Endring i antall utbedringsforsøk kan medføre diskusjoner og uenighet mellom kunde, selger og verksted. Illustrasjonsbildet fra 2016 viser Sergej Demjancenko i Elesco Nord Barents Service AS i Båtsfjord. Foto: Stian Sønsteng
VIKTIGE LOVENDRINGER FOR BRANSJEN
Fra 1. januar 2024 kom det endringer i forbrukerkjøpsloven. Noen av disse blir viktige for bransjen, som antall utbedringsforsøk.
JANRØSHOLMADM. DIREKTØR ELEKTRONIKKBRANSJEN
PublisertSist oppdatert
Som en konsekvens av innføringen av EUs
forbrukerkjøpsdirektiv i norsk rett, er det kommet noen endringer i forbrukerkjøpsloven.
Stiftelsen Elektronikkbransjen var aktiv i høringsfasen, og vi har fått medhold
i noen av våre innspill. I hovedtrekk er endringene positive, men det er noen
detaljer vi ikke er enig i.
Bakgrunnen for endringene er å styrke forbrukers
rettigheter, men også å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen.
Under trekker vi frem de viktigste endringene sett med
bransjens øyne.
Annonse
Fra 1. januar
Lovendringene
gjelder fra 1. januar 2024. Det betyr at de kun omfatter produkter solgt etter
denne datoen. Produkter solgt tidligere vil være underlagt tidligere regler.
Datoen for salget (kjøpskvitteringen) blir derfor helt sentral.
Utvidet virkeområde
Annonse
Loven gjelder nå også for digitale ytelser som
leveres sammen med et produkt, og som er nødvendig for at produktet skal
fungere. Et eksempel er programvare/app som leveres til en treningsklokke. Via
denne appen ser brukeren alle detaljene rundt treningsøkten. Andre digitale
ytelser som ikke er knyttet til produktet (for eksempel strømmetjenester), vil
være regulert av digitalytelse-loven, mens en mobiltelefons programvare vil
reguleres av forbrukerkjøpsloven.
Bevisbyrde
Mangler som viser seg innen to år etter salget,
vil nå antas å ha eksistert ved salgsdato. Dette var tidligere seks måneder.
Dersom selger (som regel via verksted) kan sannsynliggjøre at feilen skyldes «ytre
forhold», altså noe forbruker selv er skyld i, vil selgers ansvar utgå. Her er
det altså en kraftig styrkelse i forbrukervernet.
Informasjon og oppdateringer
Selgeren er forpliktet til å gi informasjon om og til
å levere oppdateringer som er nødvendig for at produktet skal fungere normalt.
Sikkerhetsoppdateringer er også med her. Departementet påpeker at forbrukere nå
har krav på at både maskinvare og programvare skal holde i minst fem år. Dersom
det er en løpende ytelse (type abonnement), skal selgeren levere oppdateringen
så lenge den digitale ytelsen leveres, minimum i to år.
Annonse
Alminnelige forhold
Det vil nå ikke lenger være mulig å ta alminnelige
forhold, slik som «produktet selges som det er». Dette er kanskje mest aktuelt
for brukte produkter, og vi ser en stor økning i salget av ombrukte varer.
Årsaken til denne innstrammingen er at direktivet kun åpner
for at det tas spesifikke forhold. Siden det ligger et EU-direktiv i bunnen,
vil det også være slik i Sverige og Danmark.
Antall utbedringsforsøk
Selger har tidligere hatt to utbedringsforsøk for
samme mangel. Dette er nå redusert til ett forsøk per produkt. Dette er et av
de punktene der Stiftelsen Elektronikkbransjen har vært mest uenig. Vi mener
dette er lite heldig, ikke minst med tanke på bærekraft og miljø. Reparasjon og
forlenget levetid er et viktig virkemiddel i sirkulærøkonomien. Med den nye
regelen kan forbruker avvise ytterligere avhjelp etter ett forsøk, og kreve
ombytte, prisavslag eller heving. Dette mener vi kan føre til en nedgang i reparasjoner
og økning av EE-avfall. På bakgrunn av høringsinnspill fra blant annet oss, har
imidlertid departementet tatt med at det kan gjennomføres ytterligere
avhjelpsforsøk «dersom det anses rimelig».
Dette er kjernen i vår mostand; hva er «rimelig»?
Departementet skriver blant annet at miljøhensyn, produktets
kompleksitet og pris skal spille inn, og at det skal være en lav terskel for et
nytt avhjelpsforsøk. Dersom det er ny mangel på samme produktet, er
hovedregelen at selger bør ha anledning til et nytt forsøk. Bransjens advokater
mener derfor at det for våre produkter i utgangspunktet vil være to forsøk, som
tidligere. Men, vi frykter at dette kan medføre diskusjoner og uenighet mellom
kunde, selger og verksted. Hva er rimelig, og hvor skal grensen gå?
I ytterste konsekvens må dette da avgjøres i domstolen, men
vi får håpe vi slipper det.
Disse endringene gjelder alle produkter som selges til
forbrukere, ikke bare forbrukerelektronikk. Det betyr at siste ord trolig ikke
er sagt når det gjelder tolkningen av denne bestemmelsen.
Oppdateringskurs
Bransjeorganisasjonen vil utarbeide et oppdateringskurs
med en varighet på rundt 30 minutter. Dette kurset avholdes digitalt, og vil
være gratis for våre medlemmer. Om interesse, ta kontakt med undertegnede på
epost jr@elektronikkbransjen.no.
Dagsnytt 18
Endringene i forbrukerkjøpsloven var også tema på Dagsnytt
18 på NRK torsdag 4. januar, med Stiftelsen Elektronikkbransjen og
Forbrukerrådet i studio. Se innslaget på denne lenken, hør
det på denne
lenken, og les mer om saken på nrk.no/1.16693150.