Administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge. Foto: Power

POWER FØRST MED OMBRUKT

Power belønner kunder som leverer inn brukte produkter, og setter disse og annet el-avfall tilbake på markedet gjennom OmBrukt-prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

– Det ligger enorme mengder med fullt brukbar elektronikk i norske hjem. Dette er produkter andre kan ha glede av eller som inneholder materialer som viktige å gjenvinne, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge i en pressemelding.

Kjeden innfører derfor det de kaller en panteordning, der kundene får poeng de kan handle andre produkter for. Riktignok har ikke kundene først betalt en panteavgift, som med tomflasker, men de belønnes for å levere inn produkter som kanskje ellers hadde blitt liggende.

Den 11. oktober lanserer kjeden nysatsingen RePower, som i tillegg til den landsdekkende panteordningen omfatter salg av sertifiserte ombruks-produkter gjennom egne RePower-avdelinger og -butikker.

Daglig leder Pål Haugen i OmBrukt AS. Foto: Jan Røsholm

– Power er den første store kjeden som går ut med en ordning for ombrukte produkter, og dette skjer i samarbeid med bransjens system der alle ombrukte produkter registreres i samme database, sier daglig leder Pål Haugen i OmBrukt AS, som er eid av Stiftelsen Elektronikkbransjen.

20.000 tonn

En undersøkelse utført av YouGov på vegne av Power, viser at 43 prosent selger brukt og brukbar elektronikk på finn.no eller lignende sider, mens 23 prosent oppgir at de oppbevarer disse produktene hjemme.

For innleverte produkter får kundene poeng de kan benytte til å handle nye eller ombrukte produkter

– Målet er at panteordningen skal stimulere til at flere leverer inn brukt elektronikk, i stedet for å ha de liggende i skuffer og skap. På den måten bidrar RePower til at de produktene som fortsatt kan brukes blir satt i stand og får en ny eier, at det kastes færre elektriske produkter og at materialer som kan gjenvinnes blir gjort tilgjengelige, sier Power-sjef Nilsen i pressemeldingen.

Her vises det også til at den norskeide elektronikkjeden har tatt imot el-avfall i sine butikker i flere år, og at mengdene med avfall stadig øker.

– Det siste året har vi samlet inn over 10.000 tonn med el-avfall. Mye av dette kan settes i stand og selges videre, men det krever at det blir satt i system. Dette er vi klare for å gjøre noe med, sier Nilsen.

For innleverte produkter får kundene poeng de kan benytte til å handle nye eller ombrukte produkter

Kjeden ønsker å samle inn brukbare produkter, som kontrolleres og settes i stand. For innleverte produkter får kundene poeng de kan benytte til å handle nye eller ombrukte produkter hos Power. Ifølge pressemeldingen er ambisjonen at Power skal samle inn 20.000 tonn brukte elektronikkprodukter i Norden.

100 millioner

Når det gjelder salg av ombrukte produkter, skjer dette ifølge pressemeldingen med 2 års garanti og 60 dagers åpent kjøp.

– Vår undersøkelse viser at de viktigste barrierene for at nordmenn ikke handler brukt elektronikk i dag, er frykten for at produktet ikke fungerer som det skal, at det er stjålet samt fraværet av garantier og klage- og returrett. Å tilby tilrettelagt salg gjennom en kjent forhandler, i tillegg til garanti på brukte produkter, vil kunne endre nordmenns syn på kjøp av brukt elektronikk vesentlig, sier Nilsen i pressemeldingen.

Planen er å omsette brukt elektronikk for 100 millioner kroner det første året. Nilsen legger vekt på at RePower vil bidra til å gi elektronikkprodukter et lengre liv, og dermed redusere miljøpåvirkningen fra denne typen produkter.

– Vi legger ikke skjul på at vi er en del av en bransje med mange utfordringer knyttet til forbruk, avfall og miljø. Vi jobber kontinuerlig med disse utfordringene, og RePower er bare ett av mange tiltak vi har. Samtidig er dette også en kommersiell satsing for oss. Satsingen på RePower representerer et skifte i vår forretningsmodell, og vi ønsker at kjøp, salg og reparasjon av brukt elektronikk skal står for en vesentlig del av våre inntekter i fremtiden, sier Nilsen i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS