MER HVITT I HJEMMET

Ønsket om en sunn livsstil driver småel-markedet, mens store hvitevarer stiger i både antall og verdi.

Publisert Sist oppdatert

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 9,5 prosent i verdi 2015, fra 9724 millioner kroner til 10653 millioner kroner. Antall solgte store hvitevarer vokser for første gang siden 2012, fra 1,4 millioner enheter i 2014 til 1,5 millioner enheter i 2015. 

Fryseskap vokser

Både verdi og antall solgte store hvitevarer øker og viser igjen at nordmenn kjøper dyrere produkter

– Både verdi og antall solgte store hvitevarer øker og viser igjen at nordmenn kjøper dyrere produkter, sier Røsholm. 

Av de store hvitevarene stod bygg-inn-produkter for 250 000 enheter, det vil si 16,6 prosent av totalsalget av store hvitevarer. Det noe høyere enn i 2014, hvor andelen var på 15,6 prosent.

Områder som kan vise til vekst i 2015 er blant annet kombinasjonsskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og tørketromler, mens fryseskap og kjøleskap faller noe.

Kjøkken er driveren

Salget av småelektriske apparater faller noe i antall, ned 3 prosent i forhold til 2014, men verdien stiger, fra 2983 til 3122 millioner i 2015.       

Størst fall er det i pleieproduktene, ned tre prosent i forhold til 2014, og i kategorien som inkluderer varmeovner, støvsugere og strykejern som er ned 11,5 prosent. 

Underkategorien kjøkkenprodukter vokser derimot med 1 prosent i antall, men også her kjøper nordmenn dyrere produkter og verdien øker med 6 prosent i samme periode.

Størst vekst er det kjøkkenapparater mange forbinder med ønsket om en sunnere livsstil,en fortsettelse av trenden fra 2013 og 2014. Salget av kjøkkenmaskiner øker med 15 prosent, blendere med 46 prosent og saftpressesalget øker med hele 48 prosent.

– Denne kategorien hadde også en kraftig vekst fra 2013 til 2014, så sunne kjøkkenapparater gjør det særdeles bra, sier Røsholm.

Til gjengjeld fortsetter fallet i salget av kaffemaskiner fra 400.000 til 356.000 enheter. Fallet på 20 prosent gjelder både traktere, kapselmaskiner og helautomatiske espressomaskiner.

– Det ble solgt svært mange kaffemaskiner i det norske markedet de siste årene, så en brems er naturlig. Av andre kategorier ser vi at hårpleieprodukter spesielt faller, mens elektriske tannbørster vokser kraftig, opp 29 prosent målt i antall, sier Røsholm. 

Powered by Labrador CMS