Det sier Christian Göke, administrerende direktør i Messe Berlin. Shift Automotive skal vise fremtiden innen mobilitet, og hvordan nye teknologier vil påvirke hvordan vi tenker, lever og beveger oss.
OPPDATERT: Det viser seg at Shift Automotive er en konferanse, som går av stabelen i hall 26 på messeområdet, den 4. og 5. september.
Messen arrangeres i samarbeid med Geneva International Motor Show, Palexpo, IFA og Messe Berlin, og ble presentert under IFAs globale pressekonferanse i Roma den 20. og 21. april. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen ble betalt av IFA, og konferansen har vært arrangert hvert år siden 2006, bortsett fra i 2010 da den ble avlyst fordi mange deltakere sto askefaste på grunn av vulkanutbruddene på Island. I år deltok 310 journalister fra 60 land.
Annonse
– Bilbransjen og forbrukerelektronikk smelter sammen. Geneva Motorshow er ifølge toppsjefene i bilbransjen den viktigste bilmessen, og Shift Automotive vil arrangeres to ganger hvert år, i forbindelse med denne messen og IFA, sier Göke.
IFA-direktør Jens Heithecker supplerer:
– Smarthjem er allerede en viktig del av IFA, og hva står utenfor huset? Jo, bilen. Disse industriene samarbeider, og vi har sett eksempler der bilbransjen er blitt en stor del av messer som opprinnelig var for forbrukerelektronikk. Vi ønsker at IFA skal være for en rendyrket messe for forbrukerelektronikkbransjen, inkludert hvitevarer og løsningene deres. Vi ønsket å finne en smartere måte å integrere bilbransjen, og inngikk et samarbeid med den beste bilmessen, der vi de to siste dagene på IFA har skapt en ny messe der man kan få en dypere innsikt i bilbransjen, sier Heithecker.
Tinder for OEM
Göke mener at det ikke er noe annet sted i bransjen der det skjer flere møter, man får like mange impulser og det totale overblikket, som på IFA.
Annonse
– IFA ønsker å tjene bransjen, og vi har en god synlighet over hele verden og i alle deler av bransjen. 2017 var et rekordår for IFA, med 252.000 besøkende, inkludert 145.000 bransjefolk fra 121 land. Over 1.800 varemerker ble vist på 240.000 kvadratmeter, og 5.700 journalister fra 160 land dekket messen. IFA er verdens største messe for forbrukerelektronikk, sier Göke.
Arrangøren vil gå videre med IFA Next, der nye aktører får vise seg frem, og IFA Global Markets.
– Her vises komponenter, som er ryggraden i bransjen og vil være fremtidens spillere. Global Markets ble arrangert for første gang i fjor, på et annet område i Berlin. Vi gikk fullt og helt inn i noe jeg vil kalle Tinder for OEM-markedet, og i år er hele denne messen allerede utsolgt, sier Göke.
Smarthjem er allerede en viktig del av IFA, og hva står utenfor huset? Jo, bilen
Han sier årets tre første måneder har vært tøffe for bransjen.
– IFA ønsker å knytte sammen alle deler av bransjen. Dette gjør vi ikke bare under de fem dagene messen pågår, men gjennom hele året. Vi ser noen megatrender. Komponentene er blitt så små at de kan veves inn i alle deler av hverdagen vår, og dette skaper nye innovasjoner. Kategoriene flettes inn i hverandre, inspirerer og påvirker hverandre. Slik var det ikke for noen år siden, og det er bare ett sted der du kan se hele økosystemet på ett sted, og det er IFA, sier Göke.
CE Week i New York
Messe Berlin har 145 arrangement og 900 ansatte.
Annonse
– Vi lærer fra de ulike arrangementene, slik at vi skape best mulig møteplasser. Når du ser noe nytt, og kanskje forstår det for første gang, klikker det i hjernen. Vi ønsker at det tennes en lyspære over hodet på folk som vandrer i messehallene våre, som i tegneseriene. Hva er det sterkeste sosiale nettverket? Det er når vi møtes ansikt til ansikt. Vi ønsker at de besøkende skal bombarderes med inntrykk. Den fysiske opplevelsen, det å se andre prøve produkter, er noe som skjer på IFA. I løpet av messen skjer rundt 10 millioner ansikt til ansikt-møter. Hvis bare 0,1 prosent av disse fører til en avtale, vil 10.000 avtaler skje i løpet av messen. Det er på denne måten IFA påvirker, og kan føre til vekst, i bransjen. Når du er på IFA, er det det nærmeste du kan komme det bankende hjertet av innovasjon, mener Göke.
I år har Messe Berlin arrangert den tredje CE China-messen, i Shenzhen.
– Her har vestlige merker en unik mulighet til å møte de kinesiske gigantene i bransjen. Det er fortsatt en ny plattform, men den blir stadig viktigere, og vil om noen få år være svært viktig, sier Göke.
Det er ikke alltid så lett å bevege seg fra sted til sted i Las Vegas
Han beveger seg til Nord-Amerika, der Messe Berlin har etablert et samarbeid med bransjemessen CE Week, som arrangeres i New York 20. og 21. juni. Med sine 1.900 kvadratmeter på Jacob Javits Center på Manhattan utgjør messearealet riktignok bare 0,79 prosent av IFA.
– Det er andre messer i USA, som CES, men la oss være ærlige: Det er ikke alltid lett å forstå hvordan disse er strukturert, og det er ikke alltid så lett å bevege seg fra sted til sted i Las Vegas - selv når lysene er på. Vi har allerede mange aktører fra Nord-Amerika som er tilstede på IFA. Nå ønsker vi gjennom CE Week å knytte oss tettere til disse. Vi ønsker et friskt fokus på varemerker. Det handler ikke bare om størrelse, men kvalitet, og hvordan messen er strukturert, sier Göke.
Han trekker også frem Smart Country Convention, en messe de arrangerer i Berlin i november, i samarbeid med Bitkom, en tysk forening med 2.500 medlemsbedrifter innen IT, telekom og nye medier.
– Det største teknologimarkedet er innkjøp gjort av myndighetene. Dette er massivt underestimert, og messen vil fokusere på dette, sier Göke.