Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Stiftelsen Elektronikkbransjen. Det er niende året på rad undersøkelsen gjennomføres.
Kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, ser at nordmenn i år planlegger å bruke mer penger enn tidligere på julegavene. Foto: Stian Sønsteng.
Vi regner med å bruke rundt 5.808 kroner på julegavene i år. Det er en økning på 292 kroner fra fjoråret. De som har barn skal bruke signifikant mer på julegaver enn de som ikke har barn, 7.216 mot 3.672 kroner. Jo eldre man er jo mer skal man bruke på julegaver. De under 24 år skal i snitt bruke 2.734 kroner, mens de over 65 år skal bruke 8.302 kroner.
– Folk i Viken planlegger å bruke mest penger på presanger, her er gjennomsnittet nesten 7.000 kroner, mens folk fra Trøndelag bruker minst med et gjennomsnitt på 4.400 kroner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Annonse
Yngre vil ha dingser
26 prosent av nordmenn ønsker seg ikke julegaver i år. Det mest populære gaveønsket er fortsatt reiser og opplevelser, men koronarestriksjoner gjør at andelen som ønsker seg dette faller fra 54 prosent i fjor til 45 prosent i 2020.
37% ønsker seg penger eller gavekort, også en nedgang fra 2019 på fire prosentpoeng. Flere ønsker seg i stedet klær og sko, mens sportsutstyr og interiørprodukter er kategoriene som øker mest fra fjoråret.
// Smartklokker og aktivitetsmålere har alltid vært populært, men i år øker andelen som ønsker seg kjøkkenprodukter kraftig
– Det er fortsatt forskjeller mellom menn og kvinners julegaveønsker. 38 prosent av norske menn ønsker seg forbrukerelektronikk, mens 19 prosent av norske kvinner gjør det samme, sier Ottemo.
Også alder gir utslag på julegaveønskene, forbrukerelektronikk er mest populært blant de yngste. Nesten 40 prosent av nordmenn mellom 16 og 24 år ønsker seg dingser under juletreet.
Annonse
Forskjeller på menn og kvinner
Flere menn enn kvinner ønsker seg ny spillkonsoll til jul. Foto: freemixer/iStockPhoto.freemixer
Blant de som ønsker seg forbrukerelektronikk til jul, er det kjøkkenutstyr og smartklokker som topper listen.
– Smartklokker og aktivitetsmålere har alltid vært populært, men i år øker andelen som ønsker seg kjøkkenprodukter kraftig og vi tror det handler om at flere har fått mer tid til å lage mat under koronatiden, sier Ottemo.
Her er topp ti-ønskelisten innen forbrukerelektronikk:
Kjøkkenprodukter (12%)
Smartklokke- eller armbånd (11%)
Hodetelefoner (9%)
Nettbrett (9%)
Spillkonsoll (7%)
Personlig pleie-produkter (7%)
El-sparkesykkel (7%)
Mobiltelefon (6%)
Trådløse høyttalere (5%)
Bærbar PC (5%)
Det er forskjell på hvilke produkter menn og kvinner ønsker seg. Kvinnene setter smartklokker, kjøkkenutstyr, mobil og pleieprodukter øverst på ønskelisten. Smartklokke og nettbrett står høyt på menns ønskeliste.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2020, som ble distribuert 23 november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Her er menn og kvinners ønskeliste for 2020:
Kvinner
Menn
Kjøkkenprodukter (15%)
Smartklokker- og armbånd (11%)
Smartklokker- og armbånd (12%)
Spillkonsoll (10%)
Personlig pleie-produkt (10%)
Kjøkkenprodukter (9%)
Hodetelefoner (9%)
Nettbrett (9%)
Mobiltelefon (9%)
Hodetelefoner (9%)
Nettbrett (8%)
El-sparkesykler (7%)
El-sparkesykkel (7%)
Bærbar PC (6%)
Trådløse høyttalere (6%)
Trådløse høyttalere (5%)
Spillkonsoll (4%)
Personlig pleie-produkter (5%)
Kamera (4%)
VR-briller (5%)
Annonse
Hele landet er enige om hva som kjennetegner en fin julegave, nemlig at de er gitt med omtanke, mens rundt 40 prosent setter pris på at gaven er nyttig.
Her er det norske folks kjennetegn på en fin julegave:
Gitt med omtanke
70 %
Nyttig
43 %
I tråd med ønskeliste
33 %
Relevant
26 %
Gitt etter evne
24 %
Noe jeg ikke har fra før
15 %
Hjemmelaget
10 %
* Overskrider 100% da man kunne velge flere alternativer