GRAM PÅ VEI INN I NORGE

Etter å ha vært nede i en bølgedal er danske Gram nå på vei tilbake på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Under årets julegaver-arrangement presenterte Gram sin nye Smart-timer-komfyr.

– Se, den har mye bra funksjonalitet, sier Ragnar Eknes, nyansatt salgsdirektør fra 1. oktober i Gram Norge AS, til fagbladet Elektronikkbransjen, og viser oss komfyren ment for innbygging.

Hans forgjenger, Ragnar Gøllner, gikk av med pensjon 31. august.

Vi tror produktene passer godt inn i dagens marked, hvor man skal føle man får mye for pengene

Eknes har mange år i bransjen som blant annet butikkeier i Expert, distrikt- og senere salgssjef i Asko, og nordisk salgssjef i Gorenje.

Virksomheten har i dag hovedkontor i Kolding i Danmark, med lokale salgsorganisasjoner i hvert land.

I foajeen utenfor festsalen i Ingeniørenes hus viser Eknes oss et display som har touchskjerm og leveres med innebygd kokebok med en lang rekke oppskrifter og som kan lagre oppskriften på det du lager.

Toppmodell

– Cook Smart Timer er en nyhet på toppmodellen som lanseres i Platinum-serien på innbygningsovner. Dette betyr at du kan oppdatere og kommunisere med ovnen, samt legge inn egne i album bilder og bruke den som bilderamme med «loop» modus når ovnen ikke er i bruk.

 Med et 7-tommers berøringspanel i front skal komfyren betjenes enkelt. Den har også USB-tilkopling som den eneste på markedet meg bekjent, forteller Eknes.

Mye har skjedd

– I Norge er vi i dag en liten organisasjon med to personer som dekker de største områdene på Sør-Østlandet og etter hvert Vestlandet, men vi vil tilpasse dette etter behov. «Tæring etter næring» er en regel jeg har lært fungerer svært bra i de fleste selskaper, sier Eknes.

Gram er en merkevare med lange tradisjoner tilbake til 1901, hvor man produserte skap i Danmark av svært høy kvalitet.

– Jeg solgte selv Gramskap på 90-tallet, og det var det beste man fikk på den tiden både i kvalitet og innredning og en selvfølge i alle hjem, mener salgsdirektøren.

I hjemlandet Danmark har Gram på komfyr en markedsandel på hele 20 prosent. Vi har ambisjoner om å øke disse i Norge og vi føler at vi er i gang.

Gram ble kjøpt opp av Amica i 2001 og produksjonen flyttet til Polen.

– Etter det har det skjedd mye på produkt- og sortimensiden, og markedsandelen har blitt noe redusert. De siste årene derimot er det gjort mye på produktsiden med mer tilpasset det nordiske marked med fokus på design, kvalitet og brukervennlighet, sier Eknes.

Nye serier på kjøl, oppvask, komfyrer og integrerte produkter har etablert seg godt i hjemmemarkedet.

– Vi tror produktene passer godt inn i dagens marked, hvor man skal føle man får mye for pengene. Hovedkontoret vårt er i Danmark, hvor alle funksjonene sitter og med lokalt tilpasset språk for hvert land på salg og service, mens vi har lokale salgsorganisasjoner i hvert land som bidrar i butikkene og lokal oppfølging på kjedene.

Powered by Labrador CMS