Dab-radio-salget fortsetter å vokse, med 2017 som slukkedato for FM-nettet. Foto: Stian Sønsteng .

FORTSATT DAB-VEKST

Dab-radioer selger fortsatt godt, mens hodetelefoner og strømmehøyttalere bidrar til vekst i lyd-omsetningen.

Publisert

2017 er året hvor Norge slukker FM-nettet, og det merkes på salget av dab-radioer. I 2015 ble det solgt 740.000 enheter på tvers av bilradio, bord- og bærbare radioer, og i 2016 steg dette 30,4 prosent til 965.000 enheter.

– Da er også tallene for nybiler med dab med i beregningen. Det ble solgt 155.000 biler i Norge i 2016, og ifølge tall fra Digitalradio Norge har rundt 90 prosent av disse dab installert, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Det er den klassiske kjøkkenradioen det selges mest av, 25 prosent av nordmenn har kjøpt en slik, mens ni prosent sier de har kjøpt dab-anlegg til ettermontering i bilen.

Også fem prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt en dab-adapter i 2016. Det er like mange som året før, men hele 26 prosent sier de planlegger å kjøpe adapter i 2017, så det er tydelig at folk har fått med seg at FM-nettet nå slukkes.

Dyrere hodetelefoner

Hodetelefoner er blitt mote, og mange har fler enn ett par. Det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget

Det ble solgt rundt 850.000 sett hodetelefoner i Norge i 2015 og tallene fra 2016 ligger stabilt. Det er noe ned fra toppåret 2014 hvor hele 1,2 millioner av enhetene ble kjøpt av musikk- og moteglade nordmenn. Til gjengjeld kjøper vi dyrere hodetelefoner enn før.

I 2016 har 13 prosent betalt mer enn 3.000 kroner for hodetelefonene, mens for to år siden var denne andelen på bare 2 prosent. Nordmenn som oppgir de har betalt mellom 1.000 og 3.000 kroner for øreklokkene har gått litt ned, fra 39 til 37 prosent. Aller mest populært er det med hodetelefoner under tusenlappen, det oppgir 44 prosent av de som har kjøpt et sett å ha betalt.

– Hodetelefoner er blitt mote, og mange har fler enn ett par. Nordmenn reiser også mye, og støydempende modeller har blitt populære. Men det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Også strømmehøyttalere er drevet av folks mobilbruk, og i 2015 var første året bransjeorganisasjonen undersøkte salget i denne produktgruppen. Da ble det solgt 305.000 av disse enhetene, mens salget i 2016 har sunket noe til 260.000 høyttalere.

Mer musikk

Bransjeorganisasjonen gjorde i 2014 endringer i rapporteringen av musikkanlegg, og har nå fått mer nøyaktige tall.

– Det gjør at vi ikke kan sammenlikne tallene for bakenforliggende år direkte, men vi er veldig fornøyd med å ha fått en bedre rapportering for disse produktene, sier Hans F. Johansson, statistikkansvarlig i stiftelsen.

Det ble i fjor solgt 210.000 musikk-, hjemmekino- og multiromsanlegg, en nedgang fra 260 000 anlegg i 2016.

Mens CD-spilleren er i ferd med å forsvinne fra statistikken med bare tusen solgte enheter i 2016, har den gode gamle platespilleren gjort et comeback de siste årene. Salget økte fra 9000 til 10 000 spillere fra 2014 til 2015, og vokser til 12.000 enheter i 2016.   

– Stadig flere unge oppdager vinyl og kjøper seg platespillere, og enkelte band og artister gir nå ut musikken sin i to formater; på strømmetjenester som Spotify og på vinyl. Det bidrar til å øke interessen for platespilleren, sier Røsholm.

Powered by Labrador CMS