Roger Røed (t. v.) fotografert på Euronics’ kompetansedager i 2012 sammen med daværende kollega Ernst Rognstad, som er sluttet i bransjen og er nå i Domstein sjømat AS. De to viste Senseo Twist og Air Floss. Foto: Stian Sønsteng

30 ÅR SOM SELGER I BRANSJEN

KRONIKK: Takk for et flott fagblad med nyttig informasjon. Her noen betraktninger om utviklingen i bransjen, etter mine snart 30 år som selger i Philips Norge AS.

Publisert

Før jeg begynte i Philips, var jeg sju år i Colgate Palmolive innen dagligvare, og jeg følte at jeg kunne tilføre bransjen litt nytt.

Som selger vil jeg si at det har vært store forandringer siden 1987. Den gangen hadde jeg ansvaret for Hedmark og Oppland, med hvitevarer og elektriske apparater. Vi hadde kontor på Ryen med lager, serviceverksted og litt produksjon.

Da, som nå, var vi markedsledende innen veldig mange områder både innen forbrukerelektronikk, som hvitevarer, elektriske apparater og brunevarer, men også en B2B-del med medisinteknisk utstyr som røntgen og pasientovervåkningprodukter, navigasjon og telefoni, samt belysning for å nevne noe.

Roger Røed, regionsjef hos Philips Norge AS.

Vi hadde også kontorer og lager i de største byene i Norge, selgere for alle avdelinger, pluss to agenter i Nord-Norge. Vi kom med nye kataloger vår og høst. Da var jobben å komme seg rundt i området, og alle kunder ventet spent på nyheter. Vi hadde utpakking, viste fram nyheter, og noterte ordre. På den tida var det få kjeder, så de fleste kunder kom til samme møte.

Senere ble det sånn at vi delte opp møtene, tilpasset hver enkelt kjede. Vi hadde opplegg med annonsemateriell og kampanjer som vi fikk kundene med på. Da var det veilendende priser som gjaldt. Etter cirka to måneder kunne vi kjøre i gang litt tilbud på «nyheter». De fleste gjorde gode penger, og prisene var nesten like over hele landet.

Rett produkt

De fleste gjorde gode penger, og prisene var nesten like over hele landet

Vi gjorde en del endringer etterhvert i Norge, og da fikk jeg ansvar for elektriske småapparater, med et litt større geografisk salgsområde. Dette var spennende, og jeg kunne bli bedre innen et smalere sortiment. Det var mange dyktige folk i butikkene, som ofte hadde vært med lenge. De kunne sine saker når det gjaldt behovsanalyser, og solgte rett produkt til rett kunde. Det viktigste var at forbruker fikk et produkt som tilfredsstilte behovet.

Dette med rett produkt til kunde kunne variere mellom de ulike landsdelene. Et eksempel var foodprosesorer, som kunne selge bra uten noen reklamasjoner på Østlandet, men som på Møre skapte problemer siden fiskefarser krevde litt ekstra. Dette var det viktig at vi selgere også skjønte, siden vi jo levde av fornøyde kunder.

Bransjen utviklet seg raskt, og kjedene kom for fullt. Kjeden Aktuell Elektriske kjørte i gang skikkelig med lavpris, egenimport og rundt 30 butikker. Elkjøp og Expert var på banen, og ble stadig sterkere. Vi selgere måtte tilpasse oss deres systemer og strategier. Det ble faste sortiment, og de ble lagerførende selv. Dette var et samtaleemne blant oss selgere. De fleste mente nok at dette kom til å gå galt, og at de var helt avhengige av oss.

Flinke folk

Philips var heldigvis fremsynte, og vi fulgte kjedene med deres strategier og opplegg. Vi kunne sikkert være litt uenige om enkelte ting, men det viste seg at dette var rett. Aktuell Elektriske gikk konkurs, og Elkjøp tok over aksjene. De frie kundene ble færre, og jobben vår ble mer og mer konsulentvirksomhet med støtte til butikkene på ting som opplæring og hjelp med reklamasjoner.

Kjedene ble flinke på logistikk og lager, og kjøpte inn stort. De utførte selv mye jobb som sparte oss leverandører for kostnader, og det førte til lavere priser. Kjedene ble nordiske, og det ble Philips også, med hovedkontor i Stockholm. Vårt sortiment ble mindre, og Philips solgte ut en del varegrupper og kuttet kostnader.

Netthandelen er blitt stor, og ingen klarer vel å spå framtiden om den. I dag har alle kjedene nettbutikk, og vi går en spennende tid i møte. Det har vel aldri vært så billige elektrovarer i Norge, og fortjenesten er avhengig av stort volum. Kjedene har også styrket import av egne merker, og det er spennende om det vil tilfredsstille kundens ønsker og behov.

Jeg ser veldig mange bra butikker med flinke folk, mens noen selvfølgelig har et potensial. De flinkeste vil overleve. Vi er i viktig bransje, som er høyaktuell for alle forbrukere. Vi gjør hverdagen lettere, bedre og sunnere for alle med de rette produktene. Takk for at jeg fortsatt kan være i bransjen; jeg ser store muligheter fremover. God sommer, og bra salg!

Powered by Labrador CMS