Under årets IFA-messe i Berlin la Stiftelsen Elektronikkbransjen fram sine halvårstall for det norske forbrukerelektronikkmarkedet.
– Vi ser at noe av verdiøkningen kommer som følge av en svakere krone, som igjen gir noe dyrere produkter i enkelte segmenter, men tilbakemeldingene fra bransjen er at nordmenn fortsetter å velge produkter fra øverste hylle, og at det i stor grad er årsaken til at markedet holder seg, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.
VR kommer
Så langt sier tre prosent av nordmenn at de har anskaffet seg en VR-brille, og seks prosent planlegger å kjøpe utstyr før jul
For første gang har bransjeforeningen tall på hvor mange nordmenn som har kjøpt utstyr for å oppleve virtuell virkelighet, VR.
– Det er først det siste halvåret at det virkelig har vært produkter på markedet, og flere produsenter sender sine løsninger ut i butikk nå i høst. Så langt sier tre prosent av nordmenn at de har anskaffet seg en VR-brille, og seks prosent planlegger å kjøpe utstyr før jul, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.
Det framkommer i en undersøkelse bransjen har fått gjort av IBA Analyse og Norstat. Det vil si at rundt 120.000 briller er solgt i Norge så langt, og det er mest populært blant de under 30. Her sier 16 prosent at de planlegger å kjøpe VR-briller framover.
– I disse tallene ligger det utstyr som varierer kraftig i pris, fra superenkle og billige Google Cardboard som du bygger sammen selv og som koster noen tiere, til Samsungs VR-briller til bruk med deres mobiler og løsninger som HTC Vive. Men bransjen forventer kraftig vekst i segmentet, og dette er produkter vi tror vil ligge under mange juletrær i år, sier Ottemo.
Flere og dyrere TVer
TV-salget øker med 7 prosent målt i volum og 12 prosent i verdi i første halvår 2016. Vi kjøper både større og mer avanserte TVer enn tidligere.
– 55 til 65 tommer er nå blitt «folke-TVen», med 37 prosent av markedet. TVer med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer tar også en større del av markedet og utgjør nå 19 prosent av salget, mot 13 prosent i samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.
Vi ser også et hopp i andelen smart-TVer, opp fra 46 prosent av totalmarkedet første halvår 2016 til 71 prosent så langt i år.
Vi bruker også stadig mer penger på lyd, i alle fall når det kommer til hodetelefoner. Det er solgt like mange hodetelefoner som i første halvår 2015, men vi bruker betraktelig mer penger på utstyret. Mens hodetelefoner under 1.000 kroner var mest populært i 2015, står nå prisklassen 1.000-3.000 kroner for hele 43 prosent av markedet. Salget av hodetelefoner over 3.000 kroner har også økt, fra tre til åtte prosent av markedet.
DAB-radioene holder seg i popularitet, så langt i år sier 19 prosent av nordmenn at de har kjøpt en DAB-radio, det er en liten nedgang fra samme periode i 2015, hvor 21 prosent hadde handlet ny radio.
Mobil og smartutstyr vokser
Etter perioder med færre solgte, men dyrere mobiltelefoner har utviklingen snudd i 2016. Mobilsalget øker med 9 prosent, mens verdien faller med 3 prosent.
– Nordmenn har tradisjonelt valgt flaggskipmodellene, men nå ser vi at enkelte velger litt enklere modeller. Noe av årsaken kan være at vi kjøper mobil til barna i sommerhalvåret og før skolestart, og da velger man ikke nødvendigvis de mest avanserte modellene, sier Ottemo.
Nettbrett er ikke like populært som for noen år siden, og salget faller med 20 prosent i forhold til samme periode i 2015.
– Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PCene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier Ottemo.
Nordmenn har trykket den relativt nye kategorien «smartutstyr» til sitt bryst, og kjøper smartklokker og aktivitetsarmbånd i stadig større mengder.
– Salget av aktivitetsarmbånd har vokst 50 prosent fra 240.000 til 360.000 enheter, mens smartklokkesalget har økt med hele 150 prosent, fra 80.000 til 200.000 enheter, sier Ottemo.
Mens det første halvår i 2015 i stor grad var de under 30 som kjøpte aktivitetsarmbånd, er det nå aldersgruppen mellom 30 og 50 år som kjøper produktet. Også de over 50 år har kjøpt flere armbånd enn i fjor.
Dyrt og sunt
Store hvitevarer vokser fortsatt, og er opp én prosent i antall solgte enheter, og fem prosent i verdi.
– Årsaken er et hett boligmarked og at vi kjøper stadig flere produkter til innbygging. Det er vekst i de fleste kategorier, bortsett fra frysebokser. De bytter vi i stedet ut med fryseskap, sier Røsholm.
Småelektriske produkter er fortsatt populære, og særlig er det salget av helse, og velvære-produkter som øker. Til gjengjeld kjøper vi noe mindre kjøkkenprodukter, etter en årrekke med gode salgstall for disse produktene.
– Vi ser også at robotene nå tas inn i varmen. Mens robotstøvsugersalget har ligget på et par prosent av det totale støvsugersalget de siste årene, har de så langt i år stått for 8,5 prosent av totalen, sier Røsholm.
På kaffesiden tar den gode, gamle trakteren revansje. Mens kapsel- og espressomaskiner faller, vokser traktersalget med 41 prosent i forhold til samme periode i fjor.