Mobilsalget faller for sjette år på rad og antall solgte mobiler faller fra 1,52 millioner enheter i 2021 til 1,36 millioner i 2022, en nedgang på elleve prosent. Verdien på mobilmarkedet faller også 11 prosent, fra 9,9 til 8,8 milliarder kroner.
– Mobilen har tatt over funksjonene til andre produkter, og
er nå nordmenns primærkamera, surfebrett og jobbverktøy. Mobiltelefonen er
blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi legger gjerne litt mer penger i ny
mobil, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Venter lengre med å bytte
Annonse
Høy pris er en av grunnene til at vi 2022 setter
ny rekord i hvor lenge vi beholder mobiltelefonen før vi kjøper ny.
I 2019 og 2020 beholdt vi mobilen i 32,5 måneder, i 2021
svarer folk at de venter i hele 35,6 måneder før de kjøper ny, mens man i 2022
beholder mobilen i hele 37,9 måneder.
– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon
i dag for første gang er over tre år. Det er en kraftig økning i forhold til
for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.
Den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner er i 2022
lengre for alle grupper av forbrukere, med unntak av aldersgruppen mellom 30 og
39 år. Kvinner beholder telefonen lengre enn menn, og de over 50 har den gamle
mobilen i 3,6 år før de skifter.
Utvalget består av personer 18 år og eldre, det vil si at de
yngste brukergruppene ikke er med i undersøkelsen.
Annonse
Både kjedene og bransjen som helhet satser i stadig større
grad på å reparere og sette brukte produkter tilbake på markedet. Nå ser det ut
til at også norske forbrukere er klare til å kjøpe brukt.
– For første gang har vi også spurt nordmenn om de har kjøpt
en brukt telefon, og tallen fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 290.000
mobiler i bruktmarkedet i 2022.
Nettbrettmarkedet fortsetter å falle noe i 2022, ned fra
450.000 enheter i 2021 til 407.000 i 2022.
For første gang har vi også spurt norske forbrukere om de har kjøpt en brukt telefon, og 290.000 mobiler ble solgt i bruktmarkedet
– Nettbrettet fikk en boost i 2019, og folk kjøper ikke nytt
hver gang det kommer nye lanseringer på samme måte som med mobiltelefonen.
Dermed faller salget med litt over ti prosent, sier Ottemo.
Velger smart på håndleddet
Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå,
og i 2022 holder salget av kategorien som helhet seg stabil.
De enklere smartarmbåndene har en liten økning fra 500.00
til 560.000 enheter, både for de enklere armbåndene og smartklokkene, ifølge
bransjens forbrukerundersøkelse.
Annonse
– Det har vært en kjempevekst i dette markedet de senere
årene, og mange har gått gradene fra enklere til mer avanserte klokker, sier
Ottemo.
Samtidig faller salget av de dyrere og mer avanserte
smartklokkene, fra 700.000 til 600.000 enheter.
– Det kommer stadig flere produsenter inn på
smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i
større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene
lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo.
Kjente merkenavn har tatt steget inn i markedet for
aktivtetsarmbånd og smartklokker, tradisjonelle sportsklokkeprodusenter som
Garmin og Polar har lansert design-modeller i høyere prisklasse, og også
luksusmerker som Breitling og Tag Hauer har modeller med smarte funksjoner.
Samtidig har de tradisjonelle produsentene som Samsung og Huawei både forbedret
design, batterilevetid og teknologi som e-sim i sine klokker.