Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
NEDGANG FOR HVITEVARER
Nordmenn kjøpte færre store hvitevarer i 2023, og salget av kjøkkenutstyr faller også.
Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at totalsalget av hvitevarer og småelektriske produkter faller med 4,5 prosent målt i verdi, og ender i 2023 på 11,4 milliarder kroner, ned fra 12 milliarder i 2022.
– Både det faktum at mange nordmenn kjøpte nye hvitevarer under pandemien, og økt usikkerhet i folks økonomi gjør at salget nå faller, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Salget av store hvitevarer faller også i de aller fleste kategoriene, ned over elleve prosent målt i antall, og sju prosent i verdi. Det ble solgt 1,21 millioner hvitevarer til en verdi på åtte milliarder kroner i 2023.
– Nedgangen gjelder de fleste kategoriene, men frysebokser, vaskemaskiner og kombiskap holder seg relativt likt med tallene fra 2022, sier Røsholm.
Nedgangen gjelder de fleste kategoriene, men frysebokser, vaskemaskiner og kombiskap holder seg relativt likt
Fulle kjøkkenhyller
I starten av pandemien viser bransjeforeningens tall at nordmenn definitivt hadde mer tid på kjøkkenet, men etter den kraftige veksten faller nå salget av kjøkkenutstyr med 8 prosent.
– Det ble solgt 1,17 millioner stavmiksere, brødbakemaskiner, juicepresser, vaffeljern, kjøkkenmaskiner og andre matlagingsprodukter i fjor, mot 1,28 millioner i 2022, sier han.
Også salget av personlig pleie-produkter faller med 11 prosent, mens barber- og hårfjerningsmaskiner ligger stabilt.
Vekst for kaffe
På den positive siden er salget av kaffemaskiner, som øker fra 186.000 til 196.000 enheter, en vekst på fem prosent.
Nordmenn kjøper færre tradisjonelle kaffetraktere, ned fra 113.000 til 103.000 enheter, mens helautomatiske maskiner og kapselmaskiner vokser. De helautomatiske variantene øker fra 27.000 til 30.000 stykk, mens kapselvariantene stiger fra 46.000 til 63.000.
Støvsuger-salget faller, ned 20 prosent fra 484.000 til 386.000 solgte enheter. Robotstøvsugere står for 20 prosent av markedet, mens stick-støvsugere utgjør 35 prosent.
Bransjetallene ble lagt frem torsdag 15. februar 2024. Se video på Facebook.com/elektronikkbransjen.