkkenmaskiner øker med 29 prosent, stavmiksere med 24 prosent og saftpressesalget øker med 67 prosent fra 2012 til 2013.

Etter en liten nedgang i 2012 øker nå også salget av kaffemaskiner igjen, opp fra 489.000 apparater i 2012 til 500.000 i 2013.

– Det kan virke som nordmenn har kjøpt nok fancy maskiner for en stund, salget av espressomaskiner og kapselmaskiner faller med henholdsvis 33 og to prosent, mens den tradisjonelle kaffetrakteren øker salget med 13,5 prosent, sier Røsholm.

Større TVer

Det selges noe færre TV-apparater enn tidligere, men nordmenn vil ha stadig større skjermer. I 2012 ble det solgt 483.000 apparater, mens tallet for 2013 viser 415.000 TVer, en nedgang på 14 prosent. Totalomsetningen for TV i 2013 havner på 2.502 millioner kroner, ned 12 prosent fra 2012s 2.843 millioner kroner.

Nordmenn kjøper stadig større TVer, og den nye folkestørrelsen har vokst fra 40-43 tommer i 2012, til 44-54 tommer i 2013. 31,2 prosent av dem som kjøper TV velger seg en modell i overnevnte klasse, og andelen som kjøper over 55 tommer har økt fra 12 prosent i 2012 til 19 prosent i 2013.

På videosiden fortsetter DVD-spilleren å falle, ned 25 prosent fra 90.000 solgte enheter i 2012 til 69.000 i 2013. For første gang faller også salget av Blu-ray-spillere (BD), ned 19 prosent fra 150.000 til 122.000 enheter.

– Årsaken ligger nok i inntoget av nye strømmetjenester som ViaPlay, Netflix og HBO på det norske markedet. Vår årlige undersøkelse viser at 20 prosent av nordmenn abonnerer på Netflix, seks prosent på Viaplay, to prosent på HBO Nordic og CMore Play, mens tre prosent sier de abonnerer på andre strømmetjenester, sier Røsholm.

Blant personer i aldersgruppen 18-29 år viser undersøkelsen at hele 54 prosent abonnerer på Netflix.

PROGNOSEKOMITEEN

Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo, bransjekonsulent Vigdis Gulbrandsen og vår eksterne spesialist på statistikk og prognoser, Bjørn Berentsen. Komiteen har fire undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.

Les også:

Større TV og flere nettbrett

Større, men færre TVer

Ny bilderekord og mer action i video

Fenomenal DAB-vekst

Vi kjøper mer til kjøkkenet

Dobling i antall nettbrett

Powered by Labrador CMS