Utspillet kom 5. juni, på Forbrukerrådets
nettsider. Her viser Forbrukerrådet til en fersk undersøkelse de har fått
gjennomført, som de oppsummerer med at mange irriterer seg over produkter som
raskt går i stykker, og at folk ønsker å betale mer for produkter som varer
lenger.
Forbrukerrådet har i denne saken gått i
kompaniskap med Naturvernforbundet, og sammen «krever» de bedre informasjon fra
produsentene om reklamasjonstid.
– Folk må få vite hvilke rettigheter de har når de kjøper
noe, og derfor forventer vi at produsenter og utsalgssteder pålegges å merke
alle produkter som selges med reklamasjonstid. Hvis informasjonen blir bedre,
vil flere forbrukere klage når produktene blir ødelagt, sier forbrukerdirektør
Inger Lise Blyverket på forbrukerraadet.no.
Annonse
Skjer allerede i EU
– Dette er ikke noe godt forslag, ikke minst siden
EU allerede er i ferd med å innføre felles merkeordninger rundt produktets
levetid og reparerbarhet, som skal trykkes på esken. Dette vil være
tilstrekkelig, også for norske forbrukere, og det vil være uheldig og
fordyrende med en særnorsk ordning, sier administrerende direktør Jan Røsholm i
Stiftelsen Elektronikkbransjen.
– Skal det lages egen emballasje for Norge, vil dette verken
være i forbrukernes eller miljøets tjeneste, siden dette vil føre til økte kostnader
og mer produksjon av papp. I Norden går varene ut fra store sentrallager, og
man vet ikke nødvendigvis i hvilket land hårføneren eller vaskemaskinen havner,
sier Røsholm.
Det vil være uheldig og fordyrende med en særnorsk ordning
Han sier medlemsbedriftene Stiftelsen Elektronikkbransjen
representerer, som omfatter hele verdikjeden med leverandører, handlere og
verksteder, hver dag konkurrerer om å yte den beste kundeservicen.
– Alle ønsker hele tiden å bli bedre på dette, siden de
ønsker fornøyde kunder som kommer tilbake. Å informere om reklamasjonstiden er
en del av dette bildet, men det må skje på andre måter enn at hvert enkelt
produkt skal merkes, sier Røsholm.
Annonse
Undersøkelsen
Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng
Forbrukerrådets undersøkelse om reparasjoner og
levetid er utført av Norstat, basert på 1050 intervjuer på nett. Her går det
frem at to av tre spurte mener de ikke fikk tilstrekkelig informasjon om
holdbarhet og levetid sist de kjøpte mobiltelefon, mens det samme gjelder tre
av fire som kjøpte en hodetelefon.
– En plikt til å merke alle produkter med faktisk
reklamasjonstid er et enkelt grep som vi mener vil ha stor effekt. Det er bra
for miljøet og bra for folks lommebok, sier Blyverket på Forbrukerrådets
nettsider.
Hun mener tiltaket er lite inngripende.
– Det er snakk om å merke emballasjen, ikke gjøre endringer
på selve produktene. Dette er en lavthengende frukt for produsenter til å informere
om faktiske, grunnleggende forbrukerrettigheter som alle norske forbrukere
allerede har, men som mange ikke vet om, sier Blyverket.
Gode rettigheter
Forbrukerrådet viser til at Norge har blant
Europas beste forbrukerrettigheter. For ting som er ment å vare mer enn to år,
er det nedfelt i forbrukerkjøpsloven at kunden har fem års klagefrist på feil
som skyldes dårlig kvalitet, skriver de på sine nettsider.
Annonse
– Produsentene har ansvar for å gi forbrukerne informasjon
om disse rettighetene når produktene selges. Dersom forbrukerne blir opplyst om
sine rettigheter i kjøpsøyeblikket, er det stor sannsynlighet for at flere vil
benytte seg av dem, sier Blyverket.
Hun mener en positiv konsekvens av dette er at produsentene
vil ha insentiver til å lage produkter som varer, fordi det vil lønne seg å
produsere kvalitetsprodukter som ikke trenger stadig reparasjon.
I Forbrukerrådets undersøkelse svarer åtte av ti at de helt
eller delvis er villige til å betale mer for produkter som har lang levetid.
– Å lage billige produkter som går i stykker omtrent i det
du åpner emballasjen er sløsing med dyrebare ressurser og det er sløsing med
forbrukernes tid og penger. Det må stilles strengere krav til produsentene.
Merking av produkter med faktisk reklamasjonstid er et viktig sted å starte,
sier Blyverket.