Sammendrag av faktiske forhold og partenes anførsler:
Etter at klageren mistet en Apple Airpod ørepropp til høyre
øre, bestilte han en erstatningsdel den 02.01.2023 av innklagde. Ifølge
fremlagt ordrebekreftelse kostet erstatningsdelen 1.149,75 kroner. Klageren
opplyser at han dagen etter bestillingen fant igjen høyre ørepropp.
Den
04.01.2023 kontaktet han derfor innklagde og ba om å returnere produktet. Han
understreker at erstatningsdelen på tidspunktet ikke var tatt i bruk. Til tross
for dette godtok ikke innklagde retur av erstatningsdelen. Innklagde forklarer
at bestillingen ble gjort som del av reparasjon. Innklagde forklarer at det for
øyeblikket ikke selges individuelle Airpods fra nettbutikken eller annen
salgskanal.
Annonse
Kunder kan imidlertid ved servicetjeneste få AirPods reparert eller
erstattet, og dette vil være mot avgift. Innklagde presiserer at dette er
alternativet som klageren benyttet seg av. Innklagde viser videre til
ordrebekreftelsen, hvor det fremgår at bestillingen hadde et «Repair Number».
Innklagde har fremlagt kopi av deres vilkår og betingelser for reparasjon som
klageren måtte akseptere ved bestillingen, hvor det i avsnitt 5.3 fremgår
følgende: «Ved å akseptere servicebestillingen samtykker du uttrykkelig til at
Apple påbegynner service, og du erkjenner at verken du kan kansellere
servicebestillingen eller benytte angreretten til å trekke deg fra kontrakten
når servicen er utført.»
Utvalget har lagt vekt på at det foreligger levering av et produkt mot betaling, og at det ikke er utført noen tjeneste eller service på produktet
Klageren har nedlagt påstand om å benytte angreretten, med
tilbakebetaling av 1.149,75 kroner i angrerettsoppgjør. Klageren krever også
renter. Innklagde har avvist klagerens krav.
Påstand:
Klageren har nedlagt påstand om å angre kjøpet med
tilbakebetaling av kjøpesummen på 1.149,75 kroner. Klageren krever også
forsinkelsesrenter.
Annonse
Utvalget ser slik på saken:
Saken gjelder krav om annullering av forbrukerkjøp over internett,
og skal dermed vurderes etter angrerettloven 20. juni 2014 nr. 27 (angrl.), jf.
lovens § 1.
Det er ikke omtvistet at klageren har gitt melding rettidig om å
benytte angreretten etter angrl. § 20. Innklagde har imidlertid anført at
klagen gjelder en servicetjeneste og ikke et ordinært kjøp. Det er blant annet
vist til at Apple Airpods kun selges samlet og at erstatningsdelen ikke er
mulig å bestille uten servicetjeneste mot en avgift.
Utvalget forstår innklagde
slik at det hevdes å foreligge en tjeneste etter angrl. § 22 første ledd
bokstav c. Ifølge bestemmelsen gjelder angreretten ikke avtaler om tjeneste
etter at tjenesten er levert, dersom levering har begynt med forbrukerens
uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå
tapt når den næringsdrivende har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen.
Etter utvalgets syn må bestillingen av erstatningsdelen anses som kjøp av en
vare. Utvalget har lagt vekt på at det foreligger levering av et produkt mot
betaling, og at det ikke er utført noen tjeneste eller service på produktet.
Det er ingen holdepunkter i saken – utover innklagdes forklaring – på at kjøpet
kan anses som en tjeneste. Ettersom angrerettloven er ufravikelig, jf. angrl. §
3, og klageren har gitt melding om angrerett innen fristen i henhold til angrl.
§ 21, har han angreretten i behold, jf. angrl. § 20 første ledd.
Virkningene av
at angreretten benyttes, er at partenes plikt til å oppfylle avtalen faller
bort, jf. angrl. § 23. Dette innebærer at den næringsdrivende skal tilbakeføre
betalinger mottatt av forbrukeren, jf. angrl. § 24 første ledd.
Annonse
Klageren har dermed krav på å få tilbakebetalt
kjøpesummen på 1 149,75 kroner, med tillegg av renter. Renter løper fra 14
dager etter at angreretten ble gjort gjeldende, jf. forsinkelsesrenteloven nr.
100 § 2 første ledd, jf. angrl. § 24 annet ledd første punktum. Ettersom
angreretten ble gjort gjeldende den 04.01.2023, tilkjennes renter fra
18.01.2023. Videre skal klageren sende eller overlevere produktet til innklagde
dersom den næringsdrivende ikke har tilbudt seg å hente produktet, jf. angrl. §
25 første ledd.
Klageren skal for det tilfelle betale de direkte kostnadene ved
å returnere produktet, jf. angrl. § 25 første ledd. Utvalget kan ikke se at innklagde
har tilbudt å hente øreproppen, slik at klageren må sende produktet til
innklagde. Klageren må videre stå for returkostnadene.