Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser at nordmenn bruker stadig mer penger på telefonen sin. Foto: Stian Sønsteng

KJEMPEHOPP I MOBILOMSETNINGEN

Til tross for en liten nedgang i antall solgte telefoner, vokser omsetningen i kategorien kraftig.

Publisert

Antall solgte mobiler falt fra to millioner i 2016, til 1,9 millioner i 2017, en nedgang på fem prosent. Likevel vokser omsetningen med åtte prosent, til 9,7 milliarder kroner.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. 2017 var også året hvor Samsung og Apple kom med modeller som kostet mer enn 10.000 kroner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

I 2017 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,1 måneder, men den for ett år siden var 33 måneder.

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for mobiltelefon er i dag 2,5 år. Det er likevel bedre enn for noen år siden, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Damer bytter oftereDet har også skjedd endringer i hvem som skifter mobil hyppigst i 2017. I tidligere år har menn skiftet mobil hyppigere enn kvinner, men i fjor endret balansen seg. Nå beholder kvinnene mobilen i litt over 30 måneder før de kjøper ny, mens mennene holder på sin telefon i nesten halvannen måned lengre.

De yngste forbrukerne skifter fortsatt ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper, men også her har ting endret seg. Nå beholder de yngre mobilen noe lengre enn før, mens de eldre kjøper ny oftere.

Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i to år og én måned, mens personer over 50 år har den nærmere tre år.

Nettbrettmarkedet har falt siden toppåret i 2013, og 2017 endte på samme nivå som 2016, med en halv million solgte enheter.

Salget av smartarmbånd og -klokker stiger på sin side i 2017. De litt enklere aktivitetsmålerne solgte 500.000 enheter i 2017, mot 440.000 i 2016. Stadig flere kjøper seg også smartklokke, her øker salget med 25 prosent, fra 320.000 til 400.000 enheter i 2017.

Det selges stadig flere smarte klokker, og både treningsbransjen og motefolket vil inn i markedet. Foto: Garmin

Motefolket lager smartklokker– Vi ser at det blir stadig flere aktører på smartklokkemarkedet. På den ene siden får de tradisjonelle treningsklokkene oftere smartfunksjoner på sine toppmodeller, mens på den andre siden har motehus som Michael Kors, Kate Spade og andre nå lansert smartklokker i sine kolleksjoner, sier Ottemo.

Trendene vi ser for 2017 er en fortsatt utvikling av nye typer sensorer og tilhørende tjenester som bruker smarttelefonen for å tilby folk nye bruksområder, mens nettbrett og PC-segmentet fortsetter sammensmeltingen.

 – AR eller kunstig virkelighet kommer til å ta bolig i mobilen, og den vil fortsatt være senteret for fitness-armbånd, smartklokker, pulsbånd og diabetes- og blodtrykksmålere. Og vi vil se sensorer i stadig nye typer produkter, som klær, sko og treningsutstyr, sier Ottemo.

Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2017.

Alle artikler om bransjetallene for 2017:NY OMSETNINGSREKORD FOR BRANSJENKAMERASALGET STIGER IGJENMINDRE HVITT I HJEMMETFORTSATT DAB-VEKSTFLERE OG STØRRE FJERNSYNKJEMPEHOPP I MOBILOMSETNINGEN19.200 GITARER OG 6.300 ELEKTRISKE PIANO

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2018 her.

Powered by Labrador CMS