// Bransjetall 2022 //

Flere beholder mobilen stadig lengre før de kjøper ny. Foto: Motorola

MOBIL FALLER I ANTALL

Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner, og vi beholder mobilen stadig lengre før vi bytter. Samtidig kjøper flere brukte telefoner.

Publisert Sist oppdatert

Mobilsalget faller for sjette år på rad og antall solgte mobiler faller fra 1,52 millioner enheter i 2021 til 1,36 millioner i 2022, en nedgang på elleve prosent. Verdien på mobilmarkedet faller også 11 prosent, fra 9,9 til 8,8 milliarder kroner.

– Mobilen har tatt over funksjonene til andre produkter, og er nå nordmenns primærkamera, surfebrett og jobbverktøy. Mobiltelefonen er blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi legger gjerne litt mer penger i ny mobil, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Venter lengre med å bytte

Høy pris er en av grunnene til at vi 2022 setter ny rekord i hvor lenge vi beholder mobiltelefonen før vi kjøper ny.

I 2019 og 2020 beholdt vi mobilen i 32,5 måneder, i 2021 svarer folk at de venter i hele 35,6 måneder før de kjøper ny, mens man i 2022 beholder mobilen i hele 37,9 måneder.

– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon i dag for første gang er over tre år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner er i 2022 lengre for alle grupper av forbrukere, med unntak av aldersgruppen mellom 30 og 39 år. Kvinner beholder telefonen lengre enn menn, og de over 50 har den gamle mobilen i 3,6 år før de skifter.

Utvalget består av personer 18 år og eldre, det vil si at de yngste brukergruppene ikke er med i undersøkelsen.

Både kjedene og bransjen som helhet satser i stadig større grad på å reparere og sette brukte produkter tilbake på markedet. Nå ser det ut til at også norske forbrukere er klare til å kjøpe brukt.

– For første gang har vi også spurt nordmenn om de har kjøpt en brukt telefon, og tallen fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 290.000 mobiler i bruktmarkedet i 2022.

Nettbrettmarkedet fortsetter å falle noe i 2022, ned fra 450.000 enheter i 2021 til 407.000 i 2022.

For første gang har vi også spurt norske forbrukere om de har kjøpt en brukt telefon, og 290.000 mobiler ble solgt i bruktmarkedet

– Nettbrettet fikk en boost i 2019, og folk kjøper ikke nytt hver gang det kommer nye lanseringer på samme måte som med mobiltelefonen. Dermed faller salget med litt over ti prosent, sier Ottemo.

Velger smart på håndleddet

Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå, og i 2022 holder salget av kategorien som helhet seg stabil.

De enklere smartarmbåndene har en liten økning fra 500.00 til 560.000 enheter, både for de enklere armbåndene og smartklokkene, ifølge bransjens forbrukerundersøkelse.

– Det har vært en kjempevekst i dette markedet de senere årene, og mange har gått gradene fra enklere til mer avanserte klokker, sier Ottemo.

Samtidig faller salget av de dyrere og mer avanserte smartklokkene, fra 700.000 til 600.000 enheter.

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo.

Kjente merkenavn har tatt steget inn i markedet for aktivtetsarmbånd og smartklokker, tradisjonelle sportsklokkeprodusenter som Garmin og Polar har lansert design-modeller i høyere prisklasse, og også luksusmerker som Breitling og Tag Hauer har modeller med smarte funksjoner. Samtidig har de tradisjonelle produsentene som Samsung og Huawei både forbedret design, batterilevetid og teknologi som e-sim i sine klokker.

Last ned bransjetallene 2022 // Pressebilder

Powered by Labrador CMS