Mobilsalget faller for sjuende
år på rad og antall solgte mobiler går ned fra 1,36 millioner i 2022 til 1,2
millioner i 2023, en nedgang på 12 prosent. Verdien på mobilmarkedet faller også
4,5 prosent, fra 8,8 til 8,4 milliarder kroner.
– Mobilen har tatt over funksjonene til andre produkter, og
er nå nordmenns primærkamera, surfebrett og jobbverktøy. Mobiltelefonen er
blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi legger gjerne litt mer penger i ny
mobil, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Annonse
Venter lengre med å bytte
Høy pris er en av grunnene
til at vi 2023 setter ny rekord i hvor lenge vi beholder mobiltelefonen før vi
kjøper ny.
I 2020 beholdt vi
mobilen i 32,5 måneder, i 2021 svarer folk at de venter i hele 35,6 måneder før
de kjøper ny, i 2022 beholder mobilen i 37,9 måneder. I 2023 settes en ny
rekord, nå går det 38,5 måneder mellom hver gang vi bytter mobil.
– Det vil si at
gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon i dag er mer enn tre år og tre måneder.
Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet
telefon hver 18. måned, sier Ottemo.
Annonse
Brukte mobiler tar større biter av mobilmarkedet, og blant de som ser trenden er Per-Ivar Kleivdal i Modino. Foto: Modino
Den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner er i 2023
lengre for alle grupper av forbrukere, med unntak av aldersgruppen mellom over
50 år. Kvinner beholder telefonen lengre enn menn, og de over 50 har den gamle
mobilen i 3,4 år før de skifter.
Tallene fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 275.000 mobiler i bruktmarkedet i 2023.
Utvalget består av personer 18 år og eldre, det vil si at de
yngste brukergruppene ikke er med i undersøkelsen.
Både kjedene og bransjen som helhet
satser i stadig større grad på å reparere og sette brukte produkter tilbake på
markedet. Nå ser det ut til at også norske forbrukere er klare til å kjøpe
brukt.
– Vi har spurt
norske forbrukere om de har kjøpt en brukt telefon, og tallene fra vår undersøkelse
tyder på at det er solgt 275.000 mobiler i bruktmarkedet i 2023.
Nettbrettmarkedet fortsetter å falle noe i 2023, ned fra
407.000 i 2022 til 354.000.
Salget av enklere smartarmbånd faller kraftig, mens smartklokker vokser. Foto: Garmin
Velger smart på håndleddet
Annonse
Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå, og i 2023
skjedde den en kraftig endring i sammensetningen av markedet, ifølge Stiftelsen
Elektronikkbransjens undersøkelse.
Salget av de enklere smartarmbåndene faller kraftig, fra
560.000 til 280.000 solgte enheter. Til gjengjeld vokser salget av smarte
treningsklokker kraftig, opp fra 600.000 til 840.000 enheter.
– Det er stort sett eneste kategori vi ser har hatt vekst i
2023. Det har vært mye fokus på kroppens eget batteri, blant annet med boken
Pulskuren og mange oppslag i medier. Det kan være en del av forklaringen på
hvorfor mange nordmenn har investert i en mer avansert klokke, sier Ottemo.
Kjente merkenavn har tatt steget inn i markedet for
aktivtetsarmbånd og smartklokker, tradisjonelle sportsklokkeprodusenter som
Garmin og Polar har lansert design-modeller i høyere prisklasse, og også
luksusmerker som Breitling og Tag Hauer har modeller med smarte funksjoner.
Samtidig har de tradisjonelle produsentene som Samsung og Huawei både forbedret
design, batterilevetid og teknologi som e-sim i sine klokker.