// Bransjetall //

Nordmenn har trappet opp matlagingen i 2021, og salget av hvitevarer øker kraftig. Foto: Eico

KJEMPEVEKST PÅ HVITEVARER

Nordmenn kjøpte betraktelig flere store hvitevarer i 2021, og salget av kjøkkenutstyr vokser også.

Publisert Sist oppdatert

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at totalsalget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med 6,6 prosent målt i verdi, og ender i 2021 på 13,3 milliarder kroner, opp fra 12,4 milliarder i 2020.

– Det var allerede en kraftig vekst fra 2019 til 2020, og trenden har bare fortsatt i 2021, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Salget av kaffemaskiner faller noe i 2021. Foto: DeLonghi

Salget av store hvitevarer øker også kraftig i de aller fleste kategoriene, og er opp over åtte prosent målt i antall, og ni prosent i verdi. Det ble solgt 1,56 millioner hvitevarer til en verdi på ni milliarder kroner i 2021.

– Oppgangen gjelder over alle kategoriene, det selges flere frysebokser, tørketromler, oppvaskmaskiner og kjøleskap enn i 2020. Det er tydelig at nordmenn har pusset opp og brukt penger på hjemmet under pandemien, sier Røsholm.

Mer matlaging

Det er tydelig at nordmenn har pusset opp og brukt penger på hjemmet under pandemien

I starten av pandemien viser bransjeforeningens tall at nordmenn definitivt har fått mer tid på kjøkkenet. Trenden fortsetter også i 2021, hvor salget av kjøkkenutstyr øker med sju prosent.

– Det ble solgt 1,93 millioner stavmiksere, brødbakemaskiner, juicepresser, vaffeljern, kjøkkenmaskiner og andre matlagingsprodukter i fjor. Det er tydelig av stengte restauranter og mer tid hjemme gjør at nordmenn har brukt 2021 til å lage maten fra bunnen av, sier Røsholm.

Størst vekst hadde stavmiksere, blendere og ikke minst vaffeljern, som det ble solgt 430.000 stykker av i fjor.

Mens salget av ulike typer kaffemaskiner steg kraftig i første året av pandemien, synker nå totalsalget noe, ned 5,3 prosent til 268.000 enheter.

Stengte restauranter og mer tid på kjøkkenet fører til en økning i salget av kjøkkenprodukter som stavmiksere og blendere. Foto: Braun

Det er den tradisjonelle kaffetrakteren som står for størsteparten av fallet, ned fra 151.000 til 130.000 maskiner i 2021. Salget av kapselmaskiner går opp med 11 prosent til 91.000 solgte enheter, mest de helautomatiske espressomaskinene faller 51.000 til 48.000 stykk.

– God kaffe på hjemmekontoret er viktig, men det ser ut som de fleste valgte å investere i kaffemaskinen i 2020. De siste årene har den tradisjonelle kaffetrakteren stått sterkt, men nå er det kapselmaskiner som vokser, sier Røsholm.

Flere roboter i hjemmet

Mens vi bruker mer tid på kjøkkenet i 2021, ser det ut som vi investerer litt mindre i skjønnheten. Salget av produkter innen personlig pleie-kategorier faller med tre prosent til 854.000 enheter, fordelt på produkter som hårfønere, barbermaskiner, elektriske tannbørster, personvekter og skjeggtrimmere.

Robotstøvsugerne tar en stadig større andel av støvsugermarkedet. Foto: iRobot

– Det er en svak nedgang i de fleste kategorier, unntaket er barbermaskiner til kvinner som øker, sier Røsholm.

Det selges også flere støvsugere enn tidligere, i 2021 steg salget med tre prosent til 473.000 enheter. Og robotstøvsugerne fortsetter å spise markedsandeler.

– Salget av robotstøvsugere steg 11 prosent til 136.000 enheter. Det tilsvarer en markedsandel på nesten 29 prosent av hele støvsugermarkedet, sier Røsholm.

Her kan du laste ned omsetningstallene for 2021

Her kan du laste ned pressebilder

De fem andre artiklene om 2021-omsetningen:

Powered by Labrador CMS