MERLIN ØNSKER VELKOMMEN TIL BERLIN

Oliver Merlin, fra britiske Clarion Events, er ny messesjef for IFA Berlin. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har allerede like mange utstillere som i fjor, og arbeider med å gjøre IFA til noe helt fantastisk, der vi styrker messen på flere områder.

Publisert Sist oppdatert

Det sier ny IFA-sjef, Oliver Merlin, når vi i januar møter ham på CES-messen i Las Vegas. Han er administrerende direktør i IFA Management GmbH, et nyopprettet fellesforetak eid av den tyske bransjeforeningen gfu Consumer & Home Electronics GmbH, som eier varemerket IFA, og Clarion Events Ltd, som er et internasjonalt eventselskap med hovedkontor i London.

– Hva blir nytt på årets IFA-messe i Berlin?

– Når vi ser på IFA 2022, og størrelsen på denne rett etter pandemien, gjorde Messe Berlin en svært god jobb. Allerede rett etter fjorårets messe var mange utstillere klare for IFA 2023, og vi har allerede solgt nesten det samme messearealet som i fjor. Det viktige for oss er å beholde styrken til IFA, som er det beste av alt, og den beste bransjebransjen for forbrukerelektronikk og hvitevarer, sier Merlin.

Tre pilarer

Han kommer fra Clarion Events, og sier IFA nå står på tre pilarer.

For å være ærlig, var det områder der IFA ikke lenger var like gode

– Gfu er eiere og voktere av varemerket IFA, og når jeg sier vi satser sterkere på spillsektoren, har vi allerede diskutert dette med dem. Gfu sier derimot ikke noe om hvordan vi skal organisere messen; dette er ansvaret til IFA Management. Det tredje benet er Messe Berlin, som vi har et nært og godt samarbeid med. Dette er ikke bare en flott samling haller på et stort område, men en solid organisasjon med mange års messeerfaring, som kjenner historien til IFA, sier Merlin.

– Før pandemien vokste IFA år for år, og Messe Berlin lykkes i fjor å stable messen på plass igjen. Skal dere nå endre en suksess?

– For en messe som IFA, medførte pandemien en stor endring. 2019 var etter det jeg hører et spektakulært år for messen, og hadde vi kunnet fortsette på det nivået, ville det vært fantastisk. I dagens situasjon vil det derimot ta tid å få alle utstillere og besøkende tilbake, og for å være ærlig, var det områder der IFA ikke lenger var like gode, der konkurrenter som CES og MWC (Mobile World Congress i Barcelona) hadde blitt sterkere. Vi må derfor være raske, og sørge for at vi tar igjen det tapte, sier Merlin.

Spill og mobilitet

IFA-sjefen innrømmer det er frustrerende å se hundre franske selskap oppstartsfasen på CES, som ikke var i Berlin.

– Vi ønsker ikke at de skal velge, men at de skal delta på begge messene, sier Merlin.

På Berlin-messen er nye tek-selskap samlet på det de kaller IFA Next.

– I fjor var det 137 start up-selskap på IFA. I år har jeg satt som mål at vi skal ha 500. Dette sier litt om skalaen vi arbeider etter. Her på CES er Eureka Park enormt, med kanskje 800 start up-selskap, og de har flere europeiske selskap i oppstartsfasen her, enn det var på IFA i fjor, sier Merlin.

– Hvor ønsker dere ellers vekst?

– Innen forretningsområder som spill, kunstig intelligens, robotikk og mobilitet. Innen digital helse hadde IFA i fjor aktører som Fitbit og Garmin, men det er hundrevis av selskap i denne kategorien. Vi vil beholde IFAs styrker, slik de har vært, som en bransjemesse der produsenter og kunder møtes. Samtidig vil vi utvide med nye og interessante forretningsområder, slik at IFA blir enda viktigere for bransjen.

Hifi, lyd og bilde

– I fjor var hvitevarer sterkt til stede på IFA, mens brunevarene ikke var like sterkt representert. Vil dere gjøre noe med dette?

Merlin sier IFA skal bli sterkere på det F-en i Internationale Funkausstellung står for.

Det er ikke nok hifi, lyd og bilde på IFA

– Det er ikke nok hifi, lyd og bilde på IFA, så vi har opprettet en egen gruppe som skal arbeide med dette. Det skjer mye spennende på dette området, og det er mange internasjonale og kjente selskap vi absolutt ønsker skal bli en del av messen, sier Merlin.

Når det gjelder OEM-produsentene, sier han de fortsatt vil være en viktig del av IFA.

– I fjor ble IFA Global Markets igjen flyttet tilbake til Messe Berlins område. Det samme blir nok tilfellet til høsten, men målet er at det igjen av plasshensyn blir nødvendig å flytte denne delen av messen til et annet sted i Berlin.

– Hva med den praktiske gjennomføringen av messen; vil utstillerne oppleve at et nytt selskap står som arrangør?

– Etter at vi tok over IFA, har vi brukt mye tid til å lytte på erfaringer fra tidligere. Kommunikasjonen med utstillerne er noe vi ønsker å gjøre bedre, og den vil være mer preget av samarbeid. Vi vil også legge betydelige ressurser i en ny app, sier Merlin.

Ikke prisøkning

– Hva med prisen for utstillerne?

– Vi har forpliktet oss til å beholde det samme nivået for tidligere kunder.

– Hvor ny vil IFA oppleves i september?

IFA arrangeres 1. til 5. september 2023. Her fra fjorårets messe. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har en plan, og en reise foran oss. Kontrakten varer i minst ti år, jeg vil tro vi snakker om 15 år eller lenger, og selvsagt klarer vi ikke å få alt på plass i løpet av de få månedene som gjenstår før september 2023. For eksempel vil vi nok ikke ha 300 nye utstillere på plass i spillsegmentet, de har mange andre messer å velge mellom. Men, om noen år! Det vil ta tid å endre folks oppfatning av hva IFA er. Dette er ikke bare en stor bransjemesse, der man kan selge og kjøpe, men også et sted for nye innovasjoner og inspirasjoner, sier Merlin.

IFA er det største enkeltstående arrangementet for Clarion Events.

– Du nevnte F-en i IFA. Hva med den første bokstaven?

– Dette var en av hovedutfordringene etter pandemien; å få tilbake alle de internasjonale representantene. Vi har sett at andre messer er blitt mer lokale eller regionale, og ambisjonen er absolutt at IFA fortsatt skal være en internasjonal messe. Også dette er en reise som kan ta noe tid, kanskje frem til 2024 eller 2025. For eksempel kunne den nordiske deltakelsen på IFA 2022 vært bedre, og vil gjøre vårt beste for å gjøre oss attraktive også her. Det er jo ikke så langt fra Norden til Berlin, så jeg håper vi får til dette, sier Merlin.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS