Apeland-sjef Ole Christian Apeland presenterte selskapets årlige omdømmekåring under et arrangement på Latter i Oslo i mai. Foto: Marte Ottemo

BEDRE OMDØMME I BRANSJEN

Facebook faller kraftig på omdømmemålingen RepTrak, mens Elkjøp og Canal Digital øker tilfredsheten blant nordmenn.

Publisert Sist oppdatert

Hvert år kårer kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute de selskapene som har best og verst omdømme i Norge, og i 2019 gikk Tine av med seieren med 88,6 poeng.

Elkjøp er i år eneste forbrukerelektronikk-kjede på listen, og ligger på en 21. plass, med 77,8 poeng i kategorien «godt omdømme». Det er et hopp opp fra fjoråret, hvor selskapet fikk en score på 76 poeng. Elkjøp har de siste ti årene forbedret sitt omdømme år for år, etter en bunnplassering i 2009 på 63,8 poeng.

Har jobbet bevisst

– Dette er en del av en reise for oss i Elkjøp, hvor ambisjonen er å komme over 80. Vi har gjort en del viktige ting ut mot forbrukeren de siste årene, som jeg tror settes pris på, sier sjef i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Sjef for Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, sier selskapet har jobbet målrettet med å forbedre omdømmet. Foto: Stian Sønsteng.

Han nevner Elkjøpfondet som gir midler til å tette det digitale gapet, og samarbeid med No Hate, som jobber mot netthat som noen av tiltakene.

– Vi har laget egne retningslinjer og regler som går på vår markedsføring, som også er gjennomgått med Forbrukertilsynet. Våre interne regler er en god del strengere enn lovverket, og gjør at vi har mindre risiko for å gjøre feil. Vi jobber også tett opp mot Forbrukerrådet, og forsøker stadig å bli bedre. Senest for to uker siden hadde vi gjennomgang sammen i den norske ledergruppen. Vi gikk gjennom hva vi bli bedre på, og hvordan løse flere saker umiddelbart i butikk, sier Tønnesen.

Han har også ros til sine konkurrenter hva gjelder omdømme.

– Generelt så tror jeg vår bransje har blitt mye flinkere til å sette kunden i fokus de siste 5 årene. Prisene i markedet er åpne, synlige og tilgjengelig for alle kunder, det er kjempeenkelt å sammenligne priser mellom alle aktører. Kampanjene er blitt tydeligere og en holder det en lover, er det begrensning på antall så er det tydelig merket. Dette er veldig bra for alle oss som selger varer i elektronikkbransjen, og gjør at vi er klare for å også konkurrere mot internasjonale konkurrenter når de kommer, sier Tønnesen.

Kun Elkjøp blant el-kjedene

Dette er en del av en reise for oss i Elkjøp, hvor ambisjonen er å komme over 80

I år er ikke selskaper som Power og Komplett med i listen. Undersøkelsen RepTrak Norge viser omdømmet til Norges 50 mest synlige virksomheter. Utvalget er basert på en nominering gjennomført høsten før.

Et representativt utvalg nordmenn blir i nominasjonen bedt om å åpent oppgi virksomheter de mener har et godt omdømme, og virksomheter de mener har et dårlig omdømme. Deretter blir de 50 virksomhetene som er nevnt oftest, positivt eller negativt, målt i RepTrak Norge.

Også Canal Digital forbedrer sitt omdømme kraftig, opp fra 67,7 poeng og en plass i kategorien «et middels godt omdømme», til 72,4 poeng og en plass i gruppen med «godt omdømme».

Facebook får et kraftig fall. Sammenlignet med i fjor stuper selskapet med nesten syv poeng. Det er mest av alle og gjør at teknologiganten skraper bunnen med bare Ryanair og McDonald's under seg. Med en score på 62,6 poeng havner Facebook i kategorien «middels godt omdømme». Ryanair er eneste selskap som havner i kategorien «dårlig omdømme», med sine 53,5 poeng.

Også Handelshøyskolen BI har gjennomført sin årlige undersøkelse, Norsk Kundebarometer, i vår.

Slik ble omdømme-listen for 2019. Mørkegrønt er «svært godt omdømme», lys grønt er «godt omdømme», gult er «middels omdømme» mens rødt er «dårlig omdømme». Ill: Apeland.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Her måles kundenes tilfredshet og lojalitet, og innen kategorien «elektronikkjeder» ble Power og Elkjøp målt. Her oppnådde Elkjøp en grad av tilfredshet på 72,8 poeng og lojalitet på 82,6 poeng. For Power var tallene 67,6 poeng på tilfredshet og 75,4 poeng på lojalitet.

Powered by Labrador CMS