STØRRE TV, DYRERE MOBIL

Her er fasiten for det norske forbrukerelektronikk-markedet etter årets første seks måneder.

Publisert Sist oppdatert

Under årets IFA-messe i Berlin la Stiftelsen Elektronikkbransjen fram sine halvårstall for det norske forbrukerelektronikkmarkedet. Målt mot fjoråret viser 2015 så langt en liten nedgang på minus 2 prosent målt i verdi.

– Tar vi med salget av smartutstyr og hodetelefoner ser vi derimot en oppgang på 14 prosent, men siden det er første gang disse tas med i vår halvårsstatistikk kan vi da ikke sammenlikne direkte med samme periode i 2014, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

55 tommer på topp

Nordmenn fortsetter å kjøpe stadig større TVer. Nå har 55 til 63 tommer tatt over som den meste populære TV-størrelsen

TV-salget holder seg stabilt, men nordmenn kjøper stadig større og mer avanserte TVer.

– Nordmenn fortsetter å kjøpe stadig større TVer. Nå har 55 til 63 tommer tatt over som den meste populære TV-størrelsen, med 31 prosent av markedet. I fjor var det 44-54 tommer som var mest populært. Og for første gang er det ikke solgt noen plasma-TVer, så den teknologien er helt ute, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

TVer med ekstra høy oppløsning, såkalte UHD-TVer har derimot tatt en større bit av markedet i løpet av ett år.

– Etter første halvår i fjor stod UHD-TVer for snaue 1 prosent av markedet. Nå ser vi at 15,2 prosent av alle nye TVer støtter denne høyere oppløsningen. Vi ser også at 56 prosent av alle solgte TVer er smart-TVer, og 48 prosent har 3D-støtte, sier Ottemo.

UHD er en forkortelse for Ultra High Definition, og gir fire ganger høyere oppløsning enn på en Full-HD TV. En UHD 4K TV har 3840x2160 piksler, mens en Full-HD har 1920x1080 piksler.

Nettbrett faller

Det selges fortsatt svært mange mobiltelefoner i Norge, men så langt i år har vi kjøpt 29 prosent færre mobiler enn i samme periode i fjor. Likevel holder verdien seg like høy, og gjennomsnittsprisen på telefonene har steget med 44 prosent. 

– Nordmenn kjøper fortsatt mobiltelefoner på øverste hylle, det er flaggskipmodellene som vi vil ha. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Ottemo.

 Stiftelsens forbrukerundersøkelse viser at de yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere tre år.

For nettbrettene er det et stort fall i antall solgte enheter i 2015.

– Det selges 83,5 prosent færre nettbrett i første halvår 2015 enn samme periode i fjor. Dermed fortsetter den kraftige nedgangen vi så ved årsslutt. Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PCene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier Røsholm.

Mobil- og nettbrett-tallene er uten statistikk for Apple, som ikke leverer tall til den norske bransjeorganisasjonen.

Stiftelsen Elektronikkbransjen ser også på salget av smartutstyr, som aktivitetsarmbånd og smartklokker, og hodetelefoner gjennom en undersøkelse gjort av IBA Analyse.

– I forhold til fjoråret har salget av både smartklokker og aktivitetsarmbånd doblet seg. 240.000 nordmenn sier de har et aktivitetsarmbånd som kobles til mobilen, og 80.000 sier de har en smartklokke, sier Ottemo.

Comeback for kompaktkamera

For første gang siden 2010 ser vi en økning i salget av kompaktkamera, opp 1,2 prosent i volum, opp 10 prosent i verdi.

– Etter at mobilkameraene i mange år har ført til en nedgang i salget av kompaktkamera, ser vi nå at mer avanserte modeller gjør det sterkt på markedet, både hos entusiastene og blant folk som vil ha et bedre alternativ til mobilbildene, sier Ottemo.

Action-kameraene fortsetter å ta andeler av markedet, og øker med hele 83 prosent i volum og 72 prosent i verdi i forhold til første halvår 2014. Den tradisjonelle speilrefleksen faller 21 prosent i volum og 16 prosent i verdi, mens kompakt system-kamera viser nedgang i antall med 28 prosent, og 16 prosent ned i verdi.

Nordmenn ønsker også å få bildene ut i fysisk form, og bransjen rapporterer en økning i verdi på 5 prosent. Det er særlig salget av interiørprodukter og fotobøker som står for økningen.

– Vi ser også at stadig flere velger å fremkalle bildene de tar med mobilen. I år sier 30 prosent at de har fremkalt mobilbilder, det er en kraftig vekst fra 5 prosent i 2013 og 20 prosent i 2014, sier Ottemo. 

Dyrt og sunt

Store hvitevarer viser en kraftig vekst, og er opp 8 prosent i antall solgte enheter, og 9 prosent i verdi.

– Årsaken er et hett boligmarked, samt til dels dårlig vær denne sommeren. Oppussingsprosjekt som ble satt på vent fra den fantastiske sommeren i 2014, blir realisert i år, sier Røsholm.

Innenfor småelektriske produkter er salget av kjøkkenprodukter som i fjor, mens det selges 1 prosent færre helse/velvære-produkter. Til gjengjeld øker kategorien med 6 prosent i verdi, så også her handler nordmenn på øverste hylle.

– Spesielt bra gjør blant annet hårfjerningsprodukter for kvinner det, opp 47 prosent målt i antall. Sunnhetstrenden fortsetter også, vi ser en nesten dobling i salget av blendere, mens fjorårets vinner – saftpressen – faller, ettersom ganske mange husholdninger nå har en slik på kjøkkenbenken, sier Røsholm.

Kaffemaskiner har vært populære lenge, men nå ser vi en nedgang på 10 prosent i volum, mens kategorien øker med 11 prosent i verdi. Sterkest økning ser vi i salget av espressomaskiner og det er en liten økning i kaffetraktere, mens det er kapselmaskinene som står for nedgangen.

Powered by Labrador CMS