SPREKK I KOMBISKAP

Illustrasjon: iStock

JURIDISK: I denne saken er bevisbyrden et tema. Etter de seks første måneder er bevisbyrden på forbrukers side.

Publisert Sist oppdatert

Kan ikke forbruker sannsynliggjøre at det er en mangel (som var tilstede på kjøpstidspunktet), da er det ikke noe mangel. Seks månedsfristen blir trolig forlenget til to år fra 2024, men denne saken er underlagt reglene som gjaldt frem til 2024.

SAKEN GJELDER: KLAGE PÅ SPREKK I KOMBISKAP

Sammendrag av faktiske forhold og partenes anførsler:

Klageren har ikke fremlagt dokumentasjon som kan si noe om årsaken til feilen

Klageren kjøpte den 11.07.2020 et kombiskap av innklagde for 3.495 kroner. Det er fremlagt kvittering for kjøpet. Klager opplyser at hun i august 2022 oppdaget sprekker på innvendig vegg i kjøleskapet av kombiskapet. Det ble reklamerte på forholdet 12.10.2022, og klageren fremholdt at sprekken ikke kunne ha oppstått av seg selv siden skapet hadde stått på samme sted siden kjøpet. Klageren mente det måtte være en produksjonsfeil eller en skade som hadde oppstått under transport. Klageren har lagt frem bilder som hun fremholder viser skaden. Reklamasjonen ble avslått fra selgersiden, og klageren brakte saken inn for Forbrukertilsynet. Begge de innklagde (butikk og produsent) opprettholdt sitt synspunkt om at de ikke var ansvarlige for skaden og fremholder at sprekken må ha oppstått på grunn av ytre påvirkning, og at det er forhold de ikke er ansvarlige for. Klageren har fremmet krav om heving med 3.495 kroner og erstatning med 4.194 kroner. Subsidiært kreves prisavslag inntil kjøpesum 3.495 kroner og erstatning med 4.194 kroner. I begge tilfeller kreves renter.

Påstand:

Klageren har nedlagt påstand om at innklagde skal betale henne 3.495 kroner i hevingsoppgjør og erstatning med 4.194 kroner. Subsidiært kreves prisavslag inntil kjøpesum 3.495 kroner og erstatning med 4.194 kroner. I begge tilfeller kreves renter.

Utvalget ser slik på saken:

Saken gjelder et kjøp mellom en næringsdrivende og en forbruker, og forholdet reguleres derfor av forbrukerkjøpsloven 21. juni 2002 nr. 34 (fkjl.), jf. § 1. Det følger av fkjl. § 15 første ledd at tingen skal svare til de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Det fremgår av fkjl. § 15 annet ledd bokstav b at tingen skal svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Etter fkjl. § 16 første ledd bokstav a vil tingen være mangelfull dersom den ikke samsvarer med ett eller flere av kravene i § 15. Om tingen er mangelfull skal vurderes ut ifra forholdene ved levering, jf. fkjl. § 18 første ledd jf. §§ 14 og 7. Klageren har anført at kombiskapet er mangelfullt fordi det ble avdekket sprekker på innvendig vegg i kjøleskapet. Det er klageren som har bevisbyrden i saken. Dette innebærer at hvis det ikke fremstår som mer sannsynlig at årsaken til det påberopte forholdet var til stedet på leveringstidspunktet enn senere, vil ikke klagen kunne føre frem. Klageren har ikke fremlagt dokumentasjon som kan si noe om årsaken til feilen. Utvalget er av den oppfatning at fremlagte bilder ikke er egnet til å underbygge klagerens påstand om at sprekkene utgjør en mangel. Slik saken er opplyst, kan utvalget derfor ikke legge til grunn at det er tilstrekkelig sannsynliggjort at den påberopte feilen er å anse som kjøpsrettslig mangel. Klagerens krav kan da ikke føre frem.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2024, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS