Administrerende direktør Christian Göke i Messe Berlin. Foto: IFA

IFA RENDYRKER VAREMERKENE

På årets IFA-messe får varemerkene bedre plass. Samtidig videreføres IFA Global Markets, som er en egen messe for fabrikantene.

Publisert

– Vi ønsker å gjøre IFA til en sømløs opplevelse, og utstillerne på våre hovedområder vil i år kun være rene varemerker, sier administrerende direktør Christian Göke i Messe Berlin.

De arrangerer IFA i samarbeid med bransjeforeningen GFU Consumer & Home Electronics GmbH, og har i april invitert 300 journalister fra hele verden til et pressemøte i Lisboa i Portugal for å presentere planene for årets messe som går av stabelen fra 1. til 6. september i Berlin. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Messe Berlin.

– Samtidig med IFA har vi etablert en ny plattform for selskapene som designer og produserer komponenter. Dette er byggeklossene for fremtidens produkter, og de blir vist på IFA Global Markets. Dette er en ren bransjemesse, som arrangeres fra 3. til 6. september, sier Göke.

Dette er byggeklossene for fremtidens produkter, og de blir vist på IFA Global Markets

Lørdag 2. september arrangerer Stiftelsen Elektronikkbransjen sin årlige IFA-middag i Berlin. Klikk her for informasjon og påmelding.

Messene er lokalisert to steder i Berlin, men arrangøren setter opp egne busser mellom dem. Hovedmessen er som tidligere år under det kjente radiotårnet Funkturm i Berlin, mens IFA Global Markets arrangeres i nærheten av Potsdamer Platz 30 minutter unna. IFA (Internationale Funkausstellung) ble første gang arrangert i 1924, under navnet Große Deutsche Funk-Ausstellung.

Panelet på IFA-messens globale pressemøte i Lisboa: Christian Göke (f. v., Messe Berlin), Jens Heithecker (IFA), Hans-Joachim Kamp (GFU), Jürgen Boyny (GfK), konferansier Monika Jones og Georg Walkenbach (ZVEI). Foto: Stian Sønsteng

Innovasjon i hall 26

Göke sier IFA ønsker å generere vekst for bransjen, og at satsingen på rene varemerker er en del av dette.

– Markedet har utviklet seg over tid. I starten var IFA radio og TV, etterhvert har det kommet til nye produktgrupper. Grensene mellom produkter og kanaler er i ferd med å viskes ut. I dag er det slik at det er forbrukerelektronikkmarkedet som kopler sammen og former det meste, og IFA er den eneste messen som viser hele markedet. Nøkkelen til vår suksess de seneste 15 årene er at vi har gjort IFA relevant for alle, sier Göke.

Miss IFA er ny av året, men har det samme røde håret som sine forgjengere. Her er hun fotografert i hagen utenfor Lisbon Marriott Hotel, der messens årlige pressemøte ble arrangert i april. Foto: Stian Sønsteng.

Samtidig med satsingen på merkevarene, etableres et nytt område for innovasjon.

– Frem til nå har disse dukket opp på ulike steder på messeområdet. I år samler vi alle innovasjonene i hall 26, og vi kaller dette IFA Next, sier Göke.

Messe Berlin ble grunnlagt i 1822, som driver av messeområdet. I 1920 etablerte selskapet sin første egne messe; International Green Week.

– I dag driver vi fortsatt messeområdet. I tillegg er vi blitt en internasjonal salgsorganisasjon med kontorer i over 100 land, og vi arrangerer over 50 konferanser og messer flere steder i verden. IFA er en av våre fem største messer, sier Göke.

Powered by Labrador CMS