Lippe serverte kaffe til tørste Oslo-borgere på sin stand under kaffedagen på Youngstorget. Foto: Marte Ottemo

KAFFEDAG PÅ YOUNGSTORGET

1. oktober var den internasjonale kaffedagen, og norsk kaffebransje feiret med utstillinger og smaksprøver på Youngstorget i Oslo.

Publisert

Store og små kaffebrennerier hadde rigget seg til med kaffebiler, kaffeboder, kaffemopeder og kaffevogner for å feire den internasjonale kaffedagen, som ble arrangert i regi av Norsk Kaffeinformasjon.

Der ble det servert alt fra espresso, håndbrygg, traktekaffe og bålkaffe, og det internasjonale preget ble ivaretatt av utstillere som serverte både kruttsterk tyrkisk kaffe og avholdt en etiopisk kaffeseremoni.

Kaffekunst var det også plass til på Youngstorget, Astri Haug malte bilder ved hjelp av kaffe, mens Gelila Kahsay lagte kunst av kaffepulver. På den miljøvennlige siden viste Gruten fram hva du kan bruke kaffegruten til, både kaffesåpe, soppdyrking og kroppsskrubb er blant tingene den miljøvennlige kan trylle fram.

Moccamaster demonstrerte sine traktere for publikum. Foto: Marte Ottemo.

Gründerbedriften Roest hadde med seg to små kaffebrennere til hjemmebruk, og lot publikum riste sine egne kaffebønner. Andre deltakere på markedet var

For øyeblikket ser sort kaffe ut til å ha en renessanse

Stockfleths, Wilfa, Lippe, Kaffa, Löfbergs, Madisons Kaffevogn, Pals, Paulig, Den Gyldne Bønne, Gruten, Moccamaster, Solberg & Hansen, Joh Kaffe, Roest og De’Longhi.

Nordmenn er i verdenstoppen på kaffedrikking, og mange forbipasserende lot seg lokke til å teste de ulike kaffetypene.

I 2017 importerte vi drøyt 47 tusen tonn med råkaffe til Norge, et gjennomsnittlig forbruk på rundt ni kilo per nordmann. Vi drikker mellom 3,5 og 5 kopper daglig, og 80 prosent,  nærmere 3,3 millioner nordmenn, drikker kaffe eller kaffedrikker minst en gang i uken, ifølge Norsk Kaffeinformasjon.

Det vises også på salget av kaffemaskiner. Statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at det ble solgt 288.000 kapselmaskiner, kaffetraktere og helautomatiske kaffemaskiner på det norske forbrukerelektronikk-markedet i 2017. Og de siste årene har kaffetrakteren fått fornyet popularitet.

For en smak av skogen midt i byen ble bålkaffe til forbipasserende. Foto: Marte Ottemo.

– Trakteren gikk fra å være nesten enerådende, til å stå for langt under halvparten av salget etter inntoget av kapselmaskiner og helautomatiske maskiner. Men de to siste årene har trenden snudd, og i 2017 var den klassiske trakteren 62 prosent av salget av kaffemaskiner til forbrukermarkedet. I tillegg kommer salget av ikke-elektriske apparater som aeropress og ulike drypp-kanner, så for øyeblikket ser sort kaffe ut til å ha en renessanse, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS